23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rør og afløb fra Vildbjerg på alverdens krydstogtskibe

UNDERLEVERANDØR: Benytter du badet eller toilettet i din kahyt på et af stadig flere nye gigant-krydstogtskibe involverer det sandsynligvis Blücher produkter












Rustfrit stål i stedet for plastik













Stort produktkatalog





Antallet af kahytter ligger ofte på den pæne side af 1.000 på et nybygget krydstogtskib i dag. Hver kahyt repræsenterer flere afløb, der alle skal forbindes til skibets kredsløb af grå- og sortvandsrørsystem. Nogle gange i 14., 15. ellers 16. dæks højde; Derfor er vægten afgørende på de afløb og rør, som anvendes. – Vi har altid udviklet vores produkter med bl.a. fokus på vægt. Vores rustfri stålrør til og med 125 mm i diameter holder en godstykkelse på kun 1 mm. Det betyder, at vores produkter mange gange repræsenterer en vægtreducering på 50 procent, sammenlignet med de rør, vi har set, værfterne selv eller deres lokale leverandører har leveret, forklarer Tom Kloster Fyllgraf, eksport area manager på marineområdet hos Blücher. De flydte ordrebøger hos alle de store europæiske værfter, der traditionelt beskæftiger sig med nybygning af passagerskibe, kan også mærkes hos Blücher. Virksomheden med produktion og hovedkvarter i Vildbjerg lidt syd for Holstebro afsætter omkring 20 procent af deres afløb og rør inden for marine- og offshore området. – Det er positivt, at krydstogt nu sikrer en vækst, mens store dele af de øvrige områder i skibsbygning er nede. Lige nu udgør krydstogt på den gode side af 50 procent af vores salg til det maritime segment, og vi oplever, at det fortsat stiger, siger Tom Kloster Fyllgraf. Umiddelbart ville der kunne opnås en mindre vægtreducering ved at anvende rør i plastik i stedet for rustfri stål, som alle Blüchers rør og mange af virksomhedens afløb er konstrueret af. Men der er en række ting, der forhindrer anvendelsen af plastmaterialer som eksempelvis pvc, forklarer Tom Kloster Fyllgraf. – Ofte forhindrer klassekrav anvendelsen af plastikrør. Det vil være problematisk at have så meget brandbart materiale liggende mellem dækkene, og så vil plastikrørene kunne få ilden til at vandre nedad gennem skibet. Endelig modsvarer holdbarheden af eksempelvis pvc ikke skibets fulde levetid, og så er rustfrit stål langt mere hygiejnisk, oplister han. Ifølge Tom Kloster Fyllgraf sælger Blücher enten direkte til værfterne eller til de turnkey-leverandører, der står for outfitting af de enkelte områder om bord. De kan så enten vælge ud fra et produkt sortiment med i øjeblikket cirka 2.500 numre eller de i øjeblikket godt 5.000 specialprodukter, Blücher løbende udvikler, når der kommer specifikke forespørgsler. – Vi lover maksimalt 10 arbejdsdage fra godkendt tegning til et færdigt produkt. I praksis har værftet eller den eksterne skibsdesigner vores katalog integreret i den software, de anvender, når de laver de detaljerede tegninger til de enkelte områder af nybygningen, forklarer Tom Kloster Fyllgraf.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.122