Det er tæt på tre uger siden, at Maersk Tankers' 'Carla Mærsk' kolliderede med bulkeren 'Conti Peridot' i Houston Shipping Channel, men skibet er stadig erklæret ustabilt, mens Maersk Tankers, klasseselskabet DNV GL og diverse myndigheder søger at finde den helt rigtige udvej til at få de resterende gasdampe ud af de beskadigede tre tanke.
Ifølge head of technical management Tommy Thomassen hos Maersk Tankers er problemet centreret omkring det faktum, at 'Conti Peridot' under kollisionen ikke kun skabte ét hul ind i tankene hos 'Carla Mærsk', men to. Det øverste var gennem skroget og er i sig selv relativt ufarligt, mens det andet er sket internt mellem tankene. Og det er der, problemet ligger.
”Denne skade er sket længere nede i skibet, og den bevirker blandt andet, at gasdampene kan sive mellem de respektive tanke, og det er vores problem, kort og godt. Vi bestræber os sammen med myndighederne på at sikre os, at gassen kan fjernes fra skibet på den helt rigtige og mest forsvarlige måde, og der står situationen altså lige nu," siger Tommy Thomassen.
Ingen umiddelbar fare
Der er ifølge Tommy Thomassen ingen umiddelbar fare forbundet med operationen, men det er alfa og omega for den videre operation, at man har fuld kontrol over forløbet. Og det gælder også for så vidt spørgsmålet om, hvor og hvornår – og om – man skal have lasten fra de ubeskadigede tanke losset. Først når alle disse forhold er afklarede, går rederiet videre med at beslutte sig omkring videre reparation.
”Det er klart, at vi skal have lappet nogle huller, når skibet er klar til det. Og vi har da også pejlet os ind på nogle muligheder for en grundigere reparation af skibet, men det kan vi endnu ikke sætte navn på, hverken værft eller forventet omfang af opgaven. Det sidste kræver grundigere besigtigelse af skaderne nede i skibet,” siger Tommy Thomassen.
Ifølge head of technical management Tommy Thomassen hos Maersk Tankers er problemet centreret omkring det faktum, at 'Conti Peridot' under kollisionen ikke kun skabte ét hul ind i tankene hos 'Carla Mærsk', men to. Det øverste var gennem skroget og er i sig selv relativt ufarligt, mens det andet er sket internt mellem tankene. Og det er der, problemet ligger.
”Denne skade er sket længere nede i skibet, og den bevirker blandt andet, at gasdampene kan sive mellem de respektive tanke, og det er vores problem, kort og godt. Vi bestræber os sammen med myndighederne på at sikre os, at gassen kan fjernes fra skibet på den helt rigtige og mest forsvarlige måde, og der står situationen altså lige nu," siger Tommy Thomassen.
Ingen umiddelbar fare
Der er ifølge Tommy Thomassen ingen umiddelbar fare forbundet med operationen, men det er alfa og omega for den videre operation, at man har fuld kontrol over forløbet. Og det gælder også for så vidt spørgsmålet om, hvor og hvornår – og om – man skal have lasten fra de ubeskadigede tanke losset. Først når alle disse forhold er afklarede, går rederiet videre med at beslutte sig omkring videre reparation.
”Det er klart, at vi skal have lappet nogle huller, når skibet er klar til det. Og vi har da også pejlet os ind på nogle muligheder for en grundigere reparation af skibet, men det kan vi endnu ikke sætte navn på, hverken værft eller forventet omfang af opgaven. Det sidste kræver grundigere besigtigelse af skaderne nede i skibet,” siger Tommy Thomassen.