23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hongkong-konvention essentiel for miljø og mennesker ved ophug

Et skibs livscyklus inkluderer ophugning og genanvendelse. Dette sker for 60 procents vedkommende på Alangstranden i Indien, hvor sikkerhed og miljøhensyn ofte har været kritiseret. Debatten kører i øjeblikket om, hvorvidt man skal forbyde ophugningsmetoden ”beaching”, som bl.a. foregår på Alang, og hvor skibene ophugges på selve stranden.
 
Danmarks Rederiforenings underdirektør, Maria Bruun Skipper var i foråret 2015 på besøg på stranden og skrev efterfølgende en kronik, hvori hun pointerer, at man heller ikke på Alang kan skære alle over én kam. Vi har alle et ansvar for, at ophugning sker på en forsvarlig måde. Og overholdelse og ratificering af Hongkong-konventionen er den bedste vej at gå.


”FN’s søfartsorganisation, IMO, har vedtaget 'Hong Kong-konventionen', der stiller klare krav til, at ophugning skal ske ordentligt. Selvom Danmark endnu ikke har ratificeret konventionen, anbefaler vi alligevel rederierne at følge standarderne i den, og vi er helt på linje med fx vores norske kolleger. Norge er et af de få lande, der rent faktisk også har ratificeret selve konventionen,” siger Maria Bruun Skipper. Også den europæiske søfartsorganisation ECSA arbejder for ratificering af konventionen.


Kilde: Danmarks Rederiforening


BREAKING
{{ article.headline }}
0.156