23948sdkhjf

- Vi hjælper skibene med alt

Han har netop fejret ti års jubilæum hos Blue Water Shipping i Esbjerg. Han har været med til at vokse og er nu ansvarlig for at servicere 800 skibe årligt. Mød Klaus Odby Jensen
Det ligger i blodet. Født i Esbjerg, ud af en shipping-familie, nabo til en havn med vokseværk.

En karriere inden for Det Blå Danmark lå lige til højrebenet for Klaus Odby Jensen, erkender han over for Søfart, og i december kunne den 37-årige mand fejre ti år som ’port agency operation manager’ bag den store glasfacade hos en af de helt store aktører på Esbjerg Havn - Blue Water Shipping. I dag er han ansvarlig for at servicere 800 skibe om året. Selv siger han om sit karrierevalg:

- Jeg havde noget familie i shipping, som sagde, det var spændende. Der sker altid noget nyt, og man har mange bolde i luften og kontakt til mange forskellige mennesker, siger Klaus Odby Jensen til Søfart og tilføjer:

- Det er spændende, at tingene hele tiden ændrer sig i form af nye problemstillinger, der skal løses.

Hvordan kom du ind i shipping?

- Jeg søgte en elevstilling hos Niels Winther og co. i år 2002 - og fik pladsen som elev i deres skibsmæglerafdeling. Jeg var udlært efter to år og blev der to år mere, inden jeg skiftede til Blue Water.

Det var super spændende at få lov til at prøve en masse forskellige ting. Pludselig var jeg ude på skibene og tale med kaptajner, selvom jeg var helt grøn. Og jeg tog til tider imod nogle klø. Man var jo ikke altid enige om tingene, og jeg har mødt flere rasende kaptajner, siger Klaus Odby Jensen med et smil.

Hvordan var kaptajnerne over for dig som helt ung?

- De var næsten altid nogle lune typer. Jeg kan huske en gang jeg kom til at lægge et skib til en forkert kaj. Lodsen fik en forkert position af mig, og så undrede de sig over, hvor studsen, der skulle tilkobles, var blevet af. Det var et stort tankskib, så de mistede tid, og det fik jeg at vide i klare vendinger.

Jeg kan også huske en russer, Kaptajn Leonid, som sejlede på en lille linjebåd til Færøerne og Island - og tilbage til Esbjerg. Han kom en gang om ugen, og ham fik vi et godt forhold til. Til sidst kendte vi næsten hele hans familie fra hans historier.

Hvad bragte dig til Blue Water?

- Efter fire år i Niels Winther fik jeg en chance. En gut fra Blue Water skulle udstationeres i Singapore, og så søgte jeg hans stilling, jeg blev faktisk ansat på min 27-års fødselsdag for ti år siden. Den stilling har jeg endnu.

Var det ikke stor stilling i ung alder?

- Joo... måske. Jeg var og er ansvarlig for, at skibsanløbene forløber, som de skal. Dengang var der ikke så mange anløb, og vi var fire mand i afdelingen, nu er vi seks og har været oppe på ni. Blue Water-huset var mindre dengang. Man er gået fra en organisation på 800 mand på koncernplan til omkring 1400 mand. Og jeg kom fra Niels Winther med 14 mand på kontoret i Esbjerg. Det var en omvæltning.

Hvordan har det været at være med til at vokse?

- Det er helt vildt spændende; forretningen ændrer sig, og man skal konstant prøve nye ting af.

Hvad kan udfordringen være?

- Vi får hele tiden nye medarbejdere ind, som vi så skal tilføre den kultur, som vi har i virksomheden. Vi taler meget om vores ånd, som vi forsøger at give videre. Vi skal hele tiden lære nye mennesker at kende, og vi skal sørge for, at alle har det godt. Der bliver nemlig taget hånd om personen også. Og hvis man har specielle behov, kan man arbejde med dem. Det er et meget socialt sted med mange arrangementer. Jeg ved, det er en kliché, men vi har det altså godt og rart sammen.

I har 800 skibe om året, det er vel et stort ansvar?

- Vi er en afdeling med flere dygtige gutter, som hjælpes ad. Jeg har en afdelingschef med ledelses- og chefansvar.

Min opgave er at sørge for, at alle har noget at lave, at alle skibe får det, de skal bruge, og hvis noget går galt, kommer de til mig. Men jeg er også ude og lave aftaler med kunder og sørger for, at det hele kører, som det skal.

Men ja, det er da et stort ansvar. Og det er præcis det, der gør jobbet spændende. Der sker hele tiden et eller andet; der er noget vigtigt, man skal have løst, nogen der skal hjælpes etc. Du har kontakt til en masse spændende mennesker. Vi hjælper også sømændene med de lidt sjovere ting, de måtte have brug for.

Hvordan vil du beskrive jeres koordinerende rolle?

- Vi er en forlænget arm for rederierne. Vi sørger for kajplads, vi hjælper med alt, vi bestiller lodsen, vi sørger for slæbebåde. Vi har f.eks. specialiseret os i installationsfartøjer.

- Vi kender området og er særligt gode til at hjælpe med, hvor fartøjerne kan jacke up. Vi kender det hele - både på land og på søen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.329