23948sdkhjf

Langt værftsophold venter på RAL-bygdeskib

SØULYKKE: Efter en kollision med et isbjerg må Royal Arctic Lines bygdeskibe 'Angaju Ittuk' imødese et længere værftsophold på grund af svære skader i forstavnen. Årsagen til kollisionen er endnu ikke klarlagt.
Et privatfoto på en grønlandsk Facebook-profil viser tydeligt, at der var godt med kraft bag kollisionen, da bygdeskibet 'Angaju Ittuk' mandag sejlede durk ind i et isfjeld i nærheden af Nanortalik. Fra Royal Arctic Lines side har det været småt med kommentarer til episoden, men det slås fast, at der bliver en tvungen omrokering af distributionen mellem de sydgrønlandske fødehavne og de bygder etc., 'Angaju Ittuk' til dagligt servicerer i området. Kollisionen med isfjeldet har således skabet en kraftig lækage oven vande på skibet, der heldigvis ikke led alvorlig overlast under vandlinjen.

Men skaden kan ud fra nævnte foto på Facebook konstateres at ville koste et lidt længere værftsophold for udskiftning af stål, Hullet ind i forepeaken var efter skibets ankomst til kaj så markant, at det var fyldt med "opsamlet" is fra det berørte isfjeld. Kollisionen havde dog kun betydning for selve skibet, idet hverken besætningen eller godset om bord tog skade i forbindelsen, lyder meldingen kortfattet fra Royal Arctic Line. Det har ikke været muligt at opnå yderligere kommentarer fra rederiet efterfølgende.

Rederiet oplyser videre, at man samarbejder med de relevante myndigheder om at klarlægge årsag, sammenhæng og opfølgning på sagen. Der kan derfor ikke siges noget konkret, før der er en officiel udmelding om sagen at støtte sig til. Herunder om der evt. var alkohol forbundet med ulykkesforløbet.

'Angaju Ittuk' er leveret fra Marstal Stålskibsværft & maskinfabrik til daværende KGH/KNI i 1984 som et af to søsterskibe, hvor den anden lyder navnet 'Aqqaluk Ittuk'. Det er på 254 t.dv. og udstyret med bomspil til lastning/losning ude på kysten. Rederiet er ved at få leveret to nye bygdeskibe, der skal booste effektiviteten af bygdesejladsen. Men om de to nye enheder helt skal erstatte de sammenlagt fire eksisterende bygdeskibe, er ikke endeligt besluttet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125