Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

Semco-arbejde på jack-up afføder aftale om vinterklargørelser

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Maersk-partner betaler mindre for megaskibe

Plus

Magelige maritime leverandører

Første Stingray leveret til Maersk Supply Service

Det første af Maersk Supply Services nye subsea support-skibe får navnet ’Maersk Installer’

Online Avis Arkiv

Millioner til flydende havmølle-fundamenter

Mærsk vil spare milliarder på digitalt kæmpeprojekt

Pon Power og Stena sammen om digitalisering og Big Data

Nok en rig til Grenaa Havn

Endnu en kæmpe er netop ankommet til havnen i Grenaa, hvor tre nye ben nu tårner sig nu op fra havnebassinet

Man Diesel med i italiensk flådefornyelse

NAVAL-MARKEDET: High speed-motorer fra Man Diesel & Turbo godkendt til militært brug efter ordre til det italienske søværn

Plus

Finske værfter råber på danske leverandører

Wärtsilä klar med hybride bugserbåde

HYBRID-DRIFT: Nu lancerer den finske motor- og teknologiproducent et bugserbådsdesign, bygget op omkring koncernens HY-modul

Næsten normalt hos Mærsk efter cyberangreb

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Plus

Hempel: Vi søger partnere

Hempel har 1 mia. kr. til at lave opkøb for, og leder nu efter partnere. Som andre maritime virksomheder spreder de sig mere og mere over mod ikke-maritime segmenter, men skibsmaling er stadig Hempels rygrad, fastslår salgsdirektør Michael Hansen

Plus

Øget fokus på el-hybrid drift får hydrogen ud af LNG-skyggen

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Alternative drivmidler i skibsfarten er efterhånden meget andet end LNG. Øget fokus på batteribaseret el-drift ser nu ud til også at revitalisere anvendelsen af brændselsceller

Danfish
Underskrifter klar ved Danfishs åbningsdag

OSK præsenterede dansk skibsdesign i Kina

Plus

Alle nyere kommunale færger har polske skrog

NORDKOREA-SAGEN: Den polske værftsindustri står bag samtlige skrog til de seneste års kommunale færgeprojekter i Danmark - værfterne har dog fortsat tillid til deres leverandører

Maritimt accelerator-forløb får plads i Svendborg

Dan Hill Plast vil udbrede kendskabet til rotationsstøbning

Green Instruments går på land

Plus

Pres på Karstensen i sag om Nordkorea

Nordkoreanske tvangsarbejdere har via polsk underleverandør været med til at bygge nyt dansk skib. Der er dog tvivl om det præcise omfang af nordkoreanernes arbejde på et dansk flådefartøj og værftsdirektør

Plus

El-fremdrevne færgers emissionsforhold

Plus

Danish Maritime Days fortsætter uden topmøde

Produktivitetsvækst i top hos udstyrsindustrien

Dansk aftale med Kina om ballastvand

Wärtsilä tester trådløs elfærge-opladning

Rederierne: Svovlovervågning sikrer lige konkurrencen

IMO: Pas på aluminiummalm – det kan forårsage kæntringer

Hapag-Lloyd køber 7.700 kølecontainere

Kinesere skal hjælpe Norden med ballastvandet

Plus

Ingen krise hos Fayard

Faborg overvejer batterier på færgen

Nu må vi have en montørordning på finansloven

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i instrumentering og slanger med fødevaregodkendelser og certifikater

Ajos fremstiller egne mobile nødhjælpsstationer

God kundeservice og gratis strøm om natten

GPS Tyverisikring og overvågning

Samtaleanlæg - Fuld kompatibilitet med alle standard radio / headset brands.

Stort udvalg i lagerreoler fra DENIOS!

Massivt fald i investeringerne i britisk bilproduktion

RS Components introducerer innovative Fluke el-testere til brug under trange forhold

Vi er stolte over igen at have leveret en Erikkila søjlesvingkran til en kunde.

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar...

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompa...

Send til en kollega

0.296