23948sdkhjf

Suezkanalens boss: Derfor foretrækker Maersk os

Der er kun sund konkurrence, men ingen rivalisering, mellem Suezkanalen og Panamakanalen, der hver især gør det muligt for et rederi som Maersk Line at transportere last igennem søpassager i stedet for at skulle sejle udenom kontinenter.

Det siger admiral Mohab Mohamed Hussein Mameesh, der er formand og administrerende direktør for Suezkanalen, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med shippingkonferencen Danish Maritime Forum, som afholdes i København 26.-27. oktober.

Han er samtidig sikker på, at verdens største containerrederi, Maersk Line, foretrækker den egyptiske skibskanal frem for Panamas.

"Selvfølgelige er der konkurrence mellem Suezkanalen og Panamakanalen, men det er tilfældet i hele shippingindustrien. Jeg mener, at konkurrencen er sund, idet den forbedrer tjenesterne og kvaliteten," siger Mohab Mameesh.

Han afviser dog, at der er en rivaliseringen mellem de kanaler.

"De komplementerer hinanden," slår Mohab Mameesh fast.

Suez er korteste rute mellem øst og vest
Han roser Panamakanalen for den udvidelse, der blev færdiggjort i juni, men fremhæver samtidig udvidelsen af Suezkanalen, som blev af sluttet i august sidste år.

"Fra mit synspunkt vil Suezkanalen altid være den korteste og hurtigste sørute til at forbinde Østen og Vesten - især efter udvidelsen af kanalen," pointerer Mohab Mameesh med henvisning til verdens vigtigste søruter mellem Asien og Europa.

Med udvidelsen kan Suezkanalen ifølge ham håndtere skibe med på op imod 24.000 tyvefodscontainere (TEU) mod tidligere 14.000 (TEU). For at tiltrække større skibe har Panamakanalen til gengæld sænket sine toldpriser, hvor Suezkanalen har valgt at fastholde sine priser.

"Panamakanalen kan maksimalt håndtere skibe på 13.000 TEU," påpeger Mohab Mameesh.

Maersk Line vil benytte Suezkanalen
Maersk Line sagde i forbindelse med udvidelsen af Panamakanalen, at det med den gav mening at sejle de større ruter fra Fjernøsten til den amerikanske østkyst via Panama - i stedet for at tage omvejen via Suezkanalen, fordi skibene var for store til Panamakanalen. Men Mohab Mameesh er sikker på, at Panamakanalen fortsat er udfordret, når det gælder de store skibe.

"Jeg tvivler på, at der er nogen, som fortsat bygger 13.000 TEU-skibe. Jeg kan forsikre, at alle de 27 skibe, som Maersk Line er i gang med at bygge lige nu, vil komme til at benytte Suezkanalen," vurderer Mohab Mameesh.

Maersk Line råder over den største andel af containerskibe, som sejler igennem Suezkanalen. Og selv om Maersk Line er i gang med at bygge endnu større skibe, har Suezkanalen ikke på nuværende tidspunkt planer om at sætte gang i endnu en udvidelse.

"Den nuværende udvidelse er allerede designet til fremtiden," siger Mohab Mameesh.

Ritzau Finans: Hvor lang tid vil den nuværende udvidelse være tilstrækkelig?

"I mindst de kommende ti år," spår Mohab Mameesh.

Han påpeger, at rederierne i høj grad bygger deres skibe ud fra Suezkanalens dimensioner og i tæt samarbejde med kanalen.

/Ritzau Finans/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125