Ny tidsplan fastholder prækvalifikation til Femern

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

Selv om projekteringen af den faste forbindelse over Femern Bælt kommer til at tage et års tid mere end ventet, går processen med prækvalifikation stadig i gang i år.

I efteråret 2012 begynder Femern A/S processen med at udvælge og prækvalificere de entreprenørkonsortier, der omkring sommeren 2013 inviteres til at give tilbud på de store anlægskontrakter. På samme tid, dvs. i sommeren 2013, indleder de danske myndigheder VVM-høring af kyst-kyst projektet, fremgår det af Femern A/S’ reviderede tidsplan for projektet fra april 2012.

I Tyskland modtager de tyske myndigheder det endelige ansøgningsmateriale fra Femern A/S senest i august 2013, hvorefter en godkendelse ventes omkring årsskiftet 2014/2015. Endelig ventes Folketinget at vedtage en anlægslov for projektet i slutningen af 2014, når priserne for kyst-kyst projektets fire store anlægskontrakter er kendt. Kontrakterne ventes indgået i sommeren 2015, hvorefter anlægsarbejdet så småt kan sættes i gang, meddeler Femern A/S endvidere i et netop udsendt nyhedsbrev.

I forhold til tidligere er byggestarten altså skubbet et år frem, fordi der skal bruges mere tid på myndighedsgodkendelse i den igangværende projekteringsfase. Byggetiden for en sænketunnel er uændret på seks et halvt år, og det betyder, at den planlagte åbning af forbindelsen rykker fra slutningen af 2020 til slutningen af 2021.

Årsagen til forsinkelsen på et år er, at processen med at få et så stort grænseoverskridende projekt godkendt i både Danmark og Tyskland har vist sig at være mere kompleks end forventet.
”Der er stor forskel på, hvordan danske og tyske myndigheder tilrettelægger deres godkendelsesproces– både når det gælder indhold og med hensyn til varighed. Kravene til detaljeringsgraden ved udformning af projektet er meget større i Tyskland end i Danmark,” forklarer administrerende direktør i Femern A/S, Leo Larsen.

”Det betyder, at selv mindre justeringer af projektet kan føre til krav om nye miljøvurderinger, der så skal indarbejdes i et stort antal baggrundsdokumenter. I Danmark stiller myndighederne ikke krav om så mange detaljer, men går mere op i, at projektet overordnet set opfylder funktionskravene og at de væsentlige miljømæssige effekter af anlægget er belyst. Men selvfølgelig skal gældende lovgivning også her være opfyldt,” siger Leo Larsen.

Forsinkelsen i projekteringsfasen påvirker hverken budgettet for projekteringen eller anlægsoverslaget for selve byggeriet. Det skyldes, at Femern A/S dels har foretaget besparelser og udskyder ansættelser, dels at der bruges af reserven. Det samlede anlægsoverslag for sænketunnelen lyder stadig på 40,7 mia. kr. (2008-priser) og tilbagebetalingstiden for hele Femern Bælt projektet inklusive de danske landanlæg er fortsat 39 år.

Kilde: Femern A/S

Læs også:


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kaptajn på grundstødt skib mistænkes for spiritussejlads

Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Havnedirektør: Loven bremser samarbejde i Trekantsområdet

Han har kun ét år bag sig som direktør for Kolding Havn, men i den periode har han fremvist vækst ved at tilføre godset værdi. Og Anders Vangsbjerg Sørensen ser gerne havnene komme på selskabshænder, som i Finland, for at skabe mere værdi

Armlægning: Danmark kræver halvering af skibes CO2-udslip

Færgetrafikken vokser - undtagen i Øresund

Esvagt vinder på vind men taber på olie og gas

Online Avis Arkiv

Molslinjen forbedrer vilkårene for vognmænd

Optur for Europa-raterne

Plus

Tonnagekapacitet øges i nordeuropæisk shortsea

SHORTSEA: DFDS kan i den kommende måned fejre både søsætning og levering af tonnage til et marked i vækst

Plus

Cyklende økonom med smag for livet

Johan Röstin blev årets økonom i Skåne, men foretrækker at fokusere på mennesker frem for tal. Efter otte år i spidsen for Copenhagen Malmö Port skal Röstin nu være øverste kaptajn for rederiet HH Ferries

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

1

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Ny maritim investeringsfond køber de første skibe

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

Kom til konference om Ren-Luft-vision

Norden ryster tørlast-posen

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

50 år med Bøjden-Fynshav

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: 9 vigtige regler ved brug af sjækel

To-cifret millioninvestering i Dansk Energirådgivning skal sikre nye markedsandele og vækst

Filterelementer i rustfri stål - høj kvalitet og lang levetid

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Send til en kollega

0.181