Maersk Tankers har taget forskud på rederiets nye, kommende serie af MR-produkttankskibe fra Sungdong Shipbuilding i Sydkorea. Det skete officielt 29. april, hvor nybygningen 'Maersk Tacoma' blev navngivet ved værftet og siden overtaget.
Sungdong Shipbuilding har i øjeblikket seks lignende MR-produkttankskibe i ordrebogen til Maersk Tankers: fire kontraheret tilbage i oktober 2013 med to optioner løftet i vinteren 2014. Serien er sat til levering gennem 2016/17.
Maersk Tankers' kommunikationschef, Trine Leth, oplyser til Søfart, at 'Maersk Tacoma' blev købt på roden fra græske Horizon Tankers i slutningen af 2014. Ifølge Søfarts egne oplysninger er nybygningskontrakten rapporteret overtaget for knapt 34,8 mio. dollars.
Ekstra slaglængde på hovedmaskineriet
Sidst Maersk Tankers fik tilført nybygninger i MR-segmentet, var med syv 40.000-tonnere fra Guangzhou i Kina mellem 2010 og 2012. Ellers har de seneste års løbende flådefornyelse bestået i second hand-køb af moderne tonnage.
Den aktuelle nybygningsserie fra Sungdong, der nu er taget forskud på, giver for første gang Maersk Tankers adgang til såkaldt eco-tonnage. Et lidt udefineret begreb, som dækker over forskellige designmæssige tiltag, som øger skibets energieffektivitet.
Konkret er serien bl.a. udstyret med Man B&W's elektronisk styrede ME-B G-hovedmotorserie med ekstra slaglængde og dermed lavere omdrejninger, som efterhånden har vundet stor udbredelse i denne type af moderne tanktonnage.
Placeret i Singapore-selskabet
Navnemoderen var Caroline Hahn-Thomsen, gift med Rasmus Back Nielsen, head of Wet Freight hos Trafigura, som er en af de store kunder hos Maersk Tankers.
'Maersk Tacoma' er på 49.800 t.dv. og måler over alt 183 meter. Der er 14 epoxy-coatede lastetanke på til sammen 53.000 kbm. Den Singapore-flagede nybygning er placeret hos Maersk Tankers' Singapore-selskab og opereres som rederiets øvrige MR-skibe hos Handytankers.
Se billeder fra navngivningen på Søfarts Facebook-side
Sungdong Shipbuilding har i øjeblikket seks lignende MR-produkttankskibe i ordrebogen til Maersk Tankers: fire kontraheret tilbage i oktober 2013 med to optioner løftet i vinteren 2014. Serien er sat til levering gennem 2016/17.
Maersk Tankers' kommunikationschef, Trine Leth, oplyser til Søfart, at 'Maersk Tacoma' blev købt på roden fra græske Horizon Tankers i slutningen af 2014. Ifølge Søfarts egne oplysninger er nybygningskontrakten rapporteret overtaget for knapt 34,8 mio. dollars.
Ekstra slaglængde på hovedmaskineriet
Sidst Maersk Tankers fik tilført nybygninger i MR-segmentet, var med syv 40.000-tonnere fra Guangzhou i Kina mellem 2010 og 2012. Ellers har de seneste års løbende flådefornyelse bestået i second hand-køb af moderne tonnage.
Den aktuelle nybygningsserie fra Sungdong, der nu er taget forskud på, giver for første gang Maersk Tankers adgang til såkaldt eco-tonnage. Et lidt udefineret begreb, som dækker over forskellige designmæssige tiltag, som øger skibets energieffektivitet.
Konkret er serien bl.a. udstyret med Man B&W's elektronisk styrede ME-B G-hovedmotorserie med ekstra slaglængde og dermed lavere omdrejninger, som efterhånden har vundet stor udbredelse i denne type af moderne tanktonnage.
Placeret i Singapore-selskabet
Navnemoderen var Caroline Hahn-Thomsen, gift med Rasmus Back Nielsen, head of Wet Freight hos Trafigura, som er en af de store kunder hos Maersk Tankers.
'Maersk Tacoma' er på 49.800 t.dv. og måler over alt 183 meter. Der er 14 epoxy-coatede lastetanke på til sammen 53.000 kbm. Den Singapore-flagede nybygning er placeret hos Maersk Tankers' Singapore-selskab og opereres som rederiets øvrige MR-skibe hos Handytankers.
Se billeder fra navngivningen på Søfarts Facebook-side
FAKTA - 'Maersk Tacona', 9V3360, Singapore
Type: MR-produktank- og kemikalietankskib
Ejer: Maersk Tankers Singapore Pte. Ltd.
Værft: Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea
Bygge nr.: 3075
Klasseselskab: Lloyd's Register
Længde o.a.: 183 m
Længde lbp.: 174 m
Bredde: 32,2 m
Bruttoton: 29,445
Nettoton: 13.780
Dødvægt: 49.800
Fremdrivning: Dieselmekanisk - 1 X STX 6G50ME-B9, 9.948 kW
Servicefart: 14 knob
Læs også:
Type: MR-produktank- og kemikalietankskib
Ejer: Maersk Tankers Singapore Pte. Ltd.
Værft: Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea
Bygge nr.: 3075
Klasseselskab: Lloyd's Register
Længde o.a.: 183 m
Længde lbp.: 174 m
Bredde: 32,2 m
Bruttoton: 29,445
Nettoton: 13.780
Dødvægt: 49.800
Fremdrivning: Dieselmekanisk - 1 X STX 6G50ME-B9, 9.948 kW
Servicefart: 14 knob
Læs også: