23948sdkhjf

Mols-Liniens tredje store Katexpress-katamaran tager form

Flere end 300.000 timer er der indtil videre lagt i byggeriet af Mols-Liniens nye katamaran, ’Katexpress 3’, der næste forår sejler over Kattegat for første gang.

Rå mængder af aluminium anvendes i øjeblikket til Mols-Liniens nye, 109 meter lange katamaran. Svejsearbejdet foregår på det australske værft, Incat, i Tasmanien, hvor nogle af verdens førende specialister inden for aluminiumskatamaraner snart er klar til at lade den nye katamaran stævne ud over Stillehavet med kurs mod Kattegat.

Det skriver Mols-Linien i dag i en pressemeddelelse som en opdatering på det første af tre projekter, der i øjeblikket udgør rederiets nybygningsprogram.

’Katexpress 3’ er bygget efter Mols-Liniens præcise specifikationer og kommer til at ligne de to søsterskibe, ’Katexpress 1’ og ’Katexpress 2’. Mols-Linien hører til blandt verdens førende hurtigfærge-operatører, og rederiets input til skibsdesignet har gjort det muligt at reducere nybygningens brændstofforbrug betydeligt.

Mols-Linien oplyser endvidere, at hurtigfærgen går i drift på Kattegat i foråret 2017 og dermed øger rederiets kapacitet med 40 procent. ’Katexpress 3’ kan medtage op til 411 personbiler, og som sine søstre kan den laste campingvogne, lastbiler og op til seks busser per overfart.

Mols-Linien har ydermere en katamaran af tilsvarende størrelse i ordre ved Austal-værftet i Australien samt en ro/pax-færge ved det finske værft RMC.

Læs også:
Wärtsilä får vigtig debut på ny færge til Mols-Linien
Mols-Liniens fjerde samt en mulig femte ny stor hurtigfærge skal leveres fra Austal
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093