Minister vil have førerløse skibe

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande. Og færgerne til de danske småøer vil være blandt de første skibe uden fører, lyder det fra færgeformand

Førerløse skibe er fremtiden.

Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber - en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Han kan godt forestille sig en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.

- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Minister vil have førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil med ny lovgivning bane vejen for førerløse skibe i danske farvande.

- Vi skal omfavne den nye teknologi ved at sikre mere sikkerhed på vandet og ved at gøre det billigere at fragte passagerer og gods. Det vil være en kæmpe gevinst for samfundet, siger ministeren.

De førerløse skibe vil ifølge Brian Mikkelsen mindske risikoen for, at der sker ulykker til søs.

- Fra undersøgelser, blandt andet fra DTU, ved vi, at det er mere sikkert, når der ikke er nogen mennesker til at begå fejl. Teknologien betyder, at vi ikke får dumme menneskelige uheld, siger Brian Mikkelsen.

Måske i Limfjorden

Og de førerløse skibe kunne sagtens blive en realitet for færgen til Venø i Limfjorden og mange andre øfærger, lyder det fra Søren Adsersen, der til daglig er overfartsleder ved Venø Færgefart.

Han er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.

- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.

- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.

Tidligst i 2020

Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.

Læs også: Kongsberg snart klar med autonomt feeder-fartøj

- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger Søren Adsersen.

Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man positiv over for forslaget.

Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.

- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.

Førerløse skibe skal overvåges

Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.

Læs også: "Ikke i min levetid"

- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.

Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.

- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Svitzer vinder 20 år lang kontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i APM Terminals store marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

CMA CGM sejler plus hjem

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Endnu et af Mærsk-flådens dyreste skibe er på vej til at miste sin kontrakt i et underdrejet offshore-oliemarked - dermed vil tre ud af fire Mærsk-boreskibe til en samlet nypris på ca. 9 mia. kr. snart ligge ubrugte hen

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Søfartsstyrelsen vil gøre registreringsprocessen af skibe digital

Online Avis Arkiv
Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Færgefart over Limfjorden til landsstævnet

Ny plan for lynforbindelse mellem Lolland og Langeland

Plus

Nordic Tankers sender skib tilbage til Tyrkiet

Plus

Nyt gennembrud for Project Unlimited

KRYDSTOGT: Nu er der sat navn på aftageren af det første af op til 10 nye skibe til dansk-amerikaners ekspansion i ekspeditionskrydstogt

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Plus

Mærsk-AHTS’er til entreprenørrederi i Kina

SKIBSSALG: Maersk Supply Service forsætter flådereduceringen med salg af danskflaget ankerhåndteringsskib til Kina

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Plus

Globale megatrends presser rederier

Den økonomiske verdensorden, som har gjort danske rederier mægtige, er i færd med at blive afviklet - så hvad gør man i en tidsalder, hvor global frihandel er på tilbagetog, blev der spurgt under Danske Rederiers årsdag

Billedserie: Verdens største containerskibe

Containeralliancerne under lup

Plus

Zacho: - Der er ikke noget, der har udviklet sig skævt

Efter et kvartal med store udsving i tørlastraterne og røde tal på bundlinjen, er J. Lauritzens topchef Mads P. Zacho forsigtig optimist og fastholder forventningerne til resten af året

Halvering hos Hafnia Tankers - CEO ikke overrasket

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Disruption til debat på Nor-Shipping

Rekordmange besøgende forventes på messen i Oslo i år, og danske virksomheder er stærkt repræsenteret

Stena Line klar på ekstra dansk-svensk færge

Plus

Fortsat lang vej mod scrubber -guldet

Maersk Supply Service vil af med 21 skibe

Plus

Nella Dan sank i isdybet - Nu genopstår hun til australsk sydpolsmission

OOCL tager TEU-verdensrekord

Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Maersk Line taber halv milliard på tre måneder

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Så er der godstransportkonference igen

Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Nyt samarbejde sættes i søen under Nor-Shipping

Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Danmark velrepræsenteret blandt nominerede

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

RAL mister Thule-kontrakt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 150 kg

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Buet glas og bøjet hærdet glas fra Mirit Glas

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Amsbeck - GUSS

Produktnyhed: Casella Guardian2 – system til miljøovervågning af byggeplads...

Bogfør dine regninger direkte med din smartphone: Ny opdatering af Billy Mo...

Kører du meget erhvervskørsel? Så kan du spare beskatningen med splitleasin...

Send til en kollega

0.214