Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: "Ikke i min levetid"

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Maritim advokat med fokus på førerløse skibe

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flere skibssalg på rygtebørsen

Maersk Line og Torm figurerer på salgslister med fire solgte enheder

Væksttema: Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Video: Spektakulær værftsoperation

Væksttema: Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Væksttema: Det anbefaler Vækstteamet for Det Blå Danmark

Plus

Jesper Lok øjner mange nye job i Det Blå Danmark

Formanden for regeringens maritime Vækstteam mener, Danmark har et stærkt udgangspunkt som førende søfartsnation, men digitale trusler lurer, siger Jesper Lok i et interview med Søfart

Plus

Væksttema: Rederier peger på DIS-fordele

Søfart har spurgt en række rederier og rederiforeningen, hvad de mener fordelene er ved at sejle med dansk flag under DIS.

Online Avis Arkiv
Plus

Væksttema: "DIS skal udvides"

Forbedringer af DIS-ordningen udgør tre af otte af punkter i Vækstteamets anbefalinger til Det Blå Danmark. Ifølge rederi- direktørerne er det vigtigt at få optimeret det danske skibsregister

Ejer vil købe ekstra styrke til Wrist

Plus

Viking Supply Ships nye topchef i høj sø

Trond Myklebust er manden, der skal redde det hårdt pressede dansk-svenske offshore rederi ud af krisen. Han ser positive signaler i markedet og vil styrke rederiets satsning inden for isklassefartøjer

Væksttema: VIDEO - "nu går vi i gang"

Søfart fangede en række af Vækstteamets hovedaktører på 'Ark Futura' i København, hvor regeringen blev præsenteret for anbefalingerne. Det var svært at skjule optimismen

Væksttema: Maritime roser til montørordningsforslag

Væksttema: Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

Væksttema: Havne-glæde over vækstteamets udmelding

ADP hæfter sig ved Det Blå Vækstteams anbefalinger om, at havnene skal være drivere for regional vækst i den maritime værdikæde

Genmæle fra Jakob le Fevre

Tidligere Norden-topchef vinder opkøbsstrid

Den norske skibsreder John Fredriksen har lidt nederlag i sit forsøg på at forpurre handel mellem tankrederiet DHT og BW Group, som Carsten Mortensen er CEO for

ADP: Fint resultat i lyset af udfordringer og forandringer

Scandlines indgår aftale om hybridflåden

Den canadiske batteriproducent Corvus Energy har indgået en flerårig service- og vedligeholdelsesaftale for Scandlines’ hybridflåde

Færgens nye direktør: Vi bliver markant færre

Stena Bulks nyeste tankskib navngivet

Nyt dansk oliefelt i produktion

Wärtsilä leverer til det første LNG-drevne installationsskib af sin art

Skattesmæk til Svitzer

Vækstfonden hjalp Jobi Værft på vej

Molslinjen får ny hurtigfærge til sommer

Ny færgerute fra Bornholm

Tidligere J. Lauritzen tørlastchef bliver medejer i Baltnav

Bladt Industries i strid om mølle-fundamenter

Mærsk kan være tæt på iransk olieaftale

Redningskrans til Daewoo-værftet

Lauritzen Ship Owner får trecifret millionbeløb til skibskøb

Studerende dyster om Aalborg Havn

Ny CCO hos Esvagt

15.000 nye m2 på vej på Lindø

Kapitalfond vil stoppe sagsanlæg mod sig selv efter OW Bunker-kollaps

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye produkter fra YellowLine!

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Modul- og pavillonbyggeri får øget levetid

Nitrogen

Electro Care - Omvikling af motorer

Kugleventil i Polyprolpylene, PVDF eller PFA eller PTFE

Download vores app - helt gratis og få ekstra fordele som kunde hos os

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

DENIOS Gulvkar af stål & polyethylen

Risikovurdering: Elektrisk lysbue

Electro Care - Tilstandskontrol

Filtermedie til fint formuleret processtøv

10 måder at snyde skat - helt lovligt. Download gratis fradragsguide.

CO2 neutralt website

Rigtig god påske

Stort tilskud gjorde investering rentabel!

God Påske

Gratis download: Få en gratis skabelon til forretningsplanen

Wilden trykluftdrevne membranpumper

God Påske

Ny Kvalitetskoordinator hos Carl Stahl A/S

Ny salgschef vil sætte kunderne endnu mere i fokus

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Absorberende materialer fra DENIOS

100% Inherent

Send til en kollega

0.171