Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Rigide EU-udbud skaber frustrationer hos danske værfter

Kravet om EU-udbud ved nybygningsprojekter er en trussel mod innovation og nytænkning i værftsbranchen, lyder det fra flere værftsdirektører - de vil have genoplivet den frugtbare dialog mellem bestilleren og værftet

Plus

Molslinjens hurtigfærge skal have helt ny motorblok

FÆRGER: Reparationen af ’Express 2’ er nu flyttet til Orskov Yard, hvor en af hovedmotorerne skal have ny motorblok efter plejlstangs-havari kort før sommerferiesæsonen

CMA CGM vælger to værfter til gasdrevne kæmpeskibe

Plus

Iværksætter af den gamle skole

Lars Gerner Lund grundlagde i en moden alder virksomheden Daspos med sin svoger, og deres produkt - en lækagedetektor - har vist sig banebrydende. En milliardomsætning lurer nu om hjørnet

Crestwing søsætter bølgeenergianlæg til oktober

Økonomien er god - alligevel er man gået en alternativ vej for at skaffe yderligere kapital

Torm udvider flåden igen

Rederiet køber to styk 50.000 dwt MR produkttankskibe ved koreansk værft

Plus

Brancheboss: Danpilot svigter Danmark

Brancheorganisationen Danske Maritime kritiserer Danpilots beslutning om at lade 15 nye lodsbåde bygge på et estisk værft - Danpilot har svigtet sine samfundsmæssige forpligtelser, lyder klagen fra Jenny N. Braat

Online Avis Arkiv
Plus

Danpilot bestiller 15 nye lodsbåde i Estland

Danpilot har underskrevet kontrakt med estiske Baltic Workboats om levering af op til 15 nye havgående lodsbåde

Tuco Marine sender nyudviklet arbejdsbåd til Norge

CMA CGM på nippet til kæmpe skibs-beslutning

SØFART TEMA: Førerløse skibe: Kina satser på førerløse skibe

Plus

Hvide Sande-værft finder robusthed i tre forretningsben

Maritime virksomheder fusionerer

SL Power i Faaborg slår sig sammen med Nortech Marine i Hirtshals. Målet er 33 nye arbejdspladser og en omsætning på 70 mio. kroner om tre år

Furetank vender tilbage til Emri

Motorhavari indstiller foreløbigt Molslinjens Ebeltoft-rute

FÆRGEFART: Ebeltoft-færge må være stand-in på Aarhus-ruten efter plejstang-havari i går

Plus

Elektromotorer og alternativ brændstof: Maskinmester i ny rolle på hybridfærger

Maskinmesterens rolle er under opbrud på Scandlines’ nye hybridfærger - maskinmesteren er nu mere systemoperatør og skal bruge mindre tid på vedligeholdelsestunge komponenter

Danske Maritime: Sørgeligt ballastvandregler udskydes

Dampa håber på japansk eventyr

Ny færge giver plads til de lange

Molslinjen har designet sin nyeste superfærge med tanke på lastbiler. Det giver plads til, at de helt lange modulvogntog kan køre forlæns ind og forlæns ud

IMO udskyder ballastvandskrav – medie

Gas på CMA CGMs nye kæmpeskibe

Nordjyder venter stadig på røgrensnings-boom

MAN henter specialist helt ind i folden

Plus

Elektromotorer og alternativ brændstof: Havnemanøvrer får energi fra batterier

Når Scandlines' hybridfærger foretager havnemanøvrer, sker det delvist med energi fra batterierne, som til gengæld lades op under normal sejlads

Green Ship of the Future får ny styregruppe

Plus

Elektromotorer og alternativ brændstof: Lager- og logistikbaser tilfører merværdi til elektromotorer

Plus

Elektromotorer og alternativ brændstof: Kosan Crisplant klar med mobil højkapacitets LNG-bunkring

Plus

Elektromotorer og alternativ brændstof: Den maritime industri skal fylde mere hos Hoyer

Fra el til diesel i Svendborg

Plus

Microsofts cyberbrille skal bruges på danske skibe

Danske Rederier vil have afklaring om ballastvandsreglerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Universallim med mange anvendelser.

Electro Care ApS - Afbalancering

Impulse Energy Low

Produktnyhed: TMCHallcrest termometerstrips

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Vi giver billetten til vandflyveren!

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye typer

Koblinger med ATEX

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

20 års jubilæum hos CENTA Transmissioner A/S

Vindmøller, toiletsæder & et olie-dæmpet hængsel fra Japan

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.245