23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Genting-gruppen laver nordtysk værftsgruppe med fokus på krydstogtskibe

VÆRFTER/KRYDSTOGT: Det bliver i Danmarks sydlige baghave, at Genting Hong Kong nu skaber en in-house værftsgruppe, som skal levere tonnage til et krydstogtmarked i vækst.
Aktivitetsniveauet i bygning af krydstogtskibe, det globalt set for tiden mest vækstprægede skibsbygningssegment, vil i de kommende år blive øget markant i Danmarks nærområder. Det bliver udkommet, efter det Hongkong-baserede konglomerat Genting Hong Kong for nylig købte sig til kontrollen over Lloyd Werft i Bremerhaven.


Ejerskabet af det nordtyske værft blev indledt med kontraheringen af tre 1.000-passagerer store is-klassede krydstogtskibe til leisure- og krydstogt-koncernens luksusbrand Crystal Cruises samt fire flodkrydstogtskibe med levering frem til 2019.

Samtidigt stod det fra månedsskiftet klart, at Genting Hong Kong også overtager den russiskejede værftsgruppe Nordic Yards med værfter i Warnemünde, Wismar og Stralsund. Sidstnævnte udgøres af faciliteterne fra det tidligere konkursramte P + S Werften.

Den kinesiske middelklasse

Den nye store værftsgruppe i Nordtyskland skal ifølge Genting Hong Kong dels producere tonnage til Gentings to nye krydstogtsbrands Crystal River Cruises og Crystal Yacht Cruises. Men dels også anden og større tonnage til den meget vækstprægede krydstogtbranche, som i disse år særligt orienterer sig mod den volumenmæssigt voksende asiatiske middelklasse, primært i Kina.

Konglomeratet Genting Hong Kong overtog delux-krydstogtrederiet Crystal Cruises med to skibe fra japanske NYK sidste år. Og er ved at opbygge Dream Cruises, som er et helt nyt Asien-rettet rederi med foreløbigt to 150.000 BT store skibe på vej.

Men den oprindeligt malaysiske hotel- og leisure-koncern rummer også det inter-asiatiske krydstogtrederi Star Cruises. Et rederi, der ud over at have en førende position i Sydøstasien også ejer verdens tredjestørste internationale krydstogtrederi Norwegian Cruise Line.

Fast kunde i Papenburg

Dermed udgør ejeren i sig selv en betragtelig in-house-volumen for den nye nordtyske værftsgruppe. De fire værfter har, hver for sig, i de senere år hovedsageligt haft fokus på nybygningsmarkedet for mindre specialskibe som isbrydere og færger. Men faldet i mange af de øvrige dele af skibsbygningsmarkedet har også gjort, at Nordic Yards har forsøgt at holde gang i værfterne med produktion af komplekse stålstrukturer til offshore-branchen.

At en så væsentlig spiller på det globale krydstogtmarked nu råder over egne værftsfaciliteter i Nordtyskland og dermed må formodes at udnytte disse til at opfylde egne fremtidige tonnagebehov, kan dog også medføre ordrenedgang andetsteds i regionen.

Star Cruises har nemlig hidtil alene anvendt Meyer Werft i tyske Papenburg til deres nybygninger. Det samme har Norwegian Cruise Line i overvejende grad også gjort, og gør.
Aktuelt med tre 164.000 BT store Breakaway-klasseskibe i ordre hos Meyer Werft i Papenburg, hvorfra Gentings to nybygninger til Dream Cruises også skal leveres.

Det vil dog være et marked i fortsat vækst, som Meyer Werft, med det potentielle udkomme fra den nye nordtyske værftsgruppe, skal ud og fylde den fremtidige ordrekapacitet i.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|