23948sdkhjf

Fransk krav om hævning af forliste Mærsk-skibe

Miljøorganisationen Robin des Bois, der fik den franske regering til at klage til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) efter Maersk-Supply-dobbeltforliset i december, vil nu have hævet skibene. Mærsk understreger, at man samarbejder med myndighederne
Dønningerne har langt fra lagt sig, efter de to slæbebåde ’Mærsk Searcher’ og ’Mærsk Shipper’ gik ned ud for Bretagnes kyst i december.

Den franske miljøorganisation Robin des Bois, der har spillet en afgørende rolle i kritikken af det danske rederi, mener, at det er bedst for miljøet, at man hæver skibene. Det siger organisationens ansvarlige for maritim dumping, Christine Bossard, i et interview med Søfart:

- Skibene udgør dels en miljørisiko, dels en risiko for, at fiskernes både vil kæntre som følge af Mærsk-skibenes placering på havets bund. Fiskernes net trawler jo havbunden, og nettene kan i værste fald gribe fat i Mærsk-skibene, mener hun.

Miljøorganisationernes klagepunkter:

- Det er (for) risikabelt at slæbe skibe hele vejen rundt om Europa, når de kan ophugges lokalt.

- Hvorfor gør man det i december, når man ved, at det er sæson for hårdt vejr, særligt i Biscayen, som man var på vej igennem.

- Den slæbebåd - Mærsk Battler - der slæbte de to forliste fartøjer, skal også ophugges. Var Mærsk Battler klar til opgaven? Og hvorfor udførte man den som risikabelt dobbeltslæb?

- Hvorfor havde Mærsk ikke tømt skibene for olie? (De rummer stadig 100 kubikmeter olie hver)

- Mærsk oplyste i første omgang, at der ikke var olie om bord i nævneværdigt omfang. Men den franske kystvagt opdagede i begyndelsen af januar, at den oplysning ikke var korrekt. Hvorfor misinformerede Mærsk?

- Nye EU-handlingsanvisninger blev offentliggjort i december, og fulgte man disse var skibet ophugget lokalt - to danske værfter er på en EU-godkendt liste, der skal implementeres senest i 2018. Ville Mærsk skynde sig at udføre
operationen, inden man kunne blive hængt op på de nye retningslinjer?
Sag på højt plan

Sagen kulminerende foreløbig, da den navnkundige franske miljøminister, Ségolène Royal, henvendte sig til den danske erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), for at sikre sig, at danskerne gør alt for at opklare sagen. Pludselig var det en sag på regeringsniveau. Den Maritime Havarikommission var imidlertid allerede i fuld gang med sagen (se boks nederst).

Ydermere har Frankrigs maritime præfekt for Atlanterhavet, viceadmiral Emmanuel de Oliveira, givet Mærsk en frist til 1. februar til at foretage en nøje inspektion af skibene, der nu ligger på 150 meters dybde.

Vrede miljøfolk

Ségolène Royals henvendelse var foranlediget af kritik fra netop Robin des Bois samt en anden anerkendt organisation, Mor Glaz, hvilket er beskrevet i Søfart. Christine Bossard uddyber nu den i forvejen kradse kritik:

- Det er helt utroligt, at Mærsk slæber de to både mod Tyrkiet samme måned, som EU udsender handlingsanvisninger for, hvordan man bedst muligt kan hugge skibe op - herunder at tømme dem for olie og hugge dem op på certificerede værfter. Og der er jo faciliteter i Danmark og Nordeuropa til at hugge skibene op, påpeger Christine Bossard.

Vi har indgivet en klage til Tribunal de Brest (den lokale domstol, red.), og sagen kommer til at tage måneder. Vi mener, at Mærsk skal have en hård straf, så rederiet har incitament til at forbedre deres sikkerhed fremadrettet, siger hun.

