23948sdkhjf

Norsk kystfart kunne betale sig i 2015 for Nørresundby Rederi

KYSTFART: Faste kontrakter i euro og fortsat vækst i den norske byggebranche sender Nørresundby Rederi tilbage i sorte tal på bundlinjen.
Grundstødning og maskinhavari trak 2014-regnskabet i minus. En mere sikker drift i 2015 gav ro til at levere plus i 2015. Og de ydre omstændigheder taget i betragtning kan skibsreder Michael Krog Christensen dermed være nogenlunde tilfreds med resultatet for det seneste regnskabsår.

Et regnskabsår, der gav 404.000 kroner i overskud for Nørresundby Rederi, mod et underskud på 4,7 mio. kroner i 2014. Samlede tab gennem de sidste tre år på 21 mio. kroner har dog sendt egenkapitalen i et stort minus og lægger uden tvivl en dæmper på glæden over et enkelt godt år.

”Jeg er tilfreds med, at vi, om ikke andet, begynder at tjene bare lidt penge,” siger Michael Krog Christensen til Søfart og tilføjer: ”Det er nødvendigt.”

Pilen peger opad

”Og set i lyset af finanskrise og dårlige dispositioner med valuta-swaps i schweizerfranc, så peger pilen så opad. Om ikke stejlt opad, så i hvert fald i den rigtige retning. Så ud fra den betragtning er jeg tilfreds, men der er plads til forbedring.”

Nørresundby Rederi ejer og driver de fire mindre palle- og fryseskibe ’Klevstrand’, ’Karmsund’, ’SC Nordic’ og ’Nordvåg’, som er i fast rutefart mellem Norge og kontinentet eller England. Derudover har rederiet en række skibe i befragtning, blandt andre den danske coaster ’Saturn’ fra 1966.

Hovedbeskæftigelsen for rederiet er transport af gødning og ikke mindst byggemateriale til norske byggeentreprenører langs den norske kyststrækning, mens de lastetyper, der typisk går sydpå, er fisk og gødning til kontinentet og printpapir til England.

Hvilken enkeltfaktor var mest afgørende for årets resultat?
”Det er de faste kontrakter, som er lavet i en fast valuta, og det er euro. Vi har vel 80 procent i norske kroner, og den har været ustabil, men i og med vi har med nordmænd at gøre, så er det svært at lægge fragterne i meget andet end norske kroner. Men vi har vel et valutatab på den norske krone på 10-12 procent,” siger Michael Krog Christensen.

Olien trækker op og ned

En faktor til at trække den norske kronekurs ned har været den lavere oliepris. Det har ramt den norske olieindustri hårdt, og derfor har meget af det stykgods og de dækslaster, som Nørresundby Rederi har flyttet lokalt på kysten, været nærmest ikke eksisterende i 2015.

Samme effekt af de lave oliepriser, med modsat fortegn, har også begunstiget Nørresundby Rederis driftsomkostninger, fremgår det af regnskabet. Driften af skibe er i 2015 samlet set forløbet som forventet for året, med variationer for de enkelte skibe i drift.

Netop drift af skibe er et andet forretningsben i Nørresundby Rederi. Her sidder tre mand inklusive Michael Krog Christensen selv og sikrer den tekniske drift og fuld operation for eksterne såvel som egne skibe.

Frysebåd i Boma

Indtil videre har Nørresundby Rederi to skibe inde fra eksterne partnere. Et af de to skibe er passagerskibet ’Billefjord’, som sejler fra Tromsø og til Svalbard i Nordnorge for blandt andet at tage turister på det, der af turistforeningen Visit Norge kaldes verdens nordligste krydstogt med besøg på en udtjent russisk minestationsby.

Det andet skib, som er en del af arbejdet i Nørresundby Rederis tredjepart tekniske driftsafdeling, er en frysebåd, der sejler ved Boma, Congo, på den afrikanske østkyst.

”Så der har vi lidt kunder, men der er også plads til flere,” siger Michael Krog Christensen.

Skærver i Aalborg

Derudover er stevedoring og klarering ud fra havnen i Aalborg også en del af aktivitetsporteføljen, hvor skærve-losning og klarering er den stabile opgave, baseret på langvarige partner-relationer. Nye tiltag fra havnen i Aalborg er dog ikke umiddelbart på vej, siger skibsrederen.

Ethvert nyt tiltag, der kan skaffe yderligere penge i kassen til et rederi med en negativ egenkapital, vil uden tvivl være velset af banker og kreditorer, selvom det fremgår af regnskabet, at der er indgået finansielle aftaler til at dække likviditeten og dermed den daglige drift i 2016.

Hvordan forventer du, at resultatet for Nørresundby Rederi vil udvikle sig i 2016?
"Uden at sætte tal på, ser vi absolut, at pilen nu har en svag opadgående retning, og det ser ud til at fortsætte. Det er klart, at vi holder øje med, hvad der sker rundt omkring os, og ser, hvad der kommer til at ske i England, og vi håber selvfølgelig, at olieprisen vil blive på et niveau, som er til at arbejde med, og der kommer lidt gang i olieindustrien igen.”

For 2016 forventes samlet set en positiv drift og en positiv likviditet, idet de tilbageværende skibe i alle områder forventes at bidrage med positive resultater i 2016, skriver Nørresundby Rederi i regnskabet.



FAKTA
’Klevstrand’ fra 1973 sejler fast rute mellem Oslofjorden og Vestlandet i Norge med gødning. Retur har de tagsten med fra Vestlandet til Oslofjorden.
’Karmsund’ fra 1979 sejler faste rundture mellem Holland, Danmark og den norske kyst med byggematerialer samt industrilast nordpå, og gødning og industrilast sydgående.
’SC Nordic’ fra 1986 sejler for Norske Skog med ”Newsprint” til Storbritannien og retur med genbrugspapir og sukkerlaster.
’Nordvåg’ fra 1979 er blevet ombygget til fuld frys, og sejler for islandske Eimskip. Skibet laster fisk i Nordnorge til kontinentet, og har som regel stykgods og fiskefoder med tilbage til Norge.

Kilde: Nørresundby Rederi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079