Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: IMO retter kikkerten mod autonome skibe

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Grønlandshavnen: Strejke fortsætter

Verdens tredje største containerrederi på vej

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Maersk Resolve skal tilbage på Nordsøen

Maersk Oil udledte forbudte kemikalier

Maersk Line-datter skifter toppen

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg: Formand varsler erstatningskrav

Formanden for Aalborg Havn, Thomas Kastrup-Larsen, afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

Online Avis Arkiv

Maersk Training kaster sig over dronerne

Mærsk på vej mod massefyring i Sverige

APM Terminals vil fyre mere end hver tredje ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

Plus

DFDS-veteran i kamp for at gøre britisk havnegigant mere kundevenlig

Jens Skibsted Nielsen tog springet fra DFDS Seaways til en lederstilling i Associated British Ports, der opererer et netværk af 21 engelske havne. Den britiske havnegigant skal nu være mere kundevenlig og finde nye forretningsområder som erstatning for de faldende kulmængder

Norden køber endnu et MR-produkttankskib

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

1

Teknikken driller - indvielse af HH Ferries' batterifærge aflyst

RAL kan give Aarhus Havn milliardforretning

Med Royal Arctic Line og Grønlandshandlens indtog på Aarhus Havn følger arbejdspladser og penge

Plus

"Vi adskiller os fra de andre rederier"

Nordic Shipholding blev i 2014 købt af den Hong Kong-baserede kapitalfond PAG med fokus på vækst via det danske rederis børsnotering i København. Siden kom en krise i vejen, men ambitionen består

Plus

Diplomaten, Hr. Møller - og kapitalfondene

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Plus

Ny privat SAR-båd afløser Marinehjemmeværnet efter "svigt"

En privat søredningstjeneste har set dagens lys på Ærø, efter et SAR-fartøj blev trukket fra øen i 2014. De lokale føler sig svigtet, men Marinehjemmeværnet afviser kritikken

ADP bygger nyt hovedsæde til 130 millioner

Plus

Kritik af Odense Havn: Omgår havneloven

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny planlov giver bedre forhold for havnevirksomheder

Pengejagt og CEO-farvel hos insolvente Rickmers

Aalborg Universitet satser stort på den maritime sektor

Nye tilføjelser til Svitzers Marokko-flåde

Mærsks Qatar-plan skrider

Ingen ende på jagten efter Stellar Daisy

Knæk på container-kurven

Niels Juel som skurk i stor international flådeøvelse

IMO retter kikkerten mod autonome skibe

Scandlines trækker rent vand ud af renseanlæg

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Filterposer (Filterbags)

Synflex viser stansede og formede folier og laminater på HI2017

Er det nu, at du skal på kursus? Symetris MFG kurser for 2. halvår er nu åb...

CO2 neutralt website

Send til en kollega

0.302