Hirtshals Havn bliver nu forbundet med Centraleuropa. Det sker via ro/ro-operatøren CLdN's (Cobelfret) højfrekvente rute mellem Zeebrugge i Belgien og Gøteborg i Sverige. Den nye ro/ro-short sea-rute til Belgien slår dermed den nordjyske havns status fast som Danmarks fragt-hub til og fra Skandinavien og de nordatlantiske øer.
Havnens adm. direktør, Jens Kirketerp Jensen, oplyser til Søfart, at den nye rute i starten kommer til at anløbe Hirtshals tidligt tirsdag morgen på dens nordgående ben mod Gøteborg.
”På længere sigt, og alt efter hvordan ruten bliver modtaget, kan der dog lægges flere anløb af Hirtshals ind. Det være sig både på de nord- og sydgående ture,” forklarer Jens Kirketerp Jensen.
Han oplyser, at CLdN's anløb skal finde sted ved Nordsøterminalen, hvor ro/ro-lejet også anvendes af både Fjord Lines to færger til Langesund og Rissavika/Bergen samt Smyril Lines ene færge og to ro/ro-palleskibe til Færøerne og Island. Rent praktisk kommer ro/ro-skibet fra CLdN til at vende ved terminalen før Fjord Lines morgenankomst fra Bergen/Rissavika og efterfølgende afgang mod Langesund.
Sydgående seafood-korridor
Senere på formiddagen er der dagligt forbindelser med Color Lines to færger mellem Hirtshals, Kristiansand og Larvik. Ydermere har Smyril Line i højsæsonen også ankomst og afgang i Hirtshals med deres store passagerfærge om tirsdagen – og lørdag. Mens der i skulder- og lavsæsonen kun er forbindelse til Færøerne om lørdagen, suppleret af de to mindre ro/ro-palleskibe.
Et af de vigtigste varesegmenter, der går gennem Hirtshals via de eksisterende ruter, er sydgående seafood. Noget som i dag hovedsageligt transporteres ned i Europa via Blue Water Shippings landværts korridorer.
Potentiel konkurrence til Frederikshavn
Med den foreløbige ruteplan bliver Hirtshals på trailerområdet således også direkte forbundet med Gøteborg i konkurrence med Stena Line og havnen i Frederikshavn. Indtil videre dog kun med denne ene afgang.
CLdN har sine to centrale hubs i Zeebrugge og Rotterdam, hvorfra rederiet har et omfattende short sea-netværk indbefattende portugisiske Leixoes i syd, England, Irland, Esbjerg, og nu også Hirtshals via Gøteborgruten.
En rute, der i øjeblikket har fem ugentlige afgange i hver retning, og som derfor også rummer et stort potentiale for at øge antallet af anløb i Hirtshals. Esbjerg er ud over Zeebrugge også direkte forbundet via CLdN's netværk til både London-regionen, Dublin og Leixoes.
CLdN ejer eller opererer i dag 20 ro/ro-skibe og har en serie af rekordstore 8.000 lanemeter, 22.000 t.dv. store ro/ro-nybygninger i ordre hos Hyundai Mipo i Sydkorea. Anløbene i Hirtshals starter medio denne måned.
Læs også:
DFDS-konkurrent melder hårdt ud med nybygningsordre
Havnens adm. direktør, Jens Kirketerp Jensen, oplyser til Søfart, at den nye rute i starten kommer til at anløbe Hirtshals tidligt tirsdag morgen på dens nordgående ben mod Gøteborg.
”På længere sigt, og alt efter hvordan ruten bliver modtaget, kan der dog lægges flere anløb af Hirtshals ind. Det være sig både på de nord- og sydgående ture,” forklarer Jens Kirketerp Jensen.
Han oplyser, at CLdN's anløb skal finde sted ved Nordsøterminalen, hvor ro/ro-lejet også anvendes af både Fjord Lines to færger til Langesund og Rissavika/Bergen samt Smyril Lines ene færge og to ro/ro-palleskibe til Færøerne og Island. Rent praktisk kommer ro/ro-skibet fra CLdN til at vende ved terminalen før Fjord Lines morgenankomst fra Bergen/Rissavika og efterfølgende afgang mod Langesund.
Sydgående seafood-korridor
Senere på formiddagen er der dagligt forbindelser med Color Lines to færger mellem Hirtshals, Kristiansand og Larvik. Ydermere har Smyril Line i højsæsonen også ankomst og afgang i Hirtshals med deres store passagerfærge om tirsdagen – og lørdag. Mens der i skulder- og lavsæsonen kun er forbindelse til Færøerne om lørdagen, suppleret af de to mindre ro/ro-palleskibe.
Et af de vigtigste varesegmenter, der går gennem Hirtshals via de eksisterende ruter, er sydgående seafood. Noget som i dag hovedsageligt transporteres ned i Europa via Blue Water Shippings landværts korridorer.
Bent Rasmussen, salgs- og udviklingsdirektør for det nordatlantiske område hos Blue Water Shipping, hilser den nye rute velkommen.
”For os er det en ny mulighed, der opstår med ruten til Zeebrugge. I det omfang den kommer til at korrespondere med ankomsterne fra Nordatlanten og Norge, er det da oplagt at flytte nogle af køletrailerne på vej ned i Europa væk fra vejene,” siger Bent Rasmussen til Søfart.
”For os er det en ny mulighed, der opstår med ruten til Zeebrugge. I det omfang den kommer til at korrespondere med ankomsterne fra Nordatlanten og Norge, er det da oplagt at flytte nogle af køletrailerne på vej ned i Europa væk fra vejene,” siger Bent Rasmussen til Søfart.
Potentiel konkurrence til Frederikshavn
Med den foreløbige ruteplan bliver Hirtshals på trailerområdet således også direkte forbundet med Gøteborg i konkurrence med Stena Line og havnen i Frederikshavn. Indtil videre dog kun med denne ene afgang.
CLdN har sine to centrale hubs i Zeebrugge og Rotterdam, hvorfra rederiet har et omfattende short sea-netværk indbefattende portugisiske Leixoes i syd, England, Irland, Esbjerg, og nu også Hirtshals via Gøteborgruten.
En rute, der i øjeblikket har fem ugentlige afgange i hver retning, og som derfor også rummer et stort potentiale for at øge antallet af anløb i Hirtshals. Esbjerg er ud over Zeebrugge også direkte forbundet via CLdN's netværk til både London-regionen, Dublin og Leixoes.
CLdN ejer eller opererer i dag 20 ro/ro-skibe og har en serie af rekordstore 8.000 lanemeter, 22.000 t.dv. store ro/ro-nybygninger i ordre hos Hyundai Mipo i Sydkorea. Anløbene i Hirtshals starter medio denne måned.
Læs også:
DFDS-konkurrent melder hårdt ud med nybygningsordre