Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Billedserie: Verdens største containerskibe

Plus

Fortsat lang vej mod scrubber -guldet

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Danmark velrepræsenteret blandt nominerede

SKIBSDESIGN: Tre af fire nominerede til Nor-Shippings ”Next Generation Ship Award” har relationer til Det Blå Danmark

Plus

Maersk Line dropper scrubbere til containerskibe

Efter flere års analysearbejde konkluderer Maersk Line, at der ikke skal scrubbere på rederiets containerskibe

Elfærger sejler med strømmen

SØFART TEMA: Førerløse skibe: Kongsberg snart klar med autonomt feeder-fartøj

VIDEO: Maersk Line sætter rekordskib i rutefart

VIDOE: ’Madrid Mærsk’ med plads til 20.568 TEU er påbegyndt operationer med et stop i Tianjin i Kina

Plus

SØFART TEMA: Førerløse skibe: Mærsk om autonome skibe: Kan ikke erstatte besætningen

Autonome teknologier først og fremmest om at levere beslutningsstøtte til besætningen

Falklandskrigen spøger hos Mærsk

En argentinsk lov forbyder al samarbejde om olieudvinding ved Falklandsøerne, som Argentina stadig gør krav på. Men inden lovens vedtagelse i 2011 deltog Mærsk-fartøjer i udvindingen, og den danske gigant har sidste uge forsvaret sig mod nye anklager

Assens Skibsværft søsætter "sejlende akvarium"

Krav og muligheder i nedtur for skibsbygning

100 millioners ordre til Alfa Laval

'Tycho Brahe' sendt på værft før batteri-overgang

Mærsks super-ingeniør styrer tre nybygningsprogrammer

Mærsks skibsdesignere er nu samlet i Fleet Technology-afdelingen hvor Ole Graa Jakobsen er chef - herfra styres tre nybygningsprogrammer og en teknologisk opgradering af 100 containerskibe

'Esvagt Aurora' i dok efter uafbrudt siden leveringen i 2012

Viking Line bestiller nybygning i Kina

Milliardkontrakt på nyt krydstogtskib til rute i Den Botniske Bugt

Plus

Ny dansk afløserfærge præsenteret

Med fælles kommunal fodslaw konkretiserer Færgesekretariatet nu den længe nærede vision om en fælles afløserfærge til landets små overfarter

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Opfindelse begrænser udslip fra skibe markant

Plus

Danske rederier trues af nye digitale handelsplatforme

Fraværet af digitale handelsplatforme i tank- og tørlast gør danske rederier sårbare overfor disruption - I løbet af ganske få år kan digitale iværksættere med innovative forretningsmodeller have ædt sig ind på store dele af rederiernes marked

Molslinjens fjerde nye hurtigfærge i produktion

Russisk flådefartøj gået ned i Sortehavet

Efter kollission med fragtskib ud for Istanbul synker 'Liman' fra den russiske flåde. Alle reddet

Mærsk spænder den digitale bue

Overskud på 20 millioner var ikke godt nok

Ny aftale skal styrke maritimt samarbejde med Japan

Scandlines indgår aftale om hybridflåden

Wärtsilä leverer til det første LNG-drevne installationsskib af sin art

VIDEO: Kina søsætter sit første hjemmebyggede hangarskib

Molslinjen får ny hurtigfærge til sommer

Plus

SØFART TEMA: Motorteknologi og service: Nordhavn udvikler klassegodkendt Tier III-motorpakke

Plus

SØFART TEMA: Motorteknologi og service: Ro/pax-markedet i fokus

Plus

SØFART TEMA: Motorteknologi og service: Finsk gigant vokser ud af firetaktsmarkedet

Granly og Pon Power slår pjalterne sammen

Hans Buch opsluger datterselskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 150 kg

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Buet glas og bøjet hærdet glas fra Mirit Glas

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Amsbeck - GUSS

Produktnyhed: Casella Guardian2 – system til miljøovervågning af byggeplads...

Bogfør dine regninger direkte med din smartphone: Ny opdatering af Billy Mo...

Kører du meget erhvervskørsel? Så kan du spare beskatningen med splitleasin...

Send til en kollega

0.234