Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Scandlines indgår aftale om hybridflåden

Den canadiske batteriproducent Corvus Energy har indgået en flerårig service- og vedligeholdelsesaftale for Scandlines’ hybridflåde

Stena Bulks nyeste tankskib navngivet

Wärtsilä leverer til det første LNG-drevne installationsskib af sin art

Molslinjen får ny hurtigfærge til sommer

Danskere bag verdens grønneste containerskib

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Viking Line bestiller nybygning i Kina

Milliardkontrakt på nyt krydstogtskib til rute i Den Botniske Bugt

Wedell-Wedellsborg sælger Stena Weco

Skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg har afhændet sit delejerskab af tankrederiet Stena Weco, der nu ejes 100 pct. af Stena Bulk.

Online Avis Arkiv
Plus

Garvet Mærsk-mand skal sælge MAN Diesels totaktere

Efter 25 år i Mærsk skal Bjarne Foldager nu dirigere salget af MAN Diesel & Turbos totaktere - Mastodonten fra Sydhavnen skal åbne sig mere op mod kunderne

Plus

Hybrid og fleksibel Starfish

NYBYGNING: ’Mærsk Master’ er dieselelektrisk eller dieselmekanisk efter behov. Men er også fleksibel på andre områder

Plus

Maersk Tankers klar til en fremtid uden Mærsk

Den danske tankskibsgigant er i gang med at forberede sig på at skulle kappe båndene til ejerne i A.P. Møller-Mærsk A/S

Plus

Maersk Tankers vil tiltrække flere skibe

Maersk Tankers har på et halvt år tiltrukket 25 nye skibe til sit pool-samarbejde

Plus

Videnskabsfolk skal hjælpe Maersk Tankers gennem krisen

Med hjælp fra bl.a. en Ph.d. i astrofysik og en datavidenskabelig kandidat vil Maersk Tankers blive bedre til at forudsige et kompliceret produkttankmarked og positionere sine skibe det bedste sted på kloden

Plus

MAN Diesel: Komplekse motorer kræver nye smøreolier

Komplekse driftsbelastninger og alternative fueltyper har sendt udviklingsomkostningerne til nye smøreolier i vejret

Rekordskib sat i søen

Plus

E-navigation har nået nyt stadie

En gammel ambition om at koordinere navigationen fra skib til skib til land er på vej til at blive opfyldt

Granly og Pon Power slår pjalterne sammen

Plus

Digital registrering af skibe og logbøger i 2018

Hans Buch opsluger datterselskab

Plus

Rusland bliver først med LNG-drevet råolietankskibe

Ny tvivl om maritim montørordning

Ifølge regeringspartiet venstre ser den såkaldte maritime montørordning ud til at stride mod EU’s statsstøtteregler

Scandlines hybridfærger skubber ombygget fragtfærge til ny rute

Kuldamperne skulle give ny storhed til St. Thomas

Havnen på St. Thomas udviklede sig under kolonitiden til en transithavn, hvor kuldampere sejlede i fast rutefart mellem Amerika og Europa kunne blive tanket op med blandt andet britisk og amerikansk kul

Augmented reality servicerer førerløse skibe fra land

SØFART TEMA: Førerløse skibe: Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

VIDEO: Virtuel prøvetur i verdens største skibstunnel

Stena Line høster frugterne af forbedringsfokus

Plus

Hanstholm Havn sikker på kæmpe investering

Overskuddet halveret hos Desmi

Plus

SØFART TEMA: Sikkerhedsudstyr: Palfinger størst på service efter opkøb i Norge

Plus

SØFART TEMA: Sikkerhedsudstyr: Tuco vil ind på fast rescue-markedet med lettere fartøjer

Nordjysk virksomhed forventer job med EU-millioner

Plus

Norsk ordre på stor pelagisk trawler til Karstensens

Kras kritik af Mærsks digitale evner

DI advarer mod løbske havneinvesteringer

DEBAT: Havneloven bør evalueres inden en revision

Ny direktør på vestjysk værft

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye produkter fra YellowLine!

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Modul- og pavillonbyggeri får øget levetid

Nitrogen

Electro Care - Omvikling af motorer

Kugleventil i Polyprolpylene, PVDF eller PFA eller PTFE

Download vores app - helt gratis og få ekstra fordele som kunde hos os

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

DENIOS Gulvkar af stål & polyethylen

Risikovurdering: Elektrisk lysbue

Electro Care - Tilstandskontrol

Filtermedie til fint formuleret processtøv

10 måder at snyde skat - helt lovligt. Download gratis fradragsguide.

CO2 neutralt website

Rigtig god påske

Stort tilskud gjorde investering rentabel!

God Påske

Gratis download: Få en gratis skabelon til forretningsplanen

Wilden trykluftdrevne membranpumper

God Påske

Ny Kvalitetskoordinator hos Carl Stahl A/S

Ny salgschef vil sætte kunderne endnu mere i fokus

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Absorberende materialer fra DENIOS

100% Inherent

Send til en kollega

0.206