Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Plus

Maritime iværksættere råber på finansiering

Det Blå Danmark skal være bedre til at støtte nystartede maritime virksomheder, mener iværksætter

Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre

EU-Kommissionen har vendt tommelen ned til en dansk maritim montørordning, men både regeringen og Danske Maritime kæmper videre for en alternativ model

Nyhedsbrev

Plus

DF’er vil indføre montørordning trods EU-nej

Danmark bør indføre den maritime montørordning og - om nødvendigt - tage den hele vejen til EU-domstolen, mener regionalpolitiker

Online Avis Arkiv

Maskinrumsbrand på DFDS-skib i Nordsøen

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Nu bruger Viking Line vindkraft på Østersø-færge

Video. Udstyret med en 24 meter høj rotor er vinden nu med til at sikre fremdrift for Viking Grace.

Politisk medvind til montørordning fra S og DF

Den afsluttende debat på Danske Maritimes årsmøde gav politisk opbakning til bedre rammevilkår - herunder en maritim montørordning, fra S og DF.

Plus

Fremtiden på den maritime dagsorden

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Rederier: Nyt brændstof er eneste vej til IMO-mål

Der må noget andet end traditionelt brændstof i tanken, hvis shipping skal nå målet om en 50 pct. reduktion i CO2-udledning i 2050, som IMO blev enige om i sidste. Det fortæller Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier til Søfart.

Hans Jensen Lubricators køber udviklingsvirksomhed

Virksomheden Adnox, der fjerner NOx uden brug af urea, er blevet købt af Hansen Jensen Lubricators.

Plus

Big is Beautiful udbredt til flere skibssegmenter

SKIBSDESIGN: Danske skibe fraværende blandt de mest signifikante skibe i 2017, hvor EEDI sender flere skibstyper ud ad mega-sporet, mens klimaforandringer og digitalisering er trendsættende

Plus

PJ Diesel satser på 3D-print til motorvedligehold

Den 40-årige servicevirksomhed kaster store ressourcer ind i kampen for at gøre 3D-print til et profitabelt vedligeholdelsesprodukt til rederierne

Powercon skal levere Europas største landstrømsanlæg

Selv de største krydstogtskibe skal kunne bruge landstrøm i Kristiansand. Powercon er leverandør.

Plus

Russisk protektionisme truer maritime virksomheder

Maritime virksomheders adgang til det russiske marked er truet af et højspændt politisk klima og russisk protektionisme

Grønlandsk passagerskib sidder fast i isen på sjette dag

Skibet, der var på vej til Nuuk, har siddet fast i isen i det sydlige Grønland siden onsdag med 58 om bord

Hempel øger overskud i faldende marked

Trods en faldende omsætning formåede Hempel at øge bundlinjen og afdrage kraftigt på gælden i 2017, og forventer opkøb i 2018.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Havne-fond satser på batteriteknologi

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
LNG-terminal rykker nærmere Skagen Havn

Status fra Skandinaviens største LNG-distributør

LNG: Skangas foretog 1.000 LNG-bunkringer sidste år. Majoriteten blev foretaget fra tanktrailer, men det vil ændre sig i de kommende år

Desmi er blevet bedre til at tjene penge

Trods stagnerende salg og lav nybygningsaktivitet øgede Desmi overskuddet i 2017.

Ærøs el-færge ramt af nye forsinkelser

En konkurs hos batterileverandør er med til at skubbe leveringen af 'Ellen' flere måneder.

MAN Diesel og Hyundai sammen om duelfuel-udvikling af totaktere

Hempel henter ny CFO hos CPH

MAN Diesel & Turbo indgår nyt partnerskab med Hyundai

Danske Maritime får ændret IMO-regler

Se forlængelse af krydstogtskib

Danske Maritime blæser til opgør med IMO-regler

Varmefølsomme kameraer redder liv i Aalborg Havn

VIDEO: Rekordmange ro/pax-skibe hos Remontowa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Søby Værft øger dokkapacitet

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Klokke-hus

Busch præsenterer 2 nye serier af deres Dolphin serie på ACHEMA

Styr på håndværktøjet på supermoderne færge

Termografering for alle med Elma på El & Teknik 2018

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

RS Components udvider sit RS Pro-sortiment af test- og måleudstyr

Send til en kollega

0.21