Myndighederne fremlægger rapport om DFDS’ skibs kollision
Rapport kaster nyt lys over årsagerne til kollisionen mellem DFDS' ro/ro'er 'Primula Seaways' og bilskibet 'City of Rotterdam' i Humber Estuary ud for Immingham den 3. december 2015. Det fremgår af DFDS’ nyhedsbrev.
Det er de engelske havarimyndigheder, UK Marine Accident Investigation Branch (MAIB) fra UK Coast Guard, som nu har offentliggjort sin rapport. Ifølge den tog udadgående ’City of Rotterdam’ kurs mod den nordlige side af kanalen og ind i den indgående ’Primulas’ rute.
Besætningen fik ikke korrigeret kursen, da de var blevet desorienteret af at kigge gennem et halvrundt vindue, som skabte en optisk illusion. Ifølge rapporten troede styrmanden fejlagtigt, at han sejlede i den retning, han kiggede i, og dermed fik han ikke styret skibet mod den sydlige side af kanalen.
Kunne have gjort mere
Rapporten anbefaler ændringer i broens udformning på bilksibet og dets søsterskib.
Selv om teamet på broen på ’Primula Seaways’ og Humber Vessel Traffic Service prøvede at varsle autotransportskibet, og ’Primula’ satte farten ned, konkluderer rapporten, at de kunne have gjort endnu mere for at få kontakt med styrmanden på ’City of Rotterdam’.
Skader efter kollisionen 'City of Rotterdam' fik revet et betragteligt hul op i skibssiden på sin bagbord bov, mens 'Primula Seaways' fik en del buler og skrammer i forskibet. |
Kilde: DFDS