Irans ambassadør: Vi vil lave forretning med danske shipping-virksomheder
MULIGHEDER: Aftalen med Iran bevirker nye bevægelser, og den iranske ambassadør erklærede onsdag, at hans regering gerne indgår aftaler med danske rederier.
Iran er sikkert
Stadig sanktioner
Løsning på vej
Ophævelsen af de fleste sanktioner mod Iran er under implementering. Og onsdag afholdt EMUC, Europas Maritime Udviklingscenter, et møde om de fremtidige maritime forretningsmuligheder for danske virksomheder i landet. EMUC’s hovedtaler var den iranske ambassadør, Morteza Moradian. Han var positiv. ”Jeg ser store maritime muligheder i samarbejdet mellem vores to lande. Danmark er en nation af søfarere, og det er vigtigt for os at udvikle de maritime områder, ikke mindst havnemanagement,” sagde ambassadøren til en forsamling af ledere fra Det Blå Danmark. ”Specielt efter sanktionerne er løftet, mener vi, at Iran og resten af verden har store muligheder. Ud over at være et marked på 80 mio. mennesker er vi porten til en række lande i Centralasien, og vores kystlinje strækker sig over 3000 km,” påpegede ambassadøren. Morteza Moradian understregede, at kinesiske, russiske og indiske virksomheder i disse måneder konkurrerer om at placere store investeringer og lagde vægt på at uddybe Irans strategiske placering over for tilhørerne, som lyttede opmærksomt. Morteza Moradian plæderede desuden for, at Iran er en af de sikreste handelsveje i området. ”Iran kan tilbyde en af de sikreste transitveje for varer i regionen og er den sikreste handelsvej til sine naboer,” sagde ambassadøren og tilføjede: ”Jeg vil meget gerne se danske virksomheder indgå i de investeringer, der skal foretages. Der er et "window of opportunity", som jeg håber, danske virksomheder vil udnytte,” sagde ambassadør Morteza Moradian. Selvom den omfattende aftale om, at sanktionerne skal løftes, er indgået, er den ikke fuldt implementeret, og enkelte sanktioner opretholdes. Det bevirker, at det stadig er svært at få forsikret og genforsikret skibe i visse segmenter, hvilket holder en del aktører tilbage. En af dem, der står på spring, er Thorco Shipping, som var til stede på mødet ved business developer Mads Thuesen. Angående et evt. engagement i Iran understregede han, at man overholder alle sanktioner og internationale regler, mens man kigger seriøst på markedet. ”Dét, som holder os tilbage, er problematikken med forsikring og genforsikring. Hvis det ikke havde været for det, så havde vi været der allerede. Vi er klar. Iran har jo ikke haft volumen af betydning ind og ud af landet de sidste 8-10 år, så de må mangle noget,” sagde han. ”Enten skal de amerikanske sanktioner løftes – eller vores forsikringssammensætning skal være anderledes, så vi stadig er dækket, om så den amerikanske enhed bliver taget ud. Det er det, klubberne sidder og roder med i øjeblikket,” påpegede Mads Thuesen. Thorco Shippng holder øje med udviklingen fra kontoret i Dubai. Og man regner med, at der er en god chance for, at problemstillingen snart bliver løst. ”Vi ved jo ikke, hvornår problemet omkring forsikring bliver løst, men vi ved, at der bliver arbejdet på det. Jeg tror, det kommer snart, fordi jeg tror, der er så mange mennesker, som er interesseret i, at Iran kommer til live igen. Både mht. eksport og import,” fastslog Mads Thuesen.