Danpilot tager levering af ny havgående lodsbåd

| Af Erik R. Brandt-Jensen | Tip redaktionen om en historie

Den første af de to nye havgående lodsbåde til Danpilot tager station i Gedser

Danpilot har taget levering af den første af to nye Harsh Environment-fartøjer, der hver især skal arbejde ud fra Skagen og Gedser. Der er tale om de største danske lodsbåde til dato, og første enhed er allerede efter præsentation i Svendborg afgået til Gedser under navnet 'Danpilot Alfa'. Præsentationen i Svendborg skete i i weekenden, skriver Fyens.dk.

Læs også: Nye harsh environment-fartøjer til Dan Pilot til vinter

Der er tale om den første af to nybygninger, som skal erstatte eksisterende lodsbåde på de mest krævende lodsstationer, henholdsvis i Skagen og i Gedser. Det statsejede lodseri har kontrakt omkring de to nye Pilot 2000 WP-lodsbåde med estiske Baltic Workboats til en samlet kontraktpris på omkring 25 mio. kroner. En kontrakt vundet i EU-udbud efter de der gældende regler, der efterlod bl.a. danske værfter i kølvandet.

Nybygningen er bl.a. karakteriseret ved, at man på en tur kan medtage op til seks lodser ad gangen, så man kan servicere flere skibe. For Danpilots vedkommende har det bl.a. været et ønske, at man kan "levere" lodser også i hårdt vejr til de kunder, man som statsligt lodseri er forpligtet til at kunne stille med. Og det har givet udfordringer med de eksisterende mindre lodsbåde.

Den aktuelle ordre bliver ikke udvidet med flere fartøjer, da den specifikt handler om at forny tonnagen ud fra Gedser og Skagen, hvor operationen er mere krævende end på de andre lodsstationer. Derfor er de to nybygninger noget større, end der er behov på andre lodsstationer.

Typen er bl.a. karakteriseret ved at være lange og smalle og med skarp stævn, så de skærer søen godt. Men også ved, at de har en bulbstævn (usædvanligt for så relativt små enheder), der medvirker til at sikre en blødere sejlads under høj fart. Typen kan med to styk Volvo Penta D16HM-motorer på hver 956 kW presses op til ca. 30 knob, mens servicefarten i magsvejr vil ligge på 22 - 25 knob.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Maersk Line tager toget fra Kina

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Nyhedsbrev

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Online Avis Arkiv

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Medaljer til danske sømænd

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.217