Danskere bag verdens grønneste containerskib

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Dækshuset er forsvundet og erstattet med et kommandorum i agterskibet. Der er luftsmøring i form af mikrobobler under skroget og der er LNG-drevet totaktsteknologi i maskinrummet.

Det danske netværk af producenter, skibsdesignere og forskere - Green Ship of the Future - præsenterer i dag designet bag en topmoderne containerfeeder. Ved hjælp af de nyeste teknologier og de seneste landvindinger indenfor skibsdesign formår feederen at øge energieffektiviteten med 30 pct. pr. transporteret container sammenlignet med den nyere generation af feederskibe, som er i drift i dag.

– Ambitionen har været at udvikle et feederskib, som ville kunne sættes i produktion i dag. Dette koncept er ikke fremtidsmusik - teknologierne er på hylden hos producenterne og designet er verificeret, forklarer projektleder Thomas Eefsen, som til daglig er Chief Commercial Officer i Odense Maritime Technology (OMT).
Green Ship of the Future blev etableret i 2008 og samler alle betydelige aktører indenfor dansk skibsfart om udviklingen af fremtidens miljøvenlige skibe. Projektet er støttet af Den Maritime Fond.

Nyskabelser
Feederskibet er designet som såkaldt open top, hvilket betyder, at der ikke er nogen lugedæksler, der komplicerer adgangen ned i skibet.

– Med open top kan vi opnå en hurtigere turn-around i havnene, hvilket så igen betyder, at der kan sejles langsommere. Vi kan reducere servicefarten med en halv knob ved at anvende open top på en rundtur mellem St. Petersborg og Rotterdam via Kieler-kanalen, forklarer Thomas Eefsen.

Som en anden tidsbesparende faktor er der ikke længere lashing (manuel fastgørelse af containere) om bord. Sandsynligheden for at tabe containere undervejs er næsten elimineret, idet det kun er de tre øverste lag containere midtskibs, som ikke står i såkaldt cellestyr.

En af de mest bemærkelsesværdige features ved det nye feederskib er fraværet af det traditionelle dækshus med broen som det naturlige toppunkt, der sikrer besætningen det nødvendige udsyn.

I Green Ship-konceptet er dækshuset elimineret for at sikre et optimalt lasteindtag.

– Specielt når vi med open top konceptet arbejder med at øge effektiviteten ved lastning og lodsning udgør det konventionelle dækshus et problem, fordi det ganske enkelt står i vejen, siger Thomas Eefsen.

Han fortsætter:

– Ved at styre skibet udelukkende ved hjælp af kameraer og sensorer i forskibet har vi ikke længere behov for et højt dækshus. Dermed bevæger feederskibet sig ind i emnefeltet autonome skibe.

– Men det er ikke et autonomt skib. Det vil skulle betjenes af en styrmand om bord. Men vi udnytter state-of-the-art teknologi til at sikre, at styrmanden ikke behøver et fysisk overblik. Denne del kræver dog, at de relevante myndigheder vil spille med, siger Thomas Eefsen.

Signaler fra kameraer og sensorer i spidsen af skibet transmitteres til det centrale kommandorum i agterskibet. Her er også skibets beboelsesmodul placeret.

Bredt skrog
Feeder-skibet er designet med et bredere skrog end normalt. Der er nu 12 containere på tværs mod typisk ti på konventionelle feedere. Bredden passer også med maksimum-bredden på sluserne ind til Kielerkanalen.

Det brede skrog er muligt, da nutidens feederskibe ikke længere er designet til høj fart, men tværtimod til en servicefart blot 16-17 knob.
Der er dog også andre fordele.

– Specielt containerfeedere har traditionelt været en smule udfordret på stabiliteten. Det betyder, at man selv ved fuld last ofte skal bruge ballastvand. Derfor opnår man en stor fordel ved den ekstra bredde, ikke kun kapacitetsmæssigt, men også stabilitetsmæssigt, hvorved du også undgår at sejle rundt med mere ballastvand end højst nødvendigt, siger Thomas Eefsen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny direktør på vestjysk værft

Claus V. Hemmingsen er ny DFDS-formand

DFDS's generalforsamling udpeger den erfarne Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen som ny bestyrelsesformand.

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

Danskere bag verdens grønneste containerskib

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

Bornholmsk fartøj får motoroverhaling i Hirtshals

Wedell-Wedellsborg sælger Stena Weco

Skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg har afhændet sit delejerskab af tankrederiet Stena Weco, der nu ejes 100 pct. af Stena Bulk.

