Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Norge åbner endnu et testområde til autonome skibe

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: Rederierne ønsker internationale regler for autonome skibe

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Første Stingray leveret til Maersk Supply Service

Det første af Maersk Supply Servuces nye subsea support-skibe får navnet ’Maersk Intestellar’

Plus

Fra Maersk Supply til simulationer

Efter 17 år i Maersk Supply Service landede Torben Solmer hos Force Technology i april. Her mødes den dybe teoretiske indsigt med det virkelige liv fra søen i virksomhedens simulatorer

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Plus

Maersk Drilling lander nye kontrakter til lave rater i svagt marked

I et svært marked har Maersk Drilling fundet arbejde til flere rigge, men det er ikke på guldrandede kontrakter, påpeger analytiker

Pon Power og Stena sammen om digitalisering og Big Data

Mærsk vil spare milliarder på digitalt kæmpeprojekt

Online Avis Arkiv

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Scandlines udvider kapaciteten over Øresund

Plus

"Alle unge skulle sejle med skoleskib"

Stiftelsen Georg Stages Minde drømmer om at fordoble antallet af elever på skoleskibet

Prøver igen: Lindø klar med udbud til 300-400 mio. kr.

Hanjin-formand eftersøgt af politiet

Byrådspolitikere vil kæmpe for Flådestation Frederikshavn

Plus

Lauritzens farvel til konglomeratet

Shippingveteran og fondsdirektør Bent Østergaard afvikler snart de sidste rester fra epoken, hvor rederierne J. Lauritzen og DFDS var midtpunkterne i et magtfuldt shipping- og industrikonglomerat

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Plus

Matrosen skal være et forbillede

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Nyt cyberangreb i shipping

Plus

Ny opblomstring efter tre årtier med hurtigfærger

ANALYSE: Udenlandske kontraheringer på hurtigfærger i kølvandet på danske ordrer giver indtryk af en opblomstring af det snart 30 år gamle tonnagesegment

Nok en rig til Grenaa Havn

Endnu en kæmpe er netop ankommet til havnen i Grenaa, hvor tre nye ben nu tårner sig nu op fra havnebassinet

Inspektion sikrede tanker-besætning flere måneders løn

Plus

Finske værfter råber på danske leverandører

Esvagt blandt de største i Storbritannien

Maersk Line trækker Hamburg Süd-job til København

Man Diesel med i italiensk flådefornyelse

NAVAL-MARKEDET: High speed-motorer fra Man Diesel & Turbo godkendt til militært brug efter ordre til det italienske søværn

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

1

Borgmestre: Forsvarsforliget tager nye arbejdspladser fra os

Aftale styrker maritimt samarbejde mellem Danmark og Japan

Ny partner i T.K.B. Shipping i Hellerup

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Damco udvider i Cambodia

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar d. 26/10

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompatibel med Arduino

Flere medarbejdere ved Process Engineering Aarhus

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

WILLBRANDT Gummitechnik kan i år fejre 125 års jubilæum

Flere typer Tromler og Tønder fra DENIOS!

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og ...

Så går det løs!

Glycom, Esbjerg valgte Geopal gasalarmer

Send til en kollega

0.244