23948sdkhjf

DEBAT: "Kig til Danmark for maritim innovation"

Af Lars Gert Lose, Danmarks ambassadør i USA, og Jenny N. Braat, , adm. direktør i Danske Maritime

Det var et dansk skib i dansk design med dansk motor og bygget i Danmark, der som det første ikke-damp eller -sejldrevne skib krydsede Atlanterhavet.

Da motorskibet M/S Selandia stævnede ud fra København på sin jomfrurejse til Bangkok den 22. februar 1912, var der tale om en teknologisk landvinding af de større. I stedet for de totaktsmotorer, som de fleste andre dieselmotorproducenter byggede, havde B&W udstyret det 7.410 ton tunge skib med to styk ottecylindrede, enkeltvirkende firetaktsdieselmotorer med en samlet ydelse på 2.500 hestekræfter. Det var mere end dobbelt op i forhold til andre af datidens kommercielle skibe.

M/S Selandia er karakteriseret som værende verdens første oceangående motorskib. Selandia var utvivlsomt det første velbyggede skib i sin klasse, og det mest avancerede, ikke mindst hvad maskinerne angår, samt det største oceangående dieseldrevne skib, da hun søsattes i 1912.

Allerede 15 år inden Selandia blev søsat, havde B&W eksperimenteret med dieselmotorer. Skibet var det første, der i stedet for en stor osende skorsten kun havde et lille ’udstødningsrør’. Rederiet ØK havde ved designet af skibet lagt vægt på, at skibet skulle adskille sig væsentligt fra de sædvanlige dampskibe, og derfor var udstødningen ’camoufleret’ på bagsiden af agtermasten.

Skibets indretning var også meget anderledes. I stedet for små koøjer var der store vinduer, der var højt til loftet, og der var elektrisk lys i salonerne. Undervejs vakte skibet opsigt, og det fik ry for at være et ’rent’ skib; der var ingen sod fra skorstenen.

Det er over 100 år siden. Men dansk maritim industris ry som ’grøn’ og ’intelligent’ lever fortsat. Og med god grund.

Selv om Danmark er et lille land, har vi gennem årene fortsat med at være en af verdens største søfartsnationer. Miniputlandet slår ikke kun maritime rekorder i kraft af at være hjemsted for verdens største containerrederi Maersk Line. Landet er også ’verdensmester’ på andre maritime områder.

Der skal et par tusind virksomheder til et levere udstyr og komponenter til et nyt stort skib, og mange af de leverandører er danske.

For eksempel er det MAN Diesel & Turbo i København, som designer hovedparten af de dieselmotorer, der anvendes på oceangående skibe i hele verden. Alfa Laval i Danmark er verdens største udvikler og producent af marinekedler, og virksomheden har indledt byggeriet af verdens største testcenter for flydende gas som skibsbrændstof. Mere end hver tredje redningsflåde, der bliver anvendt professionelt verden over, kommer fra VIKING Life-Saving Equipment, der ligger i Esbjerg. Danske Hempel er verdens største leverandør af silikone-baserede bundmalinger. Pres-Vac Engineering er verdens største leverandør af tryk/vakuum-ventiler til tankskibe. Cobham SATCOM, med base i Danmark, er verdens største leverandør af satellitkommunikationsudstyr til den maritime branche. Karstensens Skibsværft i Skagen er verdens største skibsværft inden for dybhavstrawlere. Verdens største el-færge skal bygges i Søby næste år, og fynske OMT står bag designet af flere af de nyeste og mest avancerede skibe.

Den 16.-19. november 2016 besøger en af verdens nyeste fregatter Baltimore; nemlig den danskbyggede og -designede Peter Willemoes. Det sker som et led i et eksportfremstød. Danmark kan med stolthed vise denne fregat frem, som i international sammenhæng er anerkendt for at være blandt de bedste i verden, og derigennem kan vi vise nogle af Danmarks maritime kompetencer.

Ni danske virksomheder har valgt at deltage i eksportfremstødet, nemlig Brüel & Kjær, Denkrypt, DESMI, GomSpace, OMT, Saab Denmark, Teledyne-Reson, Terma samt Weibel. Virksomhederne er medlem af henholdsvis Naval Team Denmark, som er en organisation for maritime forsvarsvirksomheder, og Danske Maritime, som primært dækker den civile maritime industri, samt FAD, som er organisation for den brede danske forsvarsindustri.

Eksportfremstødet er en fortsættelse af et lignende tiltag i 2014, hvor interessen for det danske modulære koncept blev vakt. Nu er det håbet, at de danske virksomheder kommer et skridt videre og forhåbentlig vil være i stand til at indgå aftaler med amerikanske virksomheder om at optimere deres produkter. Vi vil gerne i tættere dialog med vore amerikanske maritime kolleger om udvikling af intelligente designs til såvel skibe som udstyr til skibene, og til både den kommercielle og den statslige flåde.

USA har netop valgt en ny præsident, og det er forventningen, at der vil være øgede bevillinger på forsvarsområdet, hvilket kan betyde godt nyt for dansk eksport til det amerikanske marked, også når det handler om maritime løsninger. USA er Danmarks største handelspartner uden for Europa, og Danmark eksporterede varer for næsten 46 milliarder kroner i 2015.

De kommende år byder på store udfordringer, ikke mindst når det gælder teknologier, der kan sikre den mest bæredygtige trafik på vandet samt mindst mulige miljøbelastning. Det gælder teknologier inden for eksempelvis rensning af ballastvand, svovl og kvælstoffer.

Alle verdens have er forbundne. Skibe sejler fra kontinent til kontinent. Udfordringerne og løsninger kan ikke begrænses til at være nationale. Vi må tænke, udvikle og handle internationalt.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203