Online Avis Arkiv
Plus

Garvet Mærsk-mand skal sælge MAN Diesels totaktere

Efter 25 år i Mærsk skal Bjarne Foldager nu dirigere salget af MAN Diesel & Turbos totaktere - Mastodonten fra Sydhavnen skal åbne sig mere op mod kunderne

Heftig debat om førerløse skibe

Plus

Maersk Tankers klar til en fremtid uden Mærsk

Den danske tankskibsgigant er i gang med at forberede sig på at skulle kappe båndene til ejerne i A.P. Møller-Mærsk A/S

Plus

Maersk Tankers vil tiltrække flere skibe

Maersk Tankers har på et halvt år tiltrukket 25 nye skibe til sit pool-samarbejde

Plus

Videnskabsfolk skal hjælpe Maersk Tankers gennem krisen

Med hjælp fra bl.a. en Ph.d. i astrofysik og en datavidenskabelig kandidat vil Maersk Tankers blive bedre til at forudsige et kompliceret produkttankmarked og positionere sine skibe det bedste sted på kloden

Plus

MAN Diesel: Komplekse motorer kræver nye smøreolier

Komplekse driftsbelastninger og alternative fueltyper har sendt udviklingsomkostningerne til nye smøreolier i vejret

Danske Maritime: Udbudssystemet er barokt

Plus

"Ikke i min levetid"

Hvornår kommer de førerløse skibe? Søfart har vendt emnet med Jan Wilhelmsson, vicepresident i Eniram, en udviklingsvirksomhed under Wärtsilä. Han mener, vi kan se førerløse skibe snart på helt korte færgeruter og bugserbåde, mens han ser det som urealistisk på de globale fragtruter

Plus

Faaborg Værft løb med ordre trods protester

Trods klager fra flere konkurrenter og beskyldninger om snyd med miljøtilladelse har det fynske værft skrevet under på en kontrakt til 100 millioner kroner med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Plus

OMT udvikler fleksibel tørlaster til Kina

SKIBSDESIGN: Kombineret general cargo-skib og bulkcarrier, målrettet kinesiske kunder, følger i kølvandet på det danskudviklede Seahorse-design

Plus

Maritim advokat med fokus på førerløse skibe

Ugens profil: I oktober gik Bjarke Holm Hansen solo med en kollega fra Gorrissen Federspiel, og inden for feltet 'førerløse skibe' har de fundet et hul i markedet

Fayard sparer sig til større overskud

Væksten er gået i stå hos landets største værft, som oplever faldende omsætning, mens indtjeningen er steget markant

Erfarne shipping-folk rejser 2 mia. kr. til ny investeringsfond

To pensionskasser samt medlemmer af Mærsk-familien giver forhenværende Thorco-CEO Henrik Ramskov og tre partnere ca. 2 mia. kr. til maritime investeringer

Minister vil have førerløse skibe

A2Sea gør ’Sea Installer’ klar til ny havmølleopgave

Henrik Rørbæk forlader HH Ferries

Administrerende direktør i HH Ferries forlader færgerederiet i forbindelse med sin 60 års fødselsdag, meddeler bestyrelsen

Plus

Faaborg Værft beskyldes for snyd med miljøtilladelse

Det fynske værft modtog først en nødvendig miljøgodkendelse flere måneder efter, at værftet havde indgivet sit tilbud på en millionkontrakt om vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer. Det har fået flere konkurrenter til at klage

Maersk Line sætter brændstof-test på pause

Plus

Skibsteknisk tur bagom Kappel propelleren

Maersk Tankers sætter sejl

Værfter i strid om millionkontrakt med hjemmeværnet

Plus

Siemens sælger Helsingør-afdeling

Plus

Nordmænd ind på toppen i den danske handelsflåde

Molslinjen går til stålet i Finland

Plus

Danske Maritime: Kammeradvokaten mangler indsigt

Rolls-Royce investerer yderligere i førerløse skibe

Grøn færgefart i fremdrift

NCT Offshore med ny partner til det første boreskib

Plus

De to næste store LNG-segmenter i skibsfarten

Plus

Alfa Lavals testcenter geares til nye bunkertyper

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pavilloner er stadig tidssvarende efter 6 år

Vores dag for arbejdssikkerhed

Rustfri filtre fra Classic Filters

Room Manager effektiviserer renoveringsarbejdet for tnt arkitekter a/s i boligforeningsprojekt

Bæredygtighed fra blød til hård værdi

Klar til dag to...

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Simas kunne regne den ud

Reich RCT koblinger

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Energitilskud til den maritime sektor

DENIOS Pallereoler med opsamlingskar

Reception for forstander Anders C. T. Andersen på Skagen Skipperskole

PUMPEGRUPPEN A/S introducerer en ny slangepumpe serie fra Mouvex Abaque

Ajos uddanner selv montører i højderne

Tak til alle..

Nye servicemontører og servicebiler hos Carl Stahl A/S

Besøg Fyns Kran Udstyr på Transport 2017

Glasperler - velegnet til bløde metaller.

Vippe- og stabelbeholdere fra DENIOS

Hurtigere og flottere afgratning, slibning og afrundning af skarpe kanter

Ajos skaber plads til mangfoldighed

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Mød os til Transport 2017

Send til en kollega

0.171