Ny tidsplan fastholder prækvalifikation til Femern

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

Selv om projekteringen af den faste forbindelse over Femern Bælt kommer til at tage et års tid mere end ventet, går processen med prækvalifikation stadig i gang i år.

I efteråret 2012 begynder Femern A/S processen med at udvælge og prækvalificere de entreprenørkonsortier, der omkring sommeren 2013 inviteres til at give tilbud på de store anlægskontrakter. På samme tid, dvs. i sommeren 2013, indleder de danske myndigheder VVM-høring af kyst-kyst projektet, fremgår det af Femern A/S’ reviderede tidsplan for projektet fra april 2012.

I Tyskland modtager de tyske myndigheder det endelige ansøgningsmateriale fra Femern A/S senest i august 2013, hvorefter en godkendelse ventes omkring årsskiftet 2014/2015. Endelig ventes Folketinget at vedtage en anlægslov for projektet i slutningen af 2014, når priserne for kyst-kyst projektets fire store anlægskontrakter er kendt. Kontrakterne ventes indgået i sommeren 2015, hvorefter anlægsarbejdet så småt kan sættes i gang, meddeler Femern A/S endvidere i et netop udsendt nyhedsbrev.

I forhold til tidligere er byggestarten altså skubbet et år frem, fordi der skal bruges mere tid på myndighedsgodkendelse i den igangværende projekteringsfase. Byggetiden for en sænketunnel er uændret på seks et halvt år, og det betyder, at den planlagte åbning af forbindelsen rykker fra slutningen af 2020 til slutningen af 2021.

Årsagen til forsinkelsen på et år er, at processen med at få et så stort grænseoverskridende projekt godkendt i både Danmark og Tyskland har vist sig at være mere kompleks end forventet.
”Der er stor forskel på, hvordan danske og tyske myndigheder tilrettelægger deres godkendelsesproces– både når det gælder indhold og med hensyn til varighed. Kravene til detaljeringsgraden ved udformning af projektet er meget større i Tyskland end i Danmark,” forklarer administrerende direktør i Femern A/S, Leo Larsen.

”Det betyder, at selv mindre justeringer af projektet kan føre til krav om nye miljøvurderinger, der så skal indarbejdes i et stort antal baggrundsdokumenter. I Danmark stiller myndighederne ikke krav om så mange detaljer, men går mere op i, at projektet overordnet set opfylder funktionskravene og at de væsentlige miljømæssige effekter af anlægget er belyst. Men selvfølgelig skal gældende lovgivning også her være opfyldt,” siger Leo Larsen.

Forsinkelsen i projekteringsfasen påvirker hverken budgettet for projekteringen eller anlægsoverslaget for selve byggeriet. Det skyldes, at Femern A/S dels har foretaget besparelser og udskyder ansættelser, dels at der bruges af reserven. Det samlede anlægsoverslag for sænketunnelen lyder stadig på 40,7 mia. kr. (2008-priser) og tilbagebetalingstiden for hele Femern Bælt projektet inklusive de danske landanlæg er fortsat 39 år.

Kilde: Femern A/S

Læs også:


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Kritik: Aalborg Havn presser private ud

Det kostede Morten Andersen en årelang kamp, inden han kunne håndhæve sin ret og ansætte havnearbejdere i sin virksomhed - Shipcargo. Og havnen har stadig store uberettigede konkurrencefordele, mener direktøren. Aalborg Havn afviser pure kritikken

Plus

Fra Lego til Viking Nadiro

Michael Dohn Rix er uddannet produktionsingeniør og er siden september ny direktør i Nadiro - en del af Viking med speciale i kroge, der skal holde redningsbådene fast på sikker vis

Plus

Konkurrencestyrelsen: Godt overenskomsten blev ændret

Shipcargo-sagen medførte et tillæg til overenskomsten, der imødekom Shipcargos ønsker. Det er de 'meget tilfredse' med i Konkurrencestyrelsen, der har presset på for en løsning i den konkrete sag.

Monjasa-sag for Landsretten

Thorco-fartøj til Congo

Plus

Med appelsiner og whisky i lasten

Der var næsten ingen grænser for, hvilke varer de danske coastere kunne transportere, og hvilke havne de kunne anløbe - Niels Storringgaard husker tilbage på epoken, hvor den danske coasterflåde var blandt verden

Online Avis Arkiv

NKT skal reparere offshore-kabel i Skagerak

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

Plus

Ældste skib fulgte i kølvandet mod Tyrkiet

OPHUGNING: Strømmen af Maersk Supply Services’ skibe mod Aliaga-stranden fortsætter

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Rederierne: Svenske afgifter skader samhandlen

Skagen Havn klar til ny udvidelse

Dansk topchef forlader Siemens Gamesa

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Ingen bedring for raterne mellem Asien og Europa

Grønlandsk snigpremiere i Aarhus

Første Stingray leveret i Kina

OFFSHORE: ’Mærsk Installer’ baner vejen for Maersk Supply Services skærpede fokus på undersøiske opgaver på store dybder

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

Sydasien øverst på skrot-podiet

Semco-arbejde på jack-up afføder aftale om vinterklargørelser

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Første fundamenter til Horns Rev 3 på plads

I midt oktober startede anlægsarbejdet på Danmarks største havmøllepark, Horns Rev 3

Plus

Sådan fastholdes millenium-generationen i skibsfarten

De maritime uddannelser bør ændres væsentligt til fordel for fag, der rammer bredere, hvis søfartserhvervet ikke skal fremstå som en ’blind vej’ for millenium-generationen, mener dagens debattør

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Det blev en dreng!

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Magelige maritime leverandører

Domstol afviste Hanjin-arrestordre

Grundstødning udløser bøde

Sverige vil bruge en kvart milliard til at sikre skibsvrag

Udenlandske investorer stævner OW Bunkers børsbanker

Rekordstor interesse for Simac

Færre piratangreb på verdenshavene

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering Aarhus

MSA Latchways Mini - først med en række nye teknologier

Effektiviser din dokumenthåndtering - hør hvordan på Meridian seminar d. 26/10

Alt i instrumentering og slanger med fødevaregodkendelser og certifikater

Ajos fremstiller egne mobile nødhjælpsstationer

God kundeservice og gratis strøm om natten

GPS Tyverisikring og overvågning

Samtaleanlæg - Fuld kompatibilitet med alle standard radio / headset brands.

Stort udvalg i lagerreoler fra DENIOS!

Massivt fald i investeringerne i britisk bilproduktion

RS Components introducerer innovative Fluke el-testere til brug under trange forhold

Vi er stolte over igen at have leveret en Erikkila søjlesvingkran til en kunde.

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Eng...

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar...

Send til en kollega

0.189