23948sdkhjf

'El Faro'-kaptajn ville undgå storm

Mandag startede US Coast Guard-undersøgere to ugers retsmøder for at genoptage undersøgelserne af de nærmere omstændigheder omkring containerskibet ’El Faro’s forlis 1. oktober 2015. Under sin første session i februar kunne Coast Guard-panelet bl.a. høre det sidste opkald fra kaptajnen, som advarede om, at skibet tog vand ind. 

Over tyve eksperter skal give udsagn i løbet af denne anden runde af undersøgelserne af forliset, som kostede 33 mennesker livet. Der kigges efter menneskelige fejl såvel som tekniske og vedligeholdsmæssige mangler. Udsagnene inkluderer så langt udtalelser som, at skibets kaptajn, Michael Davidson, havde sagt, at han ville sejle ud og sørge for at undgå den storm, som var på vej i Caribien, men som altså endte med at blive fatal for skib og besætning.

Skibets tidligere kaptajn Eric Axelsson så skibet som ”en Cadillac”, der sejlede godt, og han kunne ikke se, at det skulle være et dårligt skib. Heller ikke lodsen James Fudaker, som arbejdede med ’El Faro’, inden det tog af sted på turen mod Puerto Rico, lagde mærke til nogen mangler ved skibet eller noget usædvanligt.
Dermed er der altså stadig ikke fundet nogen årsag til forliset, som skibets operatør, Tote Services, mener skyldes fejl begået af kaptajnen.

Der vil senere komme en tredje runde undersøgelser, hvor man håber at kunne inkludere data fra skibets voyage data recorder, som er lokaliseret på 4.600 meters dybde ud for Bahamas, men som det endnu ikke er lykkedes at bjærge.

Kilde: Reuters/LSH
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078