Pengeregn over ø-færgerne

| Af redaktionen/LDA | Tip redaktionen om en historie

Færgesekretariatet vender tommelfingeren opad til finansloven. Den sender da også et trecifret millionbeløb til ø-færgerne

Med finansloven, som blev vedtaget d. 18. november, følger et trecifret millionbeløb til udvidelsen af Landevejs-princippet. Til Færgesekretariatets store tilfredshed.

- Gårsdagens (fredag d. 18. november 2016, red.) finanslovsaftale er meget positiv for de godt 20 danske kommuner med ø-færger. Færgesekretariatet vurderer, at det er nogle rigtig gode skridt i retning af at sikre fremgang for vore ø-færger og det danske ørige som sådan. Gradvis kan vi således forhåbentlig både fastholde og udvide vores flere steder store fremgang på op mod 30-40 procent allerede her i efteråret til alle årets måneder, lyder det fra Jan Fritz Hansen, sekretariatsleder ved Færgesekretariatet.

- Den vedtagne stigning på næsten 50 procent i tilskuddene i løbet af få år og dermed ekstra næsten 100 millioner kroner over blot de næste tre år vil givetvis være med til at sikre en fortsat god udvikling i de danske færgers besejling af de danske øer, fortsætter han.

Læs også: 3 spørgsmål til Michel van der Linden, formand for Færgesekretariatet

I dag ydes årligt lige godt 95 mio. kroner til Landevejsprincippet og de nye beløb kommer oveni

Stor pose penge til at indføre landevejsprincippet
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti gav med aftalen om finansloven den 18. november 2016 hinanden håndslag på, at fortsætte arbejdet for den trafikale ligestilling. Det indebærer en gradvis nedsættelse af færgetakster for passagerer og biler mv. til og fra øerne frem mod 2020.

Læs også: Årsmøde: Kommunale færger søger fælles fodslag

Forslaget bygger videre på landevejs- princippet, og med aftalen udvides skuldersæsonen før og efter den turistmæssige højsæson gradvist til hele året bortset fra højsæsonen.

Konkret afsættes en ramme på 20 mio. kroner i 2017, 30 mio. kroner i 2018, 40 mio. kroner i 2019 og 40 mio. kroner i 2020 og frem til en gradvis nedsættelse af færgetaksterne til og fra øerne.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Plus

Tank-chef: Trump-træk kan gavne produkttank

Efter Trumps Iran-udmelding stiger olieprisen, og det kan give nye laster i produkttank, lyder det fra chefen for Norient Product Pool. Trods fortsat tvivl om nye sanktioner holder man sig imidlertid væk fra selve det iranske marked

Plus

Havnesektoren har brug for et velfungerende privat marked

DEBAT: Det er en grundlæggende fejlslutning, at det var et positivt træk, at svenske havne i stor stil opkøbte mange private havnevirksomheder i 1980’erne - Vi skal for alt i verden forsøge at undgå, at noget sådan kommer til at ske i Danmark

Plus

Kritik: Danske havne investerer for meget

En rapport fra Struensee & Co. bestilt af regeringen revser havnene for at overinvestere i sektoren. Snæversyn, lyder det fra branchen

Plus

Synspunkt: Lad EU-Kommissionen gå planken ud

Nyhedsbrev

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Online Avis Arkiv
Plus

Nor-Shipping vil have større nordisk samarbejde om ’havøkonomi’

Den toneangivende maritime konference - norske Nor-shipping - vil integrere de maritime miljøer i Skandinavien om en ny og (endnu) mere innovativ ’ocean economy’

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Plus

Ole Birk: Revision af havnelov på trapperne

På årets havnekonference lover transportminister Ole Birk Olesen snarlig handling - efter han i næste uge modtager anbefalinger fra det udvalg, der i næsten et år har vurderet sagen

Derfor falder kvinderne fra

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

Plus

Havne kan gøre søfarten grønnere

Kronik: Havnene har adskillige miljøredskaber i værktøjskassen - I denne uges kronik belyser tre CBS-forskere, hvordan de grønneste havne i verden forsøger at forbedre luftkvaliteten omkring havnene

Plus

Sydkorea vil præge fremtidens shipping

Synspunkt: For blot få år siden tvivlede rederierne på, hvorvidt de store sydkoreanske værfter overhovedet ville overleve - Nu er stemningen præget af optimisme og danske virksomheder arbejder hårdt for at få fodfæste som underleverandører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Send til en kollega

0.239