Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Regulering skal tilpasses autonome skibe

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Nyhedsbrev

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Online Avis Arkiv
Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Regeringen vil ikke favorisere danske værfter

Hedgefonde øger investeringer i shipping

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.279