23948sdkhjf

MAN Diesel & Turbos største motor til dato sendt i søen

TEKNIK: 103.000 hk. klarer 11G95ME-C9.5-motoren på nybyggede ’MSC Jade’, der netop ar sendt i søen fra Daewoo Shipbuilding i Korea for det schweizisk-italienske rederi. Og det er rekord for motorproducenten.
Det er langtfra den første G95-totakter, Man Diesel & Turbo (68 styk er noteret leveret) har sendt i søen, men enheden til 19.437-TEU’eren ’MSC Jade’ er den største og kraftigste motor, i MAN B&W-regi, der til dato er sat i arbejde. Også selv om motorproducenten har leveret andre udgaver med 11 cylindre på række.

Hovedmotoren på ’MSC Jade’ får følgeskab af andre Man Diesel & Turbo-motorer, idet hjælpemaskineriet består af fire styk L32/40-enheder, hvoraf to er med otte cylindre og to med ni. Dertil kobles også en MAN NR34/S turbolader på systemet for at afrunde Man-ordren.

Selve motoren er bygget af koreanske Doosan Engine, der startede på opgaven sidste efterår. Det er endvidere den første i en særlig serie på seks enheder, der alle skal installeres i nye ULCC’ere til MSC – og dermed også 2M (sammen med Maersk Line), idet de forventes indsat på samsejlingens Asien-Europa-linjer.

Kraftoverskud til at optimere med

Ifølge senior vice president og ansvarlig for totakt-salget hos Man Diesel & Turbo Ole Grøne ser man leveringen som et godt tegn på, at netop G95-motoren har opnået så stor succes, som den har med de mange ordrer på samme type i hus.

”Typen leverer således det kraftoverskud, brugerne ønsker i dagens marked. Særlig med tanke på, at kraftoverskuddet giver dem mulighed for at operere bedre i relation til deres foretrukne operationsspeed. Videre har vi via propellerens optimale størrelse i forhold til skib og maskineri givet mulighed for, at skibet kan performe ud fra optimale driftsøkonomibetingelser,” siger han.

En G95ME-C9’er har en slaglængde på 3,36 meter, hvilket udvikler 6.870 kW/cylinder ved 80 rpm og et tryk på 21 bar. Cylindertypen i sig selv blev introduceret, da Man Diesel & Turbo lancerede sin meget populære S90ME-C9/10-type lidt længere tilbage i tiden.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078