23948sdkhjf

Kaptajnens sidste ordre

26 timers data og audio fra ‘El Faro’s voyage data recorder kaster nu lys over den sidste tid, inden skibet sank i hurricane Joaquin i oktober sidste år. Blandt andet høres kaptajnens ordre om at forlade skibet. Den ordre kom, 10 minutter inden dataene løb ud.
The National Transportation Board offentliggjorde de nye detaljer, efter at det var lykkedes at uddrage ca. 26 timers information fra skibets voyage data recorder. Denne blev den 8. august bjærget ud for Bahamas’ kyst og bragt til NTSB’s laboratorium i Washington, D.C.

De fundne informationer er bl.a. audio fra broen, vejrdata og navigationsmæssige data. NTSB meddeler, at man vil samle en arbejdsgruppe til at udvikle en detaljeret transskription af lyde og hørbare ord på audioen fra ’El Faro’s bro.

Ifølge NTSB kan man på VDR’ens lydspor høre adskillige ting, som ledte op til ‘El Faro’s forlis, og som blev optaget af mikrofoner på skibets bro. Baggrundsstøj forringer dog lydkvaliteten af optagelsen. Nogle steder kan det være svært at bestemme indholdet i besætningens diskussioner, siger NTSB, mens audio-filtering andre steder kan hjælpe til at gøre lydsporet nemmere at høre.

Detaljer om optagelserne

• Optagelserne starter klokken ca. 5.37 den 30. september 2015 – omkring otte timer efter at ‘El Faro’ forlod Jacksonville, Florida, hvor skibet befandt sig ca. 150 sømil sydøst for byen.
• Optagelsen fra broen om morgenen den 1. oktober er af skibsføreren og besætningen, som diskuterer, hvad man skal gøre angående vandindtrængen og skibets slagside.
• Skibets tab af fremdrift blev nævnt på broens audio omkring klokken 6.13. Man kan også høre skibsføreren tale i telefon, hvor han notificerer personel i land om skibets kritiske situation, og gør klar til at forlade skibet, hvis det skulle blive nødvendigt.
• Skibsføreren gav ordre til at forlade skibet og udløste alarmen klokken ca. 7.30 den 1. oktober 2015. Optagelsen slutter 10 minutter senere, da ‘El Faro’ var ca. 39 sømil nordøst for Crooked Island, Bahamas.

NTSB påpeger, at de angivne tider er foreløbige og skal undersøges og godkendes af VDR-gruppen. Gruppens tekniske eksperter vil fortsat kigge på de samlede optagelser, herunder besætningens diskussioner omkring vejrsituationen og skibets tilstand.

Før NTSB’s offentliggørelse af de nye oplysninger onsdag blev familierne til ‘El Faro’s besætning varskoet om de foreløbige resultater af undersøgelserne. Det er stadig uvist, hvor længe det vil vare at lave den endelige udskrift af ’El Faro’s VDR. Men det bliver en tidskrævende proces, sagde NTSB.

Kilde: gcaptain
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125