23948sdkhjf

Rederiforeningen: Søfart skal helt med i EUs indre marked

Et velfungerende indre marked for skibsfart indeholder et stort potentiale, viser ny rapport fra Erhvervsministeriet. Potentialet er dog ikke udnyttet, men det skal der rettes op på

En ny rapport fra konsulenthuset Højbjerre Brauer Schultz udarbejdet for Erhvervsministeriet viser, at EU’s indre marked er en stor gevinst for Danmark. Det indre marked gør danske familier rigere. Konkret viser beregningerne, at Danmarks samlede velstand er 5 pct. større, end hvis samhandelen var baseret på de grundlæggende WTO frihandelsprincipper. Det skriver Danmarks Rederiforeningen i en pressemeddelelse.

Undersøgelsens resultater glæder erhvervsminister Brian Mikkelsen.

- Denne her rapport understreger, at ved at være en del af EU's indre marked, stiller vi vores virksomheder bedre og gør vores borgere rigere. Vi har derfor en fælles opgave i at sikre, at det indre marked også fremadrettet er velfungerende og attraktivt, så vi alle sammen kan nyde godt af gevinsterne ved at handle med hinanden, siger Brian Mikkelsen.

Søfarten skal med
Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danmarks Rederiforening glæder sig over, at EU via det indre marked har skabt værdi for Danmark. Hun peger på, at det er en politisk opgave at udrulle det indre marked til søfarten, så samhandlen til søs bliver smidigere.

- De nye tal viser, at det indre marked åbenlyst er en god ide for Danmark. Set fra søfarten, så ærgrer det mig i den forbindelse, at vi – trods Danmarks store handelsflåde – ikke får udnyttet det fulde potentiale af det indre marked. Kaptajnerne skal stadigvæk igennem et stort bureaukrati, når skibene sejler mellem europæiske havne. Målet må være, at også søtransporten reelt bliver en del af det indre marked, udtaler Anne H. Steffensen.

Behov for flere frihandelsaftaler
Danske rederier har to tredjedele af deres aktivitet uden for EU, så et indre europæisk marked berører kun en del af aktiviteten. Derfor skal EU også prioritere frihandel med lande uden for EU i stil med det netop indgåede aftale med Canada, siger Anne H. Steffensen:

- Skibsfart er Danmarks mest globaliserede erhverv og helt afhængig af frihandel. Her løser EU en stor og vigtig rolle på vegne af hele det danske erhvervsliv. Det er vigtigt, at bindende aftaler sikrer fortsat adgang til fjerne markeder. Derfor er vi også glade for den netop indgåede aftale mellem EU og Canada, og håber på hurtig afslutning af forhandlinger med Japan og andre vigtige lande.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19