23948sdkhjf

Norden-topchef: Vi bliver holdt i jerngreb af overkapacitet

Dampskibsselskabet Norden måtte onsdag nedjustere sin prognose for årets resultat, som nu forventes at lande i minus. Men der var også lyspunkter i forbindelse med halvårsregnskabet fra det danske tørlast- og tankrederi, som netop har indgået to historisk store langtidskontrakter med virksomheden Enviva. Her skal Norden over 15 år transportere 11 mio. tons biomasse i form af træpiller fra USA til Europa.

Nordens adm. direktør, Jan Rindbo, tør dog ikke love sorte tal på bundlinjen lige foreløbig, idet der fortsat lurer store udfordringer forude i form af lave fragtrater og for mange skibe i søen, Det fortæller han i et interview med Søfart:

Hvordan synes du selv, at første halvår er forløbet?

”Der er i hvert fald modvind i vores markeder, både i tank og i tørlast. Og det er selvfølgelig aldrig tilfredsstillende at aflægge et regnskab med tab. Men når det er sagt, så gør vi det stadig godt i et svært marked. Vi outperformer markedet både i tank og i tørlast, og det luner selvfølgelig i et marked, som nu engang er så svært, som det er i øjeblikket.”

Fragtrater i bundrekord
Ledelsen præciserede i halvårsrapporten det forventede resultat i år til mellem minus 60 mio. og minus 20 mio. dollars. Den tidligere prognose lød på et årsresultat mellem minus 60 mio. og plus 30 mio. dollars.

”I første kvartal havde vi nye bundrekorder på fragtraterne i tørlast, mens vi har set en lille bedring i andet kvartal, egentlig helt som forventet. Der har været lidt sæsonmedvind, og jeg tror også, vi kan få lidt medvind fra den nordamerikanske kornsæson, som går i gang lige om lidt. Men helt overordnet set er vores udfordring stadigvæk, at der er overkapacitet af skibe. Det vil sige, at når vi har lidt fremgang i efterspørgslen, så er der et loft på, hvor højt raterne kan nå. Vi må bare sige, at vi bliver holdt lidt i jerngreb på grund af den overkapacitet, der er i markedet.”

Hvordan ser du på markedet udvikle sig på lidt længere sigt?

”Hvis vi kigger lidt længere frem, ser vi ikke nogen cyklisk forbedring i 2016 og nok heller ikke i 2017. Tørlastmarkedet har udviklet sig præcist, som vi har forventet. Men det er i hvert fald positivt at se, at der ikke længere bliver bestilt nye skibe. Det er positivt i forhold til at finde balancen mellem udbud og efterspørgsel,” siger Jan Rindbo, der tiltrådte som topchef hos Norden i forsommeren 2015.

Norden har selv et nybygningsprogram på i alt ni egne tørlastskibe, heraf syv supramax- og to panamax-skibe, som forventes leveret mellem 2017 og 2019. Samtidig har Norden solgt alle sine capesize- og post-panamax-skibe, afhændet fire handysize-skibe og til gengæld købt ét og langtidsindbefragtet tre supramax-skibe.

Med den massive overkapacitet i tørlastmarkedet, hvorfor så overhovedet bygge nye skibe? Er I så ikke bare med til at bidrage til overkapaciteten?

”Jo, du har fuldstændig ret, men skibsredere er nogen gange deres egen værste fjende. Og nu er det jo sådan, at vores nybygningsprogram er bestemt for nogle år tilbage. Skibene blev bestilt i 2013, og det var selvfølgelig i forventning om, at markederne skulle blive bedre. Det gik som bekendt så ikke som forventet. Men det er utrolig nemt at være bagklog,” siger Jan Rindbo.

Han understreger, at Nordens flådestrategi nu ligger i at få eksekveret strategien Focus and Simplicity, som blev formuleret i slutningen af 2015.

”Strategien går ud på at fokusere Norden i tørlast dér, hvor vi i forvejen står stærkest, og det er i supramax og panamax. Det er dér, vi har en organisation, der kan være med til at gøre en forskel. Og det er også her, vi har vores operatørforretning, som vi kan lave noget margin på. Vores operatørforretning i supramax og panamax er vokset med 30 procent i andet kvartal,” siger han.

Svagt tankmarked

I tankforretningen har Norden været meget tilbageholdende med at gå ud og tage ekstra skibsdage ind i forventning om, at markedet ville korrigere nedad i år.
”Tankmarkedet er jo faldet i løbet af andet kvartal, og det er lidt tidligere, end vi havde forventet. Men vi havde forventet et svagere tankmarked, og derfor har vi holdt os tilbage. Vi har en del afløb på tanksiden af indchartret tonnage, og det nybygningsprogram, der ligger, består af indbefragtede skibe, der så udløber,” siger Jan Rindbo.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125