EUs liste

Robin des Bois’ repræsentant henviser til, at EUs længe varslede liste over ophugningsværfter blev offentliggjort 19. december - altså tre dage inden forliset. I Danmark er to værfter på listen - Fornæs i Grenaa og Smedegaarden i Esbjerg. Salgsmanager i Fornæs, Keld Kokholm, har tidligere i januar udtalt til Søfart, at man har budt ind på opgaven:

- Vi var noget skuffede over forløbet, fordi vi mente, at vi i forhold til markedet på det tidspunkt havde budt en rigtig god pris. Prisforskellen (ift. det tyrkiske værft, red.) var minimal, når man trækker de omkostninger fra, der er ved at få skibene i drift igen og trække dem til Tyrkiet, sagde han.

- Men når nogen vælger at slæbe et skib til Tyrkiet og få det hugget op på grund af et mindre beløb, så kigger man i mine øjne ikke på miljøet, mener Keld Kokholm.

EU-indflagede skibe skal ifølge EUs regler ophugges på et af de listede værfter senest med udgangen af 2018. Mærsk har imidlertid truet med at udflage til lande udenfor EU, hvis ikke listen også medtager værfter i tredjelande. Det imponerer ikke Christine Bossard.

- Det lader til, at Mærsk skynder sig at sende deres skibe til ophug, inden denne liste skal efterleves i løbet af 2018, siger hun til Søfart.

Kritik af attitude

Robin de Bois hæfter sig desuden ved, at Mærsk nu flere gange har fejlinformeret offentligheden i forbindelse med maritime ulykker ud for den bretonske kyst.

- Vi bryder os ikke om Mærsks attitude. Vi er virkelig sure, fordi det er anden gang inden for kort tid, at manglen på sikkerhed hos Mærsk fører til dumping af affald i havet ud for Bretagne. Sikkerheden er ikke høj nok, siger Christine Brossard og uddyber sin pointe med henvisning til en spektakulær sag fra 2014, da ’Svendborg Maersk’ tabte 517 containere tæt ved den bretonske kyst. Dengang rapporterede besætningen i første omgang kun tab af 75 containere.

- Nu ser vi igen letsindighed fra Mærsks side, og vi ser nye fejlagtige oplysninger. I første omgang oplyste man jo, at man havde tømt skibene for olie. Men det har vist sig, at de indeholder omkring 100 kubikmeter hver. Det udgør en alvorlig trussel mod miljøet, og vi forstår ikke, hvorfor Mærsk misinformerer, siger hun.

Mærsk: Vi samarbejder

Søfart har været i kontakt med pressetjenesten i Maersk Supply Service, som har fået forevist udtalelserne fra Robin des Bois. Pt. ønsker man imidlertid ikke at kommentere dem, men henviser til en udtalelse fra COO, Claus Bachmann:

- Vi undersøger i øjeblikket hændelsen, og vi vil fortsat opfylde alle myndighedernes ønsker. Maersk Supply Service har ind til videre samarbejdet fuldt med de franske myndigheder ved at lokalisere de to vrag, og det vil vi fortsat gøre.


Forlis-fakta

’Mærsk Searcher’ og ’Mærsk Shipper’ forliste 22. december 2016 ud for Brest i Frankrig på vej mod ophugning i Tyrkiet.

Det skete i internationalt farvand. Dog var skibene i Frankrigs eksklusive havøkonomiske zone, som bl.a. udnyttes af landets fiskerisektor.

Det stod snart klart, at bl.a. fiskerisektoren kan lide skade, siden de to forliste fartøjer rummer 100 kubikmeter olie hver.

Efter pres fra to miljøorganisationer, Robin des Bois og Mor Glaz, sendte Frankrigs socialistiske miljøminister, Ségolène Royal, en henvendelse til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Ségolène Royal ville sikre sig, at de danske myndigheder samarbejder med de relevante franske pendanter, hvilket Den Maritime Havarikommission dog allerede gjorde. Man havde bl.a. sendt fire mand til Frankrig.

Robin des Bois har indklaget Mærsk for den lokale domstol, Tribunal de Brest, for dumping af affald i havet. Sagen bliver behandlet over de kommende måneder.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11