23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aalborg Havn og RAL i åben krig

SHIPPING: Lang tids spekulation omkring Royal Arctic Lines planer for fremtiden åbenbarer sig med framelding af Aalborg som basishavn












Fra RAL-side replicerer CEO Verner Hammeken direkte:







Aalborg Havn uenige







Modsatrettede meldinger



















Det har ligget længe i kortene, at Royal Arctic Line ikke ønsker at fortsætte med Aalborg som basishavn. Og det blev mere eller mindre officielt, da rederiet i sin internt udsendte sejlplan for 2019 har meldt ud, at Aalborg Havn ikke længere vil indgå i den. Meldingen er tilsyneladende nået Aalborg og Aalborg havn via briefing fra medarbejdere i netop Royal Arctic Line. Grundaftalen med havnen løber ellers frem til 2022, og det har fået Aalborg på barrikaderne. Royal Arctic Line har for måneder siden erklæret sig som ny samarbejdspartner med islandske Eimskip. Herunder med aftale om at bygge tre nye Atlantskibe i fællesskab. Eimskip opererer i Danmark ud fra eget stort distributionscenter på Aarhus Havn. "Vi er meget overraskede over udmeldingen fra Royal Arctic Line, som vi har fået indirekte via medarbejdere i rederiet. Royal Arctic Line har været vores gode samarbejdspartner siden 1971 – et samarbejde, der senest er blevet kontraktligt forlænget i 2010," erklærer bestyrelsesformand i Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen. i en pressemeddelelse. "Vi har meddelt hvilke planer vi ønsker at realisere og det har vi gjort et stykke tid. Forskellen er at nu er planerne er skridt længere med bestyrelsesgodkendelser på begge sider og derfor har vi valgt at fortælle åbent om det ønskescenarie vi har (exit juli 2019) Vi tror vitterligt på en dialog der gør dette muligt og vi har ikke scenarier om at rykke ud før. "For knap et år siden havde vi besøg af administrerende direktør fra Royal Arctic Line, Verner Hammeken og for ganske nylig havde jeg en samtale med bestyrelsesformanden for selskabet. Begge gav klart udtryk for, at de bakkede op om aftalen om Aalborg Havn som basishavn for Grønland indtil 2022. Den nye melding er overraskende og et brud på den aftale, vi har med hinanden," siger en meget forundret borgmester og bestyrelsesformand i Aalborg Havn. Ifølge Aalborg Havn skulle Royal Arctic Line tirsdag den 4. oktober 2016 meddelt sine ansatte i Aalborg, at rederiet vil omlægge sit rutenet fra 2019, og at den nye rute ikke indbefatter Aalborg Havn. Det erfarer bestyrelsen i Aalborg Havn A/S: Overraskelsen forstærkes af det faktum, at ledelsen i Royal Arctic Line på tidligere møder har forsikret om, at man i respekt for det 45-årige samarbejde vil opfylde de indgåede aftaler, herunder at anvende Aalborg Havn som basishavn for Grønlandstrafikken indtil aftalens udløb ved udgangen af 2022. Senest er dette blevet understreget af bestyrelsesformand i Royal Arctic Line Kuno Fenger på et møde i Nuuk i september 2016 over for Thomas Kastrup-Larsen. Fra Royal Arctic Lines side har man ikke forståelse for reaktionen fra Aalborg. Herfra henvises til, at man som selskab har pligt til at offentliggøre sin strategier for en forbedret transportløsning for Grønland. Uanset hvad det måtte betyde for Aalborg isoleret set. Og rederiet udtrykker også forundring over, at man fra Aalborg Havns side vælger at offentliggøre scenariet, før man internt har været i dialog. Rederiet forventer videre, at dets medarbejdere i Aalborg kan indgå i konstruktiv dialog med havnen om mulige løsninger.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.146