Læs også:Maersk Line vil fortsætte i Alang
Læs også:Intet grundlag for at politianmelde Maersk i ophugningssag
FAKTA: Følgende 8 Mærsk-skibe skrottes i Indien og Kina
SL LIGHTNING
SL CHARGER
SL INTREPID
SL COMET
SL EAGLE
SL RACER
SL METEOR
SL MERCURY
SL = Sealand
Kilde: A.P. Møller-Mærsk
Otte af Maersk Lines Panamax-containerskibe vil i de kommende måneder ankomme til værfter i henholdsvis Indien og Kina, hvor de skal skrottes efter A.P. Møller-Mærsks standard for ansvarlig ophugning. Det fremgår af en meddelelse fra Mærsk. Fire af rederiets skibe vil blive ophugget i Indien, heraf to på Shree Ram-værftet og to andre hos Y.S. Investments. De resterende fire skibe skal ophugges på det kinesiske Jiangyin Xiagang Changjiang-værft. - Disse skibe repræsenterer omkring 1 procent af vores flåde, så det er en lille, men meningsfuld reduktion i kapaciteten, som vil bidrage til at opnå en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel for Maersk Line, udtaler Søren Toft, COO hos Maersk Line. Maersk Line forventer i de kommende år at skrotte et større antal skibe end hidtil i takt med, at flåden ældes. Verdens største containerrederi råder over en flåde med over 600 skibe, såvel egne som lejede fartøjer. Beslutningen om, hvorvidt et skib skal ophugges, afhænger af en række forskellige faktorer - ikke mindst markedssituationen, skriver Mærsk. - Med denne aftale har vi for første gang set, at ophugningsværfterne ikke bare konkurrerer på prisen, men også på standarder. Dette indikerer et skridt mod højere standarder, og vi vil fortsat bakke op om den udvikling, udtaler Annette Stube, chef for bæredygtighed hos Mærsk.
SL LIGHTNING
SL CHARGER
SL INTREPID
SL COMET
SL EAGLE
SL RACER
SL METEOR
SL MERCURY
SL = Sealand
Kilde: A.P. Møller-Mærsk