Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

1

Teknikken driller - indvielse af HH Ferries' batterifærge aflyst

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Ærøs nye elfærge klar om 10 måneder

Torm og J. Lauritzen renser sig til millionbesparelser

IMO retter kikkerten mod autonome skibe

Scandlines trækker rent vand ud af renseanlæg

Online Avis Arkiv

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Maritime millioner til Vækstteamet

Samarbejdende undervandsrobotter på vej

Prestigefyldte pris til HH Ferries Group

Norsk reder bryder nye teknologiske grænser i skibsdesign

Plus

Topchef i tale: Folk troede, vi var lukket…

MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn har oplevet op- og nedture – men fabrikken er stadig et vigtigt led hos motorgiganten

SØFART TEMA: Førerløse skibe: IMO vil bane vejen for autonome skibe

VIDEO: Succesfuld udlægning af Wavepiston

Plus

SØFART TEMA: Automation: Fra rør-kommunikation til distribuerende processorer

Lyngsø Marine tilbyder sammen med Wärtsilä stadig større integration og automation af high tech-skibes mange systemer

Plus

SØFART TEMA: Automation: Ung forsker til kamp mod sort røg fra skibsmotorer

Kræn Vodder Nielsen har som ph.d.-studerende hos MAN Diesel & Turbo udviklet en banebrydende ny software, som begrænser udslip af sort røg og NOx fra skibsmotorer

Plus

SØFART TEMA: Automation: Rolls-Royce Marine spiller hovedrollen i norsk show case

Den nye tonnage til Norges ikoniske Hurtigruten er en opvisning i landets kunnen på det maritim-teknologiske område fra mange års førerposition inden for offshore

Plus

SØFART TEMA: Automation: Norge går i front med førerløst skib

Kongsberg og rederiselskabet Yara giver bud på førerløst skib fra næste år

Plus

SØFART TEMA: Automation: Automatiseret motorkontrol eliminerer sort røg og vibrationer

Algoritmebaserede motorkontrolsystemer breder sig og tilbyder skibsrederne, at diesel­generatorer og fremdrivningssystemer på skibene uden ophør pålægges den mest optimale belastning – BlueDrive PlusC fra Siemens er indtil videre installeret på 25 skibe

Ny digital guide over Østersøen søsat

NAVIGERING: Geodatastyrelsen klar med nyt navigationsværkstøj for skibe i Østersøfart

Fælles indgang til best practices for overholdelse af Polarkoden

Dong installerer 2MW batterianlæg i havmøllepark

Plus

Maersk Supply Service havde premiere på spektakulær manøvre

OFFSHORE: Den nye kabellægger ’Maersk Connector’ beviste for nylig dens helt unikke evne til at kunne stå fuldstændigt tørt på havbunden

VMS Group med et noget uventet underskud

Kunderne vil handle miljøvenligt

Plus

Maersk Line dropper scrubbere til containerskibe

Plus

Molslinjen var med fra første streg

Finner designer RALs nye containerskib

Nu bliver det nemmere at beregne bølgemodstand

Plus

Tycho Brahe leveret til HH Ferries - skal nu testes

Kom til konference om Ren-Luft-vision

Krav og muligheder i nedtur for skibsbygning

Plus

Fransk Maersk Line-rival satser på nyt brændstof

Opfindelse begrænser udslip fra skibe markant

Overskud på 20 millioner var ikke godt nok

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Filterposer (Filterbags)

Synflex viser stansede og formede folier og laminater på HI2017

Er det nu, at du skal på kursus? Symetris MFG kurser for 2. halvår er nu åb...

CO2 neutralt website

Send til en kollega

0.266