23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Swire Blue Ocean i gang med ny kæmpe dekommisioneringsopgave

OFFSHORE: Swire Blue Oceans ’Pacific Osprey’ har på den tyske Nordsø-sokkel taget fat på dekommisioneringen af en såkaldt gas-booster rig, der står på en position lige syd for det norske Ekofisk-felt.
Swire Blue Ocean har startet sin anden store dekommisioneringsopgave for selskabet AF Group i den tyske del af Nordsøen. Der er tale om en rig fra 1976, der nu er i færd med at blive skåret op, hvorefter ’Pacific Opsprey’ løfter den væk stykke for stykke, der i pendulfart bringes ind til byen Vats i Sydnorge, hvor der er etableret et særligt anlæg til skrotning af uddaterede anlæg i Nordsøen.



”Den nye opgave gælder en platfom kaldet B11, og den følger en lignende opgave vi havde for samme selskab forrige år med en rig af stort set samme type. Der er nærmest tale om en tro kopi rent arbejdsmæssigt for os, og det kommer til at gå relativt stærkt, så vi forventer, at vi er færdige med jobbet ultimo april,” fortæller contract manager Rikke Stoltz fra Swire Blue Ocean til Søfart.



”Det er jo en vildt spændende opgave i sig selv, men nok så vigtigt for os, er, at den type opgaver passer perfekt ind i ”vejrvvinduer”, der opstår i forbindelse med havpark-opgaver, som vores store enheder egentlig er bygget til. Men vi valgte netop at bygge så stort, fordi dekommisoneringsmarkedet nu i snart ti år har været snakket op og nu er ved at udfolde sig i kraft af de lave oliepriser – hvor man i tiden med højere oliepriser afventede lidt og søgte at presse det sidste olie ud af de relevante felter.”



Store elementer - store penge



Opgaverne udføres for AF Group på vegne af Statoil og selskabet Gassled, der opererede felterne. Swire Blue Ocean er altså underleverandør for AF Group. De to opgaver hører under samme kontrakt, der har en samlet værdi af 77,2 mio. dollars. De to rigges opgave var i øvrigt at fungere som en slags pumpestationer for at opretholde gastrykket på vej fra de norske felter til tyske aftagere.



Konkret er opgaven på ‘B11’ at få fjernet ca. 8.300 tons stål, der er fordelt på 5.720 tons oven vande og 2.580 tons under vandet – heraf er ca. 5.000 tons strukturstål, mens resten består af forskelligt udstyr, rør, kabler, beton, anoder og maritime begroninger, der er kommet til over de godt 40 år, riggene har stået i Nordsøen.



Af Group regner med, at dekommisoneringen vil kunne ske ved, at man fjerner 15 større enheder – plus det løse så at sige. ’Pacific Osprey’ kan løfte op til 1.200 tons af gangen, men gennemsnitsvægten for de afskårne enheder havner altså på ca. 550 tons stykket.  Norske AF Group står for selve opskæringsarbejdet m.v. på riggen og det videre skrotningsarbejde i land.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.141