23948sdkhjf

J. Lauritzen nedjusterer

Rederiet får større underskud end ventet.
J. Lauritzen kæmper med det ene store underskud efter det andet i disse år. Og 2016 bliver ingen undtagelse. Med regnskabet for tredje kvartal nedjusterer man tilmed forventningerne, så underskuddet bliver endnu større en ventet.

- På grund af de vedvarende svage tørlastmarkeder har vi reduceret vore EBITDA forventninger til hele året, siger administrerende direktør Mads P. Zacho i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Som følge af de fortsat vanskelige markedsforhold reducerede vi i Q3 vor eksponering i såvel tørlast- som gastanksegmentet, og vore nybygningsforpligtelser er reduceret til et delejet tørlastskib.

Rederiets EBITDA før særlige poster udgjorde i tredje kvartal minus 12,9 mio. dollars mod et underskud på 12,2 mio. dollars i samme periode sidste år. Årsagen er først og fremmest de fortsat svage tørlastmarkeder samt øget pres på markedet for mindre gastankskibe, der er fulgt i kølvandet på ratefaldet for store og mellemstore gastankskibe.

I årets ni første måneder udgjorde EBITDA før særlige poster minus 43,1 mio. dollars mod et tab på 30,0 mio. dollars i samme periode sidste år. Netto resultatet var minus 42,4 mio. dollars mod 160,7 mio. dollars i samme periode 2015, primært som følge af særlige poster (som gav en forbedring på 97,3 mio. dollars) og salg af ikke strategiske aktiver (27,1 mio. dollars), modsvaret af det lavere EBITDA.

Resultatet af primær drift før særlige poster udgjorde i Q3 minus 20,3 mio. dollars mod minus 19,0 mio. dollars i Q3 2015. I årets første ni måneder udgjorde resultatet af primær drift minus 68,0 mio. dollars mod minus 60,1 mio. dollars i samme periode 2015.

Ved udgangen af tredje kvartal udgjorde antallet af udestående leveringer en delejet nybygning mod fire helejede og to delejede nybygninger ved starten af året. Udestående leveringer af skibe på længerevarende time-charter udgjorde otte enheder mod ni ved starten af året.

Dårligere end forventet
J. Lauritzens ledelse nedjusterer nu EBITDA for hele året. Det ventes nu at ende i intervallet mins 60-50 mio. dollars. Nedjusteringen skyldes lavere end forventet indtjening i tørlast og stigende pres på markedet for mindre gastankskibe.

Kilde: J. Lauritzen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109