Den store udvidelse af Panamakanalen får ikke effekt på tankmarkedet
SHIPPING: Amerikanske US Energy Information Agency har analyseret på en mulig effekt i tankmarkedet i forhold til den stærkt øgede kapacitet i Panamakanalen. Men det vil næppe ske, lyder konklusionen.
EIA konkluderer i sin rapport, at det eksisterende tankmarked formentlig vil fortsætte, som det er. En væsentlig ændring i handelsmønstrene og de involverede skibstyper er usandsynlig, mener bureauet, fordi de allerstørste enheder i VLCC- og ULCC-klasserne alligevel ikke kan benytte kanalen. Den har den trods alt ikke kapacitet til.
Det er derfor nede i produkt- og kemikaliemarkeder, der skulle forekomme ændringer på grund af udvidelsen, men det kan EIA ikke se en trend bevæge sig hen imod. De tankskibe, der benytter sig af kanalen, er i forvejen i en størrelse, der passer det primære handelsmarked – nemlig produkter på vej fra nord til syd – mere end øst-vest-gående ladninger. Især hvad angår oceangående ladninger.
Der kan forekomme et boost i antallet af gasladninger, men heller ikke de nyeste generationer af VLGC-enheder (Very Large Gas Carrier) kan komme igennem, så også her mener EIA, at bevægelsesmønstrene vil forblive ret stabile i forhold til de nuværende. Det svage oliemarked har i øvrigt haft en generelt begrænsende effekt på transitten af tankskibe i det hele taget.
Kilde: EIA