DFDS' beslutning om ro/ pax-skibe trækker ud
Rederiet undersøger markedet for nye passagerfærger
Læs også:DFDS gearer ned efter fem års højvækst
Forventer afklaring i 2017
Læs også:DFDS tæt på mia-investeringer i passagerfærger
DFDS har gennem et stykke tid været i gang med at undersøge muligheden for at udvide sin flåde med nye ro/pax-skibe. Men der er endnu ikke truffet beslutning om en eventuel kontrahering af passagerfærger, oplyser Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS. - Vi skal selvfølgelig gøre vores arbejde ordentligt. Der har måske været lidt rygter tidligere, men vi har ikke været klar til at træffe beslutningen. Det er en større proces, før vi får vurderet alle elementer og får undersøgt markedet - både i Europa og Asien - og finder ud af, hvad det koster, og hvem der kan levere. Men når vi har al den information, så sætter vi os ned og kigger på, om det er noget, der giver mening eller ej, siger Niels Smedegaard. Som Søfart skrev i november sidste år, har der været rygter i markedet om, at DFDS forhandlede om mindst to ro/pax-nybygninger i Kina, hvorfra også rederiets nye generation af ro/ro-skibe skal leveres. DFDS har tidligere bekræftet, at også ro/pax-området indgår i rederiets investeringsprogram for tonnage. Og Niels Smedegaard oplyste i efteråret til Søfart, at han forventede en afklaring om en eventuel ro/pax-investering i 2017. Hvornår beslutningen kan forventes, kan direktøren dog ikke sige noget om. - Vi kigger selvfølgelig på mange ting, men om vi gør det, vides ikke endnu. Vi har simpelt hen ikke truffet beslutning. Så der er ikke noget nyt på den front, lyder det fra DFDS-topchefen. DFDS underskrev i september en nybygningskontrakt på to rekordstore ro/ro-skibe hos det kinesiske værft Jinling Shipyard. Kontrakten til en værdi på omkring én mia. kroner har leveringstermin på begge skibe i starten af 2019. Samtidigt indeholder kontrakten en option på yderligere fire skibe.