23948sdkhjf

RAL og Eimskip bekræfter tre nybygninger

Det grønlandske rederi indgår kontrakt på nybygning af et 2.150 TEU containerskib. Den islandske samarbejdspartner køber to af samme type
Eimskip har netop underskrevet en kontrakt på to styk 2.150 TEU containerskibe med China Shipbuilding Trading Company Limited og Guangzhou Wenchong Shipyard Co. Ltd. Det oplyser Eimskip.

Kontraktprisen for hvert skib er cirka 32 mio. dollars, og fartøjerne ventes leveret i 2019. Eismkip arbejder nu på at sikre finansiering til kontrakten.

Royal Arctic Line (RAL) har også underskrevet kontrakt på nybygning af et fartøj af same type ved same skibsværft.

De nye containerskibe får en isklasse og bliver designet i henhold til polarkoden. Fartøjerne bliver 180 meter lange, 31 bredde og får en Tier III-motor som er specialbygget til lavere NOx-udledning. Skibene får også et indbygget scrubber system, som reducerer SOx-udledningen.

Aftale kan sende RAL-kunder udenom Danmark
RAL og Eimskip har vurderet mulighederne for samarbejde og deling. Rederierne har nu underskrevet en samarbejdsaftale, der skal godkendes af konkurrencemyndighederne.

- Samarbejdsaftalen, der skal godkendes af de relevante myndigheder, er et meget vigtigt skridt mod at forbinde Grønland med det globale marked. Det skaber muligheder for vores eksportkunder og giver varer mulighed for at blive forædlet yderligere i Grønland, inden de bliver sendt direkte til destinationer verden over på en mere effektiv facon. Kunder kan også vælge transport direkte fra nye markedsområder i steder for kun at kunne gå via Danmark, siger Verner Hammeken, CEO i Royal Arctic Line

- Vi glæder os over at have indgået en kontrakt på nybygninger. Det er et vigtigt skridt mod at forny og udvikle Eimskips fremtidige flåde. Vi er også til enighed om en aftale med Royal Arctic Line, som bygger på lange forhandlinger og samarbejde siden 1993. Udviklingen af havnene i Nuuk, Reykjavik og Torshavn gør større fartøjer i stand til at betjene vores forretningsområde. Vi forventer, at samarbejdet vil øge aktiviteterne mellem de arktiske nationer, særligt Island og Grønland, hvor aktiviteterne har været begrænsede af mangel på frekvens og direkte service, siger Gylfi Sigfússon, president og CEO i Eimskip.

Kilde: Eimskip  
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078