23948sdkhjf

Så sejler Scandlines' to nye hybridfærger

Søndag aften den 05. februar gik Scandlines’ to nye hybridfærger 'Berlin' og 'Copenhagen' i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock

I maj og december 2016 indsatte Scandlines to nye færger på ruten Gedser-Rostock. Ruten var hidtil blevet betjent af to tidligere Storebæltsfærger, der ikke længere kunne tilfredsstille kapacitetsbehovet. For første gang i rutens historie blev der designet to færger specielt til ruten.

Færgerne blev oprindelig udviklet med kombineret dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrivning. I forbindelse med færdiggørelsen på fynske Fayard blev der installeret en batteripakke, så skibene i dag sejler som hybridfærger. Siden afleveringen af skibene har der været planlagt et mindre værftsophold for at færdiggøre de tekniske installationer. Dette arbejde er nu afsluttet, og de to færger gik søndag aften i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.

De to nye færger drives således af Scandlines’ hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet.

De to nye færger har også begge installeret et røgrensningsanlæg, den såkaldte closed-loop-scrubber. Røgrenseren vasker mindst 90 procent af svovl og partikler ud af færgens udstødning og sender i den forbindelse vanddampe op af skorstenen.

Færgerne har en ydelse på 18.000 kW og sejler op til 22 knob, og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelægges på 1 time og 45 minutter.

Hver af de nye færger har plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, hvilket er mere end en fordobling på ruten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109