23948sdkhjf

Nu også små-fartøjer på metanol – hvor langt er bunkeralternativet i skyggen af LNG?

ALTERNATIV BUNKER: Første store metanol-drevne nybygninger leveret, samtidigt bliver Stena Lines metanol-projekt nu fulgt op i Sverige på mindre fartøjer.
LNG (liquefied natural gas) som skibsbunker er i de seneste år blevet stadigt mere udbredt i ECA-zonerne (emission control areas). Først på færgeområdet og lige nu også på tankområdet, både som bunker i almindelig transport, men også i selve udbygningen af den søværts infrastruktur i LNG-forsyningskæden, der i de kommende år kommer til at drive dette alternative skibsbrændstof yderligere frem.

Inden for bare de seneste to år er LNG som bunkeralternativ til at opfylde emissionskravene blevet suppleret med flere først hybride og senere også rent el-baserede projekter i skibsfarten - igen drevet af færgesektoren.

Sideløbende er bunkeralternativet metanol over de seneste fire år nu konkretiseret med foreløbigt fire store nybygninger og et næsten gennemført metanol-retrofit på en af verdens største ro/pax-færger. Det er svenske Stena Line, der er bag ro/pax-projektet, og Sverige er i det hele taget frontløbere på metanol-bunkerområdet i skibsfarten.

Green Pilot-projektet

Sverige lancerer således nu også Green Pilot-projektet, der skal bringe erfaringerne fra de store skibssegmenter videre til mindre fartøjer. Et segment, der i antal udgør en stor volumen, og som på NOx-området (nitrogen oxid) kan bidrage med mere end en 50 procent reduktion fra den lette marinegas- eller dieselolie, de mindre fartøjer anvender som bunker.

Konkret har den svenske pendant til Søfartsstyrelsen, Sjöfartsverket, stillet en lodsbåd til rådighed for projektet, der løber frem til 2018. Lodsbåden skal ombygges til at kunne sejle på metanol. Herefter skal erfaringerne fra retrofit-processen samt den efterfølgende drift samles og analyseres.

I starten af juni i år fulgte det fjerde af otte 50.000 t.dv. store produkt- og kemikalietankskibe, der er verdens første nybygninger bygget til dual-fuel-drift (metanol/konventionelle oliebunkers). ’Pico Basile’ og seriens øvrige enheder er kontraheret af et konsortium bestående af Waterfront Shipping, MOL og norske investeringsinteresser hos japanske og sydkoreanske værfter til canadiske Methanex’s world-wide metanol-trade.

Tæt opfølgning fra klassen

Skibene i serien har Man Diesel & Turbos nye ME-LGI-serie af low speed-motorer, der blev færdigudviklet i 2013. Mere præcist den syv-cylindrede 7S50ME-B9-LGIM, hvor betegnelsen ”LGI” står for Liquid Gas Injection. Det vil i praksis sige, at motoren kan drives på en række af lav-flashpoint-brændstoffer som metanol, ætanol, LPG (liquefied petroleum gas) samt dimetylæter.

Mens Waterfront-serien dermed er et gennembrud på metanol-området for motorproducenten, er den det også på klassifikationsområdet. De tre første skibe bliver klasset af japanske NK, mens de øvrige enheder klasses af DNV GL, der har været med siden designfasen af skibene.

Fokus for DNV GL har været på brændstofsystemets struktur og vedligeholdelse, ligesom sikkerheden omkring sejlads-, bunkrings- og laste/lossemønstre også er blevet analyseret. Dermed er der samlet vigtig know-hov til regelværket i tillæg til de midlertidige guidelines fra IMO.

FAKTA - Metanol-drevne tankskibe til Waterfront Shipping

Hyundai Mipo, Sydkorea
’Lindanger’ Q2, 16
’Mari Jone’ Q2, 16
’Leikanger’ Q2, 16
’Mari Boyle’ Q3, 16

Minaminippon Shipbuilding, Japan
‘Taranaki Sun’ Q2, 16
‘Pico Basile’ Q2, 16
‘Manchanc Sun’ Q3, 16
‘Cajun Sun’ Q4, 16


Læs også:
Stena Line har endnu ikke valgt ECA-retning efter aktuel scrubber-ordre hos Wärtsilä
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141