Minister: Billige færger kan give problemer i højsæson

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Hvis færgebilletter sættes ned i pris om sommeren, kan det skabe udfordringer på danske øer, siger minister

Hvis billetpriserne sættes ned på lokalfærgerne i højsæsonen, kan det skabe en række udfordringer på de danske øer.

Sådan lyder det fra økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) efter et samråd tirsdag om fuld trafikal ligestilling.

Trafikal ligestilling betyder, at prisen for at sejle med færge skal svare til udgifterne ved at køre samme strækning på en landevej.

Der vil blive fuld trafikal ligestilling uden for skolernes sommerferier fra 2019, men ikke i højsæsonen, lyder det fra ministeren.

- Man skal være opmærksom på, at der er nogle kapacitetsproblemer i forhold til, om det kan lade sig gøre at få fuld trafikal ligestilling i højsæsonen.

- For det er jo i turistsæsonen, hvor der heldigvis er et meget stort pres på øerne allerede i dag. Men for nærværende har regeringen foreløbig planer om at lave fuld trafikal ligestillingen uden for højsæsonen fra 2019, siger han.

Der er blevet afsat 48 mio. kr. i 2016 og 95 mio. kr. fra 2017 og frem til at sænke billetpriser på lokalfærger.

Tilskuddet til billigere færgebilletter kom i stand efter langvarige politiske forhandlinger på Christiansborg. Her føg det med beskyldninger om løftebrud og svigt af yderområderne.

Men til sidst endte et flertal med at bevilge beløbet, som rækker til at sætte priserne ned i de måneder, der grænser op til hovedsæsonen. Det vil sige efteråret og foråret - men ikke i vinterperioden.

I efteråret 2016 har både Samsø, Læsø, Fanø og Ærø noteret en betragtelig fremgang i passagertallet, efter at landevejsprincippet blev indført.

Folketingspolitiker Lea Wermelin (S), der har været med til at indkalde Simon Emil Ammitzbøll og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i samrådet, deler ikke ministerens bekymring.

- Tænk, at man allerede nu siger: Nej, vent nu lidt, det kommer til at give alt for mange problemer med, at folk skal frem og tilbage til øerne.

- Det vil da være en kæmpe succes, hvis vi lykkes med at skabe det her. Det vil være et trafikspring med flere turister og flere, der kan bo og pendler til og fra øerne. Så vil der måske også være mulighed for at finansiere flere afgange og dermed skabe ekstra kapacitet, siger hun.

Det fulde landevejsprincip - hvor det gælder hele året - vil ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet koste lidt over 280 mio. kr.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Erik Eriksen
Viste færge giver nok ikke de store problemer. Den har de sidste par år ligget på bunden i øhavet syd for Fyn.
Erik Eriksen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

A2Sea-salg er lige oppe over

Ny direktør på vestjysk værft

Plus

Nyt om Project Unlimited efter tre års tavshed

KRYDSTOGT: Kinesisk finansiering kan realisere dansk-amerikaners ambitiøse ekspansionsplaner i det eksklusive ekspeditions-segment

Claus V. Hemmingsen er ny DFDS-formand

DFDS's generalforsamling udpeger den erfarne Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen som ny bestyrelsesformand.

Statens olieaftale kan ende med milliardnedtur

Plus

"Der vil altid være behov for søfolk"

De førerløse skibe kommer, men navigatører fra bl.a. Marstal Navigationsskole vil stadig være at finde på verdenshavene - og i landbaserede stillinger. Sådan lyder det fra ugens debattører

Online Avis Arkiv
Plus

Viking træder vande

Regeringens handling skal følge vækstteamets ord

Debatindlæg af Søren Nørgaard Thomsen, CEO i Esvagt A/S og formand i Rederiforeningen af 2010

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Maersk Oil glæder sig over aftalen med regeringen, der ifølge selskabet giver mulighed for en fuld genopbygning af Tyra-gasfeltet i Nordsøen, som ellers var truet af en nedlukning ifølge Mærsk-koncernen.

