Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Ellen’ sejler fra budgettet

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Nyhedsbrev

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

Maersk Supply Service anerkendt for nybygninger

Prisen for årets nybygning til olie offshoreindustrien gik for anden gang til Danmark

Plus

Viking godt positioneret til det nye polar-marked

SIKKERHED: Gamle kunder i Nordatlanten har givet Viking et forspring i det nye marked omkring polerne, der er reguleret af den et år gamle målbaserede polarkode

Ugens positionsbillede

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Sundbussen 'Pernille' får topmoderne udstyr

Sundbussen ’Pernille’ får monteret en ammoniakbaseret katalysator i motorrummet

Plus

Erhvervsminister vil undersøge mulig protektionisme mod danske værfter

På baggrund af Orskov Yards problemer med at vinde ordrer i Norge, vil erhvervsminister Brian Mikkelsen se på, om danske værfter udsættes for protektionisme fra andre europæiske lande

Plus

GALLERI: Se eksperterne håndtere de helt store turboladere

I Fredericia arbejder ABB’s håndværkere på at få skibsfartens havarerede turboladere på ret køl igen. Søfart har været på besøg

Plus

Rapport om brandsikkerhed og el-drift tager et menneskeligt afsæt

EL-DRIFT: Både risikoscenarier i forhold til brand og den faktiske oplevelse af at arbejde om bord på helt eller delvist el-drevne færger behandles i ny rapport

Plus

Folkeaktier gav 7 mio. til ÆrøXpressen

ÆrøXpresssens aktieemission indbragte mere end 7 mio. kr. fra ca. 1250 aktionærer fra nær og fjern - selskabet mangler nu 5 mio. for at være i hus med de nødvendige 55 mio. kr. til nybygningsprojektet

Plus

Afgørende måneder forude for fælles standardfærge

FÆRGER: Med en standard-afløserfærge listet i Vækstplanen for Det Blå Danmark er forårets program lagt for Færgesekretariatet

MAN Diesels servicedivision tilnærmer sig stort tyrkisk rederi

Halvandet år med neo-panamax

LNG i fortsat fremmarch

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier

BRÆNDSELSCELLER: Mens metanol allerede anvendes som alternativ bunker i mekaniske maskinerier, driver metanol også Serenergys brændselsceller, der er på vej ud i fremtidens krydstogtskibe

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Selvstændige brændselscelle-units skal placeres i hver brandzone

BRÆNDSELSCELLER: Serenergy med i Meyer Werfts Pa-X-ell-projekt, som ikke alene anvender brændselsceller i strømproduktionen om bord på krydstogtskibe, men også som en sidegevinst i forhold til Safe-Return-to-Port-reglerne

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Yara reducerer problemet med modtryk i scrubbere

RØGRENSNING: Både modtryksproblematikken og risikoen ved kaustisk soda adresseres i produktudviklingen hos norsk scrubberproducent

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Strategisk planlægning afløser teknisk fokus frem mod 2020-svovlgrænser

SCRUBBERE: Den kommende, globale 0,5 pct. svovlgrænse giver ekstra rejsedage hos Pureteq i Svendborg. Nu vil deepsea-rederierne og den japanske regering høre mere om dansk scrubberteknologi

Danfoss åbner nyt innovationscenter

Desmi vinder kontrakt til en hel flåde

DNV GL klar med digitaliseret håndtering af certifikater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.267