23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Decentral luftstyring og UV-baseret nedbrydning af fedt på krydstogtskibe

UNDERLEVERANDØR: Halton Marine henter energibesparelser ved decentraliseret lufthåndtering og jagter fedt med ultraviolet lys












CO2-sensor i kahytten













UV-debut på ’Queen Mary 2’









Den forholdsmæssigt altid omfattende aptering på et krydstogtskib gør, at HVAC (Heating, Ventilation and Conditionering), altså opvarmning, ventilation og afkøling, tilsammen står for omkring en tredjedel af energiforbruget om bord. De øvrige to tredjedele, sådan groft sagt, går til fremdrivning og øvrigt strømforbrug, primært i skibets hoteldel. Det er derfor ikke overraskende, at et firma som Halton Marine efterhånden længe har haft energioptimering som et must i udviklingen af sine HVAC-produkter. Det er primært emhætter og udsugning til galleys, som på store krydstogtskibe er enorme industrikøkkener med måske 200 individuelle emhætter i drift samtidigt. Men Halton Marine leverer også kahytsventilation. Igen i krydstogtsammenhæng, med megaskibe med nataptering til mere end 4.000 passagerer, et stort og kompleks teknisk setup, hvor der er meget at hente ved decentral styring. Vel at mærke med mulighed for at ”overrule” den enkelte passager. – Det har vist sig, at et betydeligt antal passagerer om morgen sænker temperaturen i deres kahyt, inden de går i land for dagen, så der er ekstra svalt, når de kommer tilbage om eftermiddagen. Det de ikke ved er, at vi har installeret en CO2-sensor i luftdysen, så vi ved, hvornår kahytten er beboet, afslører Henrik Hansen, direktør for forretningsudvikling hos Halton Marine. – Ellers er det individuel frekvensstyring, automatiseret og kontrolleret af skibenes demand control regulation-systemer, der gør den store forskel i dagens HVAC-systemer, sammenlignet med tidligere, hvor man stort set enten kørte på fuldt tryk eller på nul, forklarer Henrik Hansen. Altså en udvikling, der også har fundet ud i andre dele af skibsfarten, hvor det så bare handler om vogndæksventilation eller frekvensstyring af pumper. Formentligt mindre udbredt andre steder i skibsfarten er anvendelse af UV-lys til fedtnedbrydning i galley-udluftningen. – Vi levererede det første system med UV-lys til crew galley på ’Queen Mary 2’. Det blev Cunard så begejstret for, at vi senere retrofittede det i main galley om bord. Siden er det blevet standard i specifikationerne, siger Henrik Hansen. Han forklarer, at UV-lyset nedbryder fedtcellerne, der ender ud med at blive til vand og et hvidt pulver, som kontinuerligt blæses ud med udluftningen. Dermed elimineres en reel brandrisiko fra organiske fedtaflejringer i luftkanalerne, og samtidigt spares det lidet attraktive arbejde med manuel rensning luftkanalerne. Henrik Hansen oplyser, at Halton Marine tydeligt mærker de mange krydstogtordre på de europæiske værfter. Aktuelt er Halton Marine med på makers list på 32 nybygningsprojekter, der strækker sig seks til syv år frem i tiden.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.122