23948sdkhjf

Esvagt tager levering af den tredje nybygning fra norske Havyard

NYBYGNING: Den første i anden generation af SOV-enheder fra norske Havyard til Esvagt har sat kursen mod UK og Dudgeon Offshore Wind Farm.
Esvagt har taget hul på en ny runde af SOV-enheder (Service Operation Vessel) fra norske Havyard med nybygningen ’Esvagt Njord’, der kan betegnes som den første i anden generation af de specielle enheder, der er bygget til at operere som hotelenheder på særligt havmølleparker. De to første - ’Esvagt Froude’ og ’Esvagt Faraday’ - blev begge leveret i første havdel af 2015. Nu har man så valgt at sætte nordiske gudenavne som suffix i navnet, men ellers er der tale om samme koncept som de første enheder i serien.

Esvagt har endnu en Havyard-nybygning undervejs, men det bliver ikke en kopi af de større enheder. Og heller ikke en nybygning direkte fra værftet, men en lidt mindre og knap så avanceret nybygning, som skal leveres af det tyrkiske værft Cemre Shipyard. Men baseret på Havyard-design. Den får dog bl.a. ikke installeret en af de gyro-styrede bevægelseskompenserende gangvejsbroer, der bl.a. kendetegner de tre andre enheder. Den er planlagt til levering ultimo 2017.

’Esvagt Njord’ er som de øvrigt to store enheder bygget færdig hos Havyard oven på polsk konstrueret skrog fra Nauta Shipyard. Konceptet er banebrydende med basis i Havyards Wave Edition-skrogform og enhedernes store DP-styrede evne til at holde positionen ved de havmølleparker, de respektive servicerer. For ’Esvagt Njord’s vedkommende gælder det altså Dudgeon Offshore Wind Farm ud for Norfolk. Her vil skibet operere med base i havnen i Great Yarmouth med Statoil som energioperatør.

Forskellige fra de første
Nybygningen er dog på flere måder forskellige fra de lidt yngre udgaver, forklarer COO: Kristian Ole Jakobsen, fra Esvagt:

"Det er for det første en anden type gangvejsarm, vi har om bord. Denne er en Ulstein-type fra Norge, og det var vores opgaveholder på feltet - Statoil - der ønskede sådan en installeret. Videre har vi fået installeret en meget kraftigere kran agter på skibet, så vi selv kan laste og losse forsyningscontainere på agterdækket i havn. Det sparer både tid og penge. Ikke mindst fordi vi er uafhængige af, at få eksternt grej på plads i havnen. men helet genrelt kan jeg sige, at hele projektet er gået rigtig fint. Vi var faktisk færdige ca. en uge før tid. Så nu er der tid til de at gennemført diverse test til søs osv. Den tegner rigtig fin.

Ud over de nævnte enheder har Esvagt endnu et skib i pilelinien i skikkelse af en crew change-enhed i den store ende med plads til 75 personer. Det får en længde på 88,4 meter og 15 meter i bredden. Også det skal bygges på basis af Havyard-design. Her er det det spanske værft Zamakona, der skal stå for leverancen. Samme værft har tidligere leveret flere vagtskibs-enheder til Esvagt. enheden forventes klar fra Zamakona næste sommer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157