23948sdkhjf

Thorco træder ind på tørlast med tre direktører og tro på synergier

TØRLAST: Det projektlast-orienterede Thorco Shipping får fra første august en selvstændig søster i tørlast med forventning om store kundesammenfald.
Tre danske shippingfolk fra norske Western Bulk vender tilbage til Danmark. Det sker, når Uffe Hansen, René Mikkelsen og Marc Slinger starter som direktører i det nyetablerede Thorco Bulk, der fra første august 2016 vil være en ny Hellerup-baseret spiller på tørlastmarkedet.

Dermed får det af Stadil-familien ejede projektlastselskab Thorco Shipping en ny, foreløbigt, lillesøster, og direktøren i Thorco Shipping kan se store fordele i den familieforøgelse. Det siger Thomas Mikkelsen i et interview med Søfart.

”Det var en god mulighed, som opstod, da de rigtige mennesker kom ind og kan bringe værdi til platformen, og vi kan se en masse synergier, hvis man stadig må sige det, os søstre imellem,” siger Thomas Mikkelsen, administrerende direktør i Thorco Shipping.

Mulighed skabt af norsk tumult

Den opståede mulighed kommer som følge af de seneste måneders finansielle tumult for det norske tørlastselskab Western Bulk, som stadig ligger i forhandlinger med långivere og kontraktpartnere om selskabets fremtid.

En tumult, som skyldes dårlig indtjening i et underdrejet tørlastmarked, der i februar 2015 nåede sit foreløbige lavpunkt, da spotraterne for et handysize-skib nåede helt ned på 2.500 dollars om dagen. Et niveau, der ikke engang kan betale halvdelen af skibets løbende driftsomkostninger.

Det lave marked har fået tørlastskibe til at søge ind på nye fragtmarkeder, og netop den, omvendte, tendens, ser Thorco Shippings direktør som en hovedårsag til, at der kan skabes synergier mellem de to søstre Thorco Shipping og Thorco Bulk.

Laver allerede bulk

”Gennem de sidste fire til fem år, hvor markedet har været presset, må vi erkende, at der er blevet større og større indblanding fra bulkredere (på projektlastmarkedet. Red.). Og vi laver allerede i dag meget bulk og laster som relaterer sig til bulk-industrien og de større trading-huse,”

”Der tror jeg, vi kan finde nogle synergier, fordi grænserne mellem segmenterne er rykket tættere på hinanden. Og jeg vil sige, at alene i det sidste par dage, hvor rygtebørsen har været i gang, er den formodning blevet bekræftet, og vi oplever interesse fra kunder i vores portefølje, som bulk-delen ikke kender så godt,” siger Thomas Mikkelsen og tilføjer:

”Så det kan generere noget butik over på bulk.”

Opsplitning i to - nu tre selskaber

Ny butik til Thorco Shipping eller til søsterselskabet Thorco Bulk er mere end velkomment efter et år, hvor Thorco Shipping oplevede den fulde konsekvens af de vanskelige markedsforhold, som ikke blot har ramt tørlast, men i lige så høj grad projektlastmarkedet.

Som en konsekvens af resultaterne og som et forsøg på at rette fokus mod at skabe god drift på driften og ikke lade sig tynge af tunge tonnageinvesteringer, har Stadil-familiens valgt at opsplitte Thorco Shipping i en projektshippingdel og en tonnagedel. Dermed er stålinvesteringer i tonnagen lagt over i det nye selskab Sofia Shipping, mens projektdriften fortsætter i Thorco Shipping.

Den opsplitning får ifølge Thomas Mikkelsen ingen driftsbetydning, men synliggør de forskellige selskabers fokusområde og dermed, hvorvidt de fortsat leverer varen i dag til dag-shippingarbejdet.

Tjente på driften i 2015

Ifølge regnskabet for det nu opsplittede Thorco Shipping leverede man i 2015 varen på bundlinjen, som viste et overskud på 4,8 mio. dollars. Et overskud, der dog ikke kan sammenlignes direkte med tabet fra året før på 16 mio. dollars, da 2014-regnskabet stadig var trukket ned af tonnagetab, der nu ligger i det nye selskab Sofia Shipping, der endnu ikke har leveret regnskab.

Forventningen til 2016 er et uændret resultat for Thorco Shipping, og selv om året er startet slemt, kan Thomas Mikkelsen godt se lyspunkter. Han nævner udviklingen i Mellemøsten og åbningen af Iran som nye muligheder, samtidig med at vindmøllemarkedet stadig viser gode tendenser.

”Vi er født optimister, og mulighederne er derude, men de er på et andet niveau i dag,” siger han.

”Men det kræver, at vi og vores organisation kan håndtere det. Så alle har visiret slået ned og kæmper kampene, og så må vi se, hvad muligheder der er.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328