23948sdkhjf

Granly smider millioner i havnen

Ny dok og kæmpebygning skal gøre plads til flere opgaver i Esbjerg.
Det Granly Gruppen-ejede Esbjerg Shipyard investerer stort på Esbjerg Havn. En ny dok og en stor ny produktionsbygning skal give bedre forhold og trække nye ordrer til.

For to år siden opstod muligheden for at købe en dok i Norge. Dokken er nu slæbt til Esbjerg og blevet renoveret.

- 2015 var et af de travleste år, som vi har haft for dokninger i vores gamle dok. Vi investerer, fordi der kommer et behov for supplybåde til Horn Rev og andre vindaktiviteter i Nordsøen. Vi betragter flydedokken som et stykke værktøj. Hvis vi har flydedokken, vil der muligvis være motorarbejde, smedearbejde og hydraulikarbejde. Der er en god sammenhæng i gruppens aktiviteter på dette område, siger økonomidirektør hos Granly Gruppen, Kim Junk, der dog ikke vil sætte et beløb på den massive investering.

- Det er en langsigtet, strategisk investering i, at forretningsområdet vil være i en vedvarende udvikling i de kommende år. På sigt vil vi kunne komme til at øge antallet af medarbejdere.

Med den seneste dokinvestering råder Esbjerg Ship Yard A/S nu over en dok med kapacitet på 500 tons /14 meter, og den eksisterende dok med kapacitet på 4.500 t /120 meter.

Vokser ud af hallerne
I tilknytning til dokaktiviteterne investerer Granly Gruppen også i nye, større produktionsfaciliteter. Investeringen sker, fordi kundernes behov vokser og ændres. Blandt andet seafastning-segmentet, som er transportudstyr til skibe, der fragter vindmølledele ud til havmølleparker, er et område i vækst og med meget store emner.

- Vi konstaterede, at vi tidligere har været nødt til at pille gavlen ned, når store emner eller skibe skal ud af de nuværende fabrikshaller, siger Kim Junk.


Granly Gruppen dækker over Granly Steel, Granly Diesel, Esbjerg Shipyard, Ceropa, KVK Hydra Klov, RMG Steel og Grumsens Maskinfabrik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109