Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Regulering skal tilpasses autonome skibe

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Den danske handelsflåde rykker op som flagstat

Maersk Drilling sender trecifret millionordre til Norge

Plus

Mærsk finder nyt marked i olieskrot

Maersk Supply Service har for alvor fået hul på milliardmarkedet for nedtagning af Nordsøens udtjente olieinstallationer

Frygter medarbejdermangel på Bornholmoverfarten

Plus

Skibsmaling og sikkerhedssko handles for milliarder på dansk indkøbsplatform

ShipServ har siden årtusindskiftet hjulpet maritime indkøbere over hele verden med at finde de bedste og billigste leverandører. Efter et par sløje år øjner den dansk-udviklede handelsplatform nu tocifrede vækstrater forude

Produktionen kører igen på ulykkesramt Maersk-platform

Nyhedsbrev

Viking Supply får vigtig støtte til refinansiering

Online Avis Arkiv

Opkøb stopper Hamburg Süds passagertransport

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Nyt havnekontor i Thyborøn

Ultrabulk vinder indisk koks-retssag i England

Der er muligheder nok i Det Blå Danmark

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle de unge om

Saltvandsindsprøjtning på 25 millioner til maritime uddannelser

Danske Rederier i kamp mod korruption

Kinesere først med robothavn

Enke mistede mand på havet: Nu skal arbejdsgiver betale kæmpe erstatning

Euronav vælger dansk løsning

Plus

Fagforbund: Ny lov giver ikke job til danske søfolk

En lovændring, der skal sikre flere udenlandske skibe under dansk flag, kritiseres for alene at skabe job til "fancy advokater"

Flåde gør nyt fund i eftersøgning af argentinsk ubåd

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Plus

Swire Blue Ocean lægger kursen om

Samtidig med direktørskifte udvider det danske offshore-rederi kraftigt og hyrer nye folk til hovedkontoret i København for at kunne levere totalløsninger til kunderne

Grønsund-færge går i vinterhi

Regulering skal tilpasses autonome skibe

Maersk Line sælger brasiliansk rederi efter Hamburg-handel

Ørsted sælger fra i havmøllepark

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Plus

DEBAT: Maritime virksomheder klar til vækst

Overskuddet er mere end halveret – og det er fint

Fængselsdom til tidligere Hanjin-chef

Seaintel: Stor stigning i kontraktraterne forude

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dialog giver maskinmesterstuderende bedre forhold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brandsikre skabe fra DENIOS

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

Amsbeck Hydraulic-disk koblingen

Havneudvidelse på Lindø

Synflex A/S styrker salget

Fleksibilitet er nøglen til rekrutteringssucces!

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/...

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netv...

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pr...

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Send til en kollega

0.196