23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Færgerederier: Nyt tilsyn en stor forbedring





Læs også Søfartsstyrelsen dropper rollen som politibetjent















Læs også: Professor: Hyggesnak må ikke tage overhånd











Retter ind efter myndigheden











Kontrol forsvinder ikke



















Læs ogsåSøfartens diplomat holder fast i gelænderetBlandt de danske færgerederier er der udbredt tilfredshed med Søfartsstyrelsens nye tilsynspraksis. Hos Scandlines mener nautisk inspektør Palle Jensen, at den nye praksis har medført en stor forbedring, fordi hele besætningen i dag involveres i tilsynet med skibe. : - Tilsynet er blevet langt mere nærværende for hele besætningen. De føler ikke længere, at Søfartsstyrelsen er en politibetjent, der kommer på besøg, men at styrelsen gør det for besætningens og passagerernes skyld, siger Palle Jensen. Han peger på, at tilsynsprocessen tidligere var delt op i to typer syn. Nemlig et teknisk tilsyn med et fornyelsessyn én gang årligt, og et operationelt syn hvert femte år, hvor man fornyede certifikatet bag skibets safety management system. - Tidligere var synet i høj grad kontrol af skibets tekniske tilstand, som kunne have en indflydelse på sikkerheden. Men her vidste cateringassistenten ikke nødvendigvis, at den havde afgørende indflydelse på hendes og de øvrige passagerers overlevelse i tilfælde af en ulykke, siger Palle Jensen. Scandlines har ikke haft behov for at ændre på sine egne sikkerhedsprocedure rsom følge af den nye tilsynspraksis, tilføjer han. - Det kan selvfølgelig godt være, at Søfartsstyrelsen identificerer nogle ting, men det er jo os selv i dagligdagen, der ved, hvor problemerne ligger, og vi har en række rapporteringssystemer til at identificere risici. Her oplever vi, at når styrelsen ser, at der er styr på et område, så taler vi ikke mere om det. Søfartsstyrelsen har også involveret Scandlines i forhandlinger om nye sikkerhedsregler på internationalt niveau, og det er Palle Jensen glad for. - Søfartserhvervet er nok en af de mest regulerede brancher. Det er vi vant til i erhvervet, så vi retter bare ind. Der er selvfølgelig områder, hvor vi ikke altid er enige med myndighederne. Men vores oplevelse er, at vi altid kan diskutere områder, hvor vi er uenige. Grundlæggende tror jeg, de fleste i søfartserhvervet føler sig heldige, fordi vi har en søfartsstyrelse, som man kan tale med, uden at det kommer os til skade, siger Palle Jensen. I Færgesekretariatet, som er et kommunalt samarbejde om færgedrift, hilser man også Søfartsstyrelsens ændrede tilsynspraksis velkommen. - Vi er jo en stor søfartsnation, men når du er nede i den helt lille færgefart, hvor man sejler mellem to danske havne, behøver man måske ikke det helt store internationale regelsæt, men mere at tage hensyn til lokale vilkår, og det mener jeg også, at Søfartsstyrelsen gør. Men det er vigtigt at understrege, at det jo ikke er sådan, at kontrollen forsvinder. Jeg er da også sikker på, at hvis der er nogen, der har lidt rod i tingene, så kigger man nok lidt nærmere efter, lyder det fra sekretariatsleder, Jan Fritz Hansen. Ifølge ham er det derfor positivt, at Søfartsstyrelsen har gjort op med regeltilgangen. - Det er blevet meget mere dialogbaseret, og den dialog tror jeg er bedre, end hvis man kommer som politimand, siger han. :
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141