23948sdkhjf

Kravet til kvalitet er indiskutabelt

UGENS PROFIL: Barren er sat højt for de ansatte i Viking Life-Saving Equipment. Det gælder også for koncernens nyudnævnte COO i. Han er ikke ny som ”Viking”. Men hvad betyder en ny titel og dermed også nye ansvar at tage vare på? Mød ugens profil - Allan Østergaard.
At gå fra at være Executive Vice President og teknisk direktør til den noget mere kortfattede titel COO har kun givet Allan Østergaard lidt færre bogstaver at skrive foran sit navn i titulær sammenhæng. Det har ikke betydet, at der komme færre opgaver over skrivebordet – tvært imod. Eller mindre ansvar – tvært imod. Men det gør ikke noget, da interessen for unikke designs og produktioner, kvalitet og ledelsesansvar har været en del af hans professionelle liv hele vejen igennem.

Hvor startede så din rejse mod at blive COO hos Viking?

Det gjorde den lige her, i Esbjerg. Jeg er her fra byen, men havde ikke nogen direkte relationer til det maritime, før jeg begyndte min uddannelse som maskiningeniør – bortset fra en generel tiltrækning mod havnen og livet omkring den. Det første job efter uddannelsen blev dog i København i en stilling i udviklingsafdelingen hos MAN B&W, som det hed dengang.
Det startede ude på Stamholmen i den periode, hvor de sidste aktiviteter på Christianshavn lukkede ned. Sidenhen fortsatte det hele så på Teglholmen. Det var spændende at være med til at udvikle virksomheden til en stærk og bæredygtig enhed baseret på licensproduktion. Og det var berigende at blive indlemmet i B&W kulturen og være med til at udvikle verdens største motorer. Det må være enhver maskiningeniørs drengedrøm! Selv startede jeg med optimering af forbrændingsrum, struktur og bevægelige dele.

Men også med andre ansvarsområder i følgeskab, siger dit CV?

Jo, efter nogle få år i udviklingsafdelingen blev jeg leder af samme. Sidenhen blev jeg tilbudt forskellige lederstillinger indenfor de tekniske områder, eksempelvis introduktion af de største elektroniske styrede motorer. Da jeg skiftede til VIKING, var jeg Vice President for forretningsudvikling.

Fra en toppost hos en kæmpe international koncern til en kæmpe lokal koncern. Hvad er forskellen?

Nu er VIKING jo absolut ikke bare lokal. Vi er globalt funderet. Og tilsvarende bredt repræsenteret over hele verden som MAN Diesel & Turbo. Faktisk er VIKINGs globale netværk uden sammenligning det mest fintmaskede i branchen. Det består af 37 udenlandske datterselskaber fordelt på 71 lokationer i 27 lande. Derudover sikrer 260 certificerede servicestationer og lagerpunkter over hele verden, at der intet sted er langt til at få leveret og serviceret sikkerhedsudstyr.

Men jo, der er den store forskel, at VIKING er privatejet og derfor sin egen herre så at sige. Jeg havde flere samtaler med VIKING omkring jobskiftet, og det gjaldt ikke mindst personlige samtaler med nyligt afdøde Tage Sørensen (ejer. Red.), der selv i en alder af 91 år ønskede at vide besked med, hvem han gav ansvar i virksomheden. Den direkte kontakt mellem ejere, bestyrelse og direktion er meget vigtig i mine øjne. Og en afgørende grund til, at jeg skiftede totakts-motorer ud med redningsflåder.

I den periode jeg har været ved VIKING, har der været vækst på toplinjen i alle årene og i dag er VIKING mere end dobbelt så stor, som den virksomhed jeg mødte første gang. Det har i sig selv betydet flere interessante opgaver i forhold til udviklingen af forretningen. Og med den seneste organisationsændring er ansvarsområdet også udvidet.
Det gælder inden for produktudvikling, engineering, indkøb, logistik og ansvaret for vores produktionsenheder i Danmark, Bulgarien og Thailand herunder ansvaret for at bringe VIKING ånden og værdier fra Danmark og ud i verden.

Det handlede for Tage Sørensen meget om, at man gerne skal have det rette værdigrundlag med i bagagen. Vi lever af sikkerhed, så det er et ret naturligt krav i forhold til produkterne. Men det handler også meget om generel virksomhedskultur og om at have den rette indstilling til kvalitet. Og det er en af de ting, vi fokuserer meget på hos VIKING. Vi udvikler for eksempel ikke kun. Vi vil selv producere, når det gælder vores kerneprodukter.

Hvad er forskellen på at gøre det selv og udlicitere et eksplicit design da?

Vi vil kunne stå inde for enhver redningsflåde, der sendes af sted. Og det betyder selvfølgelig, at vi har måtte tage en ekstra lønomkostning med på vejen, da vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Også selv om vi har flyttet en stor del af produktionen fra Danmark til Thailand og Bulgarien. Pointen er, at vi har flyttet ånden med ud. Og det er bl.a. sket ved, at oplæringen af folkene i Bulgarien er sket med bistand af VIKING-folk både fra Esbjerg og Thailand – i øvrigt ret mange.

Vi gør en dyd ud af, at de ansatte selv skal være med til at afprøve vores produkter med mellemrum. Og det betyder bl.a. de samme øvelser med flåden i vandet, som vi kender det fra Danmark. Men det er så også noget, vi kan lære af. At se hvordan thailandske og bulgarske medarbejdere – sammen – forholder sig til at skulle træne og reddes op i en redningsflåde - en VIKING-flåde forstås. Det giver alle en stærk forståelse for vigtigheden af kvalitet, når vores produkter skal redde liv.


CV Allan Østergaard
Uddannelse:
Maskiningeniør – B.Sc. mechanical engineering, Aalborg Universitet
Executive MBA, Management of Technology, DTU Business
Executive Management programme, Insead

Ansat:
Man Diesel & Turbo 1990 – 2007
-Udviklingsingeniør
-Senior manager
-Vice president, business development.

Viking Life-Saving Equipment 2007 –
Executive vice president
COO
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156