Plus

Danske Havne: Offentlige aktører skal ind

Efter kritik af havnelovovertrædelser tager Danske Havne til genmæle. Direktør Bjørn Christiansen efterlyser, at man åbner op for en diskussion af forholdet mellem offentlige og private aktører i havnene

Plus

Nordic Tankers vil fordoble flåden

Flåden skal vokse fra nu 34 til den anden side af 50-60 skibe. Sådan lyder succeskriteriet for Nordic Tankers i forbindelse med oprettelsen af Dania Ship Management. Søfart har talt med den nyslåede CEO om ambitionerne

Danskere bag verdens grønneste containerskib

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

SH Group åbner afdeling i Esbjerg

Den nye afdeling skal have særligt fokus på de muligheder, der vil opstå i forbindelse med den nye Nordsøaftale

Bornholmsk fartøj får motoroverhaling i Hirtshals

Endnu et sæt sorte tal fra Ultrabulk

Det chilensk ejede tørlastrederi formåede at lande et mindre overskud i et vanskeligt marked. Og adm. direktør Per Lange forudser endnu et udfordrende år, omend der er lyspunkter i tørlastmarkedet

Ny rekord hos Aalborg Havn

Wedell-Wedellsborg sælger Stena Weco

Skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg har afhændet sit delejerskab af tankrederiet Stena Weco, der nu ejes 100 pct. af Stena Bulk.

Nordsøaftale kan give dobbelt jackpot til Mærsk

Plus

Garvet Mærsk-mand skal sælge MAN Diesels totaktere

Efter 25 år i Mærsk skal Bjarne Foldager nu dirigere salget af MAN Diesel & Turbos totaktere - Mastodonten fra Sydhavnen skal åbne sig mere op mod kunderne

Intet vindmølletestcenter i Grenaa

Milliardrabat i Nordsøaftale uden Tyra-modkrav

Clipper Group holder fast i millionkrav mod Parken

Hanstholm Havn skyder konkurrence til 500 millioner i gang

Hanstholm Havn har netop udvalgt de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på den forestående udvidelse af havnen

Søfartsstyrelsen gør flere historiske data frit tilgængelige

Protektionistiske tendenser bekymrer rederierne

Plus

Maersk Tankers klar til en fremtid uden Mærsk

Plus

Maersk Tankers vil tiltrække flere skibe

Plus

Videnskabsfolk skal hjælpe Maersk Tankers gennem krisen

Maersk Oil: Nordsøaftale understøtter vores vækstplaner

Semco Maritime: Aftale giver tro på fremtiden

Jublende borgmester: Nordsøaftale skaber nyt olie- og gaseventyr

Plus

”København er global hub for MR-tankere”

Plus

Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

Rønne Havn leverer det bedste resultat nogensinde - igen

Debat: Lav vækst og anti-globale reaktioner kræver koordineret handling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pavilloner er stadig tidssvarende efter 6 år

Vores dag for arbejdssikkerhed

Rustfri filtre fra Classic Filters

Room Manager effektiviserer renoveringsarbejdet for tnt arkitekter a/s i boligforeningsprojekt

Bæredygtighed fra blød til hård værdi

Klar til dag to...

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Simas kunne regne den ud

Reich RCT koblinger

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Energitilskud til den maritime sektor

DENIOS Pallereoler med opsamlingskar

Reception for forstander Anders C. T. Andersen på Skagen Skipperskole

PUMPEGRUPPEN A/S introducerer en ny slangepumpe serie fra Mouvex Abaque

Ajos uddanner selv montører i højderne

Tak til alle..

Nye servicemontører og servicebiler hos Carl Stahl A/S

Besøg Fyns Kran Udstyr på Transport 2017

Glasperler - velegnet til bløde metaller.

Vippe- og stabelbeholdere fra DENIOS

Hurtigere og flottere afgratning, slibning og afrundning af skarpe kanter

Ajos skaber plads til mangfoldighed

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Mød os til Transport 2017

Send til en kollega

0.142