Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: "Ikke i min levetid"

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Maritim advokat med fokus på førerløse skibe

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Regeringens handling skal følge vækstteamets ord

Debatindlæg af Søren Nørgaard Thomsen, CEO i Esvagt A/S og formand i Rederiforeningen af 2010

Ny direktør på vestjysk værft

A2Sea-salg er lige oppe over

Plus

Nyt om Project Unlimited efter tre års tavshed

KRYDSTOGT: Kinesisk finansiering kan realisere dansk-amerikaners ambitiøse ekspansionsplaner i det eksklusive ekspeditions-segment

Claus V. Hemmingsen er ny DFDS-formand

DFDS's generalforsamling udpeger den erfarne Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen som ny bestyrelsesformand.

Plus

Viking træder vande

Online Avis Arkiv

Statens olieaftale kan ende med milliardnedtur

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

Plus

"Der vil altid være behov for søfolk"

De førerløse skibe kommer, men navigatører fra bl.a. Marstal Navigationsskole vil stadig være at finde på verdenshavene - og i landbaserede stillinger. Sådan lyder det fra ugens debattører

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Maersk Oil glæder sig over aftalen med regeringen, der ifølge selskabet giver mulighed for en fuld genopbygning af Tyra-gasfeltet i Nordsøen, som ellers var truet af en nedlukning ifølge Mærsk-koncernen.

Plus

Danske Havne: Offentlige aktører skal ind

Efter kritik af havnelovovertrædelser tager Danske Havne til genmæle. Direktør Bjørn Christiansen efterlyser, at man åbner op for en diskussion af forholdet mellem offentlige og private aktører i havnene

Danskere bag verdens grønneste containerskib

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Plus

Nordic Tankers vil fordoble flåden

Flåden skal vokse fra nu 34 til den anden side af 50-60 skibe. Sådan lyder succeskriteriet for Nordic Tankers i forbindelse med oprettelsen af Dania Ship Management. Søfart har talt med den nyslåede CEO om ambitionerne

SH Group åbner afdeling i Esbjerg

Den nye afdeling skal have særligt fokus på de muligheder, der vil opstå i forbindelse med den nye Nordsøaftale

Bornholmsk fartøj får motoroverhaling i Hirtshals

Endnu et sæt sorte tal fra Ultrabulk

Det chilensk ejede tørlastrederi formåede at lande et mindre overskud i et vanskeligt marked. Og adm. direktør Per Lange forudser endnu et udfordrende år, omend der er lyspunkter i tørlastmarkedet

Ny rekord hos Aalborg Havn

Nordsøaftale kan give dobbelt jackpot til Mærsk

Wedell-Wedellsborg sælger Stena Weco

Skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg har afhændet sit delejerskab af tankrederiet Stena Weco, der nu ejes 100 pct. af Stena Bulk.

Plus

Garvet Mærsk-mand skal sælge MAN Diesels totaktere

Efter 25 år i Mærsk skal Bjarne Foldager nu dirigere salget af MAN Diesel & Turbos totaktere - Mastodonten fra Sydhavnen skal åbne sig mere op mod kunderne

Milliardrabat i Nordsøaftale uden Tyra-modkrav

Clipper Group holder fast i millionkrav mod Parken

Intet vindmølletestcenter i Grenaa

Hanstholm Havn skyder konkurrence til 500 millioner i gang

Hanstholm Havn har netop udvalgt de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på den forestående udvidelse af havnen

Søfartsstyrelsen gør flere historiske data frit tilgængelige

Protektionistiske tendenser bekymrer rederierne

Plus

Maersk Tankers klar til en fremtid uden Mærsk

Plus

Maersk Tankers vil tiltrække flere skibe

Plus

Videnskabsfolk skal hjælpe Maersk Tankers gennem krisen

Maersk Oil: Nordsøaftale understøtter vores vækstplaner

Semco Maritime: Aftale giver tro på fremtiden

Jublende borgmester: Nordsøaftale skaber nyt olie- og gaseventyr

Plus

”København er global hub for MR-tankere”

Plus

Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

Rønne Havn leverer det bedste resultat nogensinde - igen

Debat: Lav vækst og anti-globale reaktioner kræver koordineret handling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pavilloner er stadig tidssvarende efter 6 år

Vores dag for arbejdssikkerhed

Rustfri filtre fra Classic Filters

Room Manager effektiviserer renoveringsarbejdet for tnt arkitekter a/s i boligforeningsprojekt

Bæredygtighed fra blød til hård værdi

Klar til dag to...

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Simas kunne regne den ud

Reich RCT koblinger

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Energitilskud til den maritime sektor

DENIOS Pallereoler med opsamlingskar

Reception for forstander Anders C. T. Andersen på Skagen Skipperskole

PUMPEGRUPPEN A/S introducerer en ny slangepumpe serie fra Mouvex Abaque

Ajos uddanner selv montører i højderne

Tak til alle..

Nye servicemontører og servicebiler hos Carl Stahl A/S

Besøg Fyns Kran Udstyr på Transport 2017

Glasperler - velegnet til bløde metaller.

Vippe- og stabelbeholdere fra DENIOS

Hurtigere og flottere afgratning, slibning og afrundning af skarpe kanter

Ajos skaber plads til mangfoldighed

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Mød os til Transport 2017

Send til en kollega

0.126