Mærsk vil levere varen fra dør til dør
I fremtiden vil containerskibsindustrien minde mere om globale logistikselskaber som UPS og FedEx, lød budskabet fra Mærsk-toppen på årets kapitalmarkedsdag
Tættere samarbejde
Risikerer konflikt med storkunder
Containerskibsindustrien er i gang med en transformation, som vil medføre, at branchens store spillere i fremtiden kommer til at ligne de globale logistikselskaber som UPS, FedEx og DHL - blot med skibe til at transportere godset frem for fly og lastbiler. Det forudser ledelsen i A.P. Møller-Mærsk, som i går præsenterede selskabets strategi på den årlige kapitalmarkedsdag i København for analytikere og investorer. Begivenheden var ventet med spænding af analytikerne, som så frem til at høre nærmere om planerne for det store konglomerat, efter at det i september blev officielt, at Mærsk skal splittes op i to ben: En transport- og logistikdivision og en energidel, hvor sidstnævnte om få år skal udskilles fra resten af koncernen. Den fremtidige kerneforretning kommer dermed til at bestå af containerrederiet Maersk Line, havneforretningen APM Terminals, speditionsvirksomheden Damco, slæbebådsrederiet Svitzer samt Maersk Container Industry, der producerer containere. Planen er, at alle disse virksomheder skal arbejde meget tættere sammen for at kunne tilbyde kunderne integrerede løsninger, lød budskabet. - Vi vil være en stærk, integreret globalt logistikvirksomhed. Jeg tror, at fremtidens containerindustri vil minde mere om eksempelvis UPS, og jeg tror, at vi dermed vil nærme os det, som kunderne ønsker, nemlig en ægte dør til dør løsning, hvor vi kan sørge for at bringe pakken fra den ene ende af verden til den anden, sagde Søren Skou, topchef i A.P. Møller-Mærsk. Han hæftede sig ved, at de store pakkeleverandører i dag er mindre påvirket af udsving i priserne i forhold til containerrederierne. Her er fragtraterne ofte er i kraftig bølgegang og har været faldende siden finanskrisen, blandt andet som følge af en tiltagende overkapacitet i markedet. I mange år har Mærsk-gruppen brugt sparekniven til at holde sig skarp i konkurrencen. Men i takt med, at de øvrige aktører i markedet også sparer og effektiviserer, bliver det stadig vanskeligere for Mærsk at bevare forspringet. Derfor satser ledelsen nu dels på ny teknologi for at kunne levere flere og bedre ydelser endnu billigere, dels på at sætte sig på en større del af værdikæden. Målet er, at kunderne får en bedre oplevelse, således at det at sende en container afsted ikke bare opfattes som en standardydelse, fremgik det under præsentationerne. - Man synes at være nået til erkendelsen af, at der er mere forretning i at drive alle virksomhederne som en sammentømret enhed, siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, som deltog på kapitalmarkedsdagen. - Det kan jo være en god idé, fordi man får en større bid af værdikæden og kan levere nogle mere værdiskabende services. Selve det at flytte en container fra punkt A til B er jo et meget simpelt produkt, tilføjer han. Risikoen ved den strategi er, at der kan opstå konflikt i forhold til nogle af de logistikselskaber, som i dag er blandt Maersk Lines største kunder - eksempelvis Kuehne + Nagel, påpeger Morten Imsgard. - De vil jo nok sige, hov nu kommer der pludselig en shippingoperatør og træder ind på vores forretningsområde. Så der er masser af usikkerheder fremadrettet i forhold til, hvordan man reelt vil implementere den strategi, siger han.