23948sdkhjf

Islandsk partnerskab kan få Royal Arctic Line til at opgive monopolet

Hvis omkostningerne til transport falder, er Royal Arctic Lines direktør klar til at diskutere eneretten på søfragt til og fra grønlandske bygder.


Da Verner Hammeken tiltrådte som ny CEO i Royal Arctic Line (RAL) sidste år, bebudede han, at tiden var inde til at tænke i nye baner.

Nu åbner Verner Hammeken så for, at Royal Arctic Line kan opgive monopolet på søfragt til og fra grønlandske bygder, når det varslede partnerskab mellem Royal Arctic Line og islandske Eimskip bliver en realitet. Det fremgår af et interview med ShippingWatch.

Samarbejdet mellem Eimskip og Royal Arctic Line omhandler lange internationale ruter og kapacitetsdeling. Hermed vil det islandske selskab stå for to tredjedele af fragten, og det kan ved første øjekast se ud som en underskudsforretning for Royal Arctic Line.

Udelukkende at se på, hvor indtjeningen er størst, er dog en fejl, lyder det fra Verner Hammeken. For det handler om at få transportomkostningerne så langt ned som muligt – til gavn for Grønland.

"Det nemmeste for os vil være at sætte priserne op og øge overskuddet, men i så fald vil Grønland være taberen. Samarbejdet med Eimskip handler også om, ud over at sænke omkostningerne, at skabe større muligheder for at få eksporten fra Grønland ud på den rigtige måde og dermed være en del af den vækstmotor, som Grønland har brug for," siger Verner Hammeken.

Samarbejdet mellem Royal Arctic Line og Eimskip omfatter også færre og større skibe på cirka 2.000 TEU, hvilket skal reducere omkostningerne. Samarbejdet afventer stadig godkendelse fra konkurrencemyndighederne i Island og EU samt Grønlands Selvstyre.

Læs mere: Royal Arctic Line og Eimskip går efter tre enheder på ca. 2.000 TEU
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094