Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Regulering skal tilpasses autonome skibe

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Nyt rekordoverskud hos Carsoe

Den aalborgensiske leverandør af komplette fiskefabrikker til skibe når snart endnu en milepæl

Esvagt holder fast i specialbåde

Plus

Stingray skal kunne blive på sin post næsten uanset hvad

NYBYGNING: Der kan være rigtigt meget på spil, når Maersk Supply Service skal løse opgaver på havbunden med rederiets første DP3-skibe

Direktør sælger sidste stump af underleverandør

Nyhedsbrev

Semco lander Ørsted-ordre

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Kaptajn på fjernstyret skib: Den største udfordring er afstanden

René Malmstrøm er kaptajn på verdens første fjernbetjente slæbebåd, ’Svitzer Hermod’. Her fortæller han om sine erfaringer med projektet

Plus 1

MAN Diesel & Turbo vil bekæmpe Wärtsilä i krydstogtindustrien

Motorgiganten MAN Diesel & Turbo har åbnet for salget af spritny firetaktsteknologi målrettet det boomende cruise-segment - første levering er programsat til 2021, men selv på

Mærsk foran digital oprustning

Plus

Japanskudviklet totakter til ro/ro-skibe

Plus

LNG-containerskibe får membran-tanke

UNDERLEVERANDØRER: Den franske LNG-specialist GTT skal levere 18.600 kbm store membran-tanke til CMG CGMs nybygninger

Plus

Supermagnet tager 60 tons stål i ét løft

Sjællands største mobilhavnekran har netop fået monteret en slambert af en magnet, der gør det muligt at løfte stålplader på 60 tons direkte op af de coastere, der anløber Stålvalseværket i Frederiksværk

Plus

Wärtsilä får LNG-premiere på ny motorserie

Plus

Maersk Supply Service valgte Kina-værft til avancerede offshore-skibe

SKIBSBYGNING: Første nybyggede DP3 subsea support-skibe er en debut for kinesisk værftsindustri, men Maersk Supply Services chef for nybygninger har ikke gået på kompromis

Plus

Opgaver på havbunden i parløb med ankerhåndtering

Plus

Power Flex kobler store havnekraner på el-nettet

Den familieejede Fredensborg-virksomhed har gjort strømfremføring til maskiner i bevægelse til sit speciale

Plus

Måling af containers vægt under løftet

Power Flex har udvidet havneprodukterne med en trådløs signaloverførsel af containervejningen mens containerne transporteres af de mobile lastekraner

Liftra vinder innovationspris

Plus

Verdens største VLEC’er til Evergas

Landstrøm skal sikre fortsat vækst

Powercon nærmest 21-dobler årets resultat

Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Rolls-Royce: Teknologien er moden i 2020

Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Svitzer vil bemande fjernstyrede skibe

Fremtidens fjernstyrede skibe vil stadig sejle med besætning om bord, vurderer slæbebådsrederiet efter test af pilot-fartøjet ’Svitzer Hermod’

Skibscontainere bliver til VM stadion med 40.000 pladser

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

VMS Group udvider i Skagen

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

Danmark bruger næstmindst på søfartsforskning

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Plus

Magelige maritime leverandører

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/S

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netværksinfrastruktur

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pro

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Rør- og kanalmontage af gasdetektorer

Små opsamlingskar fra DENIOS

IBIX blæse udstyr stort potentiale!

VPD bearbejdning udvider CNC pakken

Pro-Safe A/S vinder 4 års servicekontrakt

Se hvad Viggo Hansen A/S mener om Fyns Kran Udstyr som samarbejdspartner

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Julehilsen 2017

JUMO sikkerhedstemperaturbegrænser

Honesten og Poleringsskiver til skæreværktøj.

IBIX dobbeltteknologi

Byens Ejendom afholder konference - Ringsted investerer 12 milliarder i byu...

Technofle ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

NYHED! WRIN sikkerhedshåndtag fra Gunnebo

Send til en kollega

0.661