Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Kina satser på førerløse skibe

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søren Skou: ”Bedste containermarked siden 2010”

Stigende containerrater løfter omsætningen med 1 mia. dollars i Maersk Line – Topchef Søren Skou vil nu fokusere mere på bundlinje og mindre på at stjæle markedsandele fra konkurrenterne

Plus

Mærsks containerflåde på rekordkurs

Med 646 egne og chartrede containerskibe og en samlet kapacitet på 3,4 mio. TEU har Maersk Line-containerflåden nået hidtil usete dimensioner – men pladsen på skibene bliver ikke udnyttet optimalt og omkostningerne pr. transporteret container er nu begyndt at stige, erkender rederiet

Plus

Torm-boss klar til flere kontraheringer

Bølgen af kontraheringer fra Torm får ikke topchef Jacob Meldgaard til at træde på bremsen: ”Får vi det rigtige tilbud, slår vi til igen”, siger topchefen til Søfart

Plus

Her er Danmarks mest afsides fyrtårn

De danske fyrtårne udgør en ofte overset del af Danmarks maritime historie - men deres historiske betydning for sikkerheden til søs kan næsten ikke overvurderes. Nordre Rønner Fyr er et af Danmarks mest afsidesliggende fyr

Bedring men minus hos J. Lauritzen

Plus

Politikere: Giv maritime uddannelser et servicetjek

Christiansborg bakker op om Danske Rederiers forslag om at underkaste de maritime uddannelser et omfattende servicetjek - hos erhvervsuddannelserne står det maritime område for den største relative nedgang i antallet af optagne

Plus

Royal Arctic Line ophugger ældste atlantskib

Online Avis Arkiv
Plus

Ingeniører og maskinmestre i hård kamp om tekniske talenter

Maskinmestrene er rygraden i Det Blå Danmark - men konkurrencen fra ingeniøruddannelserne er benhård. I Aarhus melder ingeniøruddannelsen om et rekordhøjt antal ansøgninger, mens maskinmesterskolen er ramt af tilbagegang og nu gør skolerne klar til at opruste PR-indsatsen

Hafnia Tankers gik i rødt

Røde tal i 2. kvartal men sorte i halvåret for

Mobilen hjalp Mærsk-toppen under cyberangreb

Da det milliarddyre hackerangreb lammede A.P. Møller - Mærsk i juni fik private mobiltelefoner og én bestemt redskab en central rolle

Plus

Rigide EU-udbud skaber frustrationer hos danske værfter

Kravet om EU-udbud ved nybygningsprojekter er en trussel mod innovation og nytænkning i værftsbranchen, lyder det fra flere værftsdirektører - de vil have genoplivet den frugtbare dialog mellem bestilleren og værftet

Plus

Rindbo: Væksten i tørlast er en Kina-historie

Norden fik underskud i første halvår, hvor den forventede vækst i tørlastmarkedet tabte lidt af pusten, mens tankdelen tjente penge

Plus

Molslinjens hurtigfærge skal have helt ny motorblok

FÆRGER: Reparationen af ’Express 2’ er nu flyttet til Orskov Yard, hvor en af hovedmotorerne skal have ny motorblok efter plejlstangs-havari kort før sommerferiesæsonen

’Nautilus’ tæt på kollision med fragtskib

Efter tekniske undersøgelser vurderer politiet, at ’Nautilus’ blev sænket forsætligt – samtidig beretter vidner, at ubåden var tæt på kollision med fragtskib natten mellem torsdag og fredag

Analyse: Aalborg Havn leverer hvert tiende job i kommunen

Nedturen fortsætter for Team Tankers

CMA CGM vælger to værfter til gasdrevne kæmpeskibe

Mærsks supplyskibe sejler med underskud

Maersk Supply Service kom ud af 2. kvartal med underskud på 28 mio. dollars

Comeback for Maersk Line: Overskud på 339 mio. USD

Efter et rædselsfuldt 1. kvartal slår containergiganten Maersk Line tilbage i 2. kvartal med et overskud på 339 mio. dollars.

Rød og blå borgmestre kæmper sammen for DIS-udvidelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk-ulykke afføder protester i Brasilien - ni savnes stadig

Familierne til de formodet omkomne demonstrerer nu på gaden, og et retsligt efterspil er på vej efter en af de værste dødsulykker i Mærsk-historien

Molslinjens hurtigfærger har haft 1,3 millioner med

Solide hovedmarkeder bag fortsat DFDS-vækst

SHORTSEA: Volumenvækst både på Østersøen og Nordsøen mere end opvejede manglende rejselyst hos briterne på Kanalen

Maersk overtager det sidste Hanjin-containerskib

Gang i trosserne – syv krydstogtskibe til kaj i Rønne

Politi beder lystsejlere om hjælp i ubådssag

Maersk Oil tjener godt

Mærsks nye holdingselskab vil drive gruppens udvikling

Færgen skærer i billetpriserne

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Kendelse ændret: Raket-Madsen fængslet efter spritparagraf

Ny konkurrent til Molslinjens bus-projekt

Markedsmuligheder trækker Scanel over Nordsøen

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

209 nye maritime studerende dystede på Martec

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Universallim med mange anvendelser.

Electro Care ApS - Afbalancering

Impulse Energy Low

Produktnyhed: TMCHallcrest termometerstrips

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Vi giver billetten til vandflyveren!

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye typer

Koblinger med ATEX

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

20 års jubilæum hos CENTA Transmissioner A/S

Vindmøller, toiletsæder & et olie-dæmpet hængsel fra Japan

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.215