23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scandlines sælger gammel Storebæltsfærge fra Gedserruten til Adriaterhavsfart

FÆRGER: Mens 'Kronpris Frederik' skal fortsætte som reservefærge hos Scandlines, skal 'Prins Joachim' nu til at sejle mellem Italien og Albanien.
Scandlines har nu solgt den ene af de to nuværende Gedser-Rostockfærger 'Prins Joachim' forud for forårets forventede indsættelse af to nye færger på ruten. Køberen er ifølge Scandlines græske European Seaways, der overtager 'Prins Joachim' i maj måned.

'Prins Joachim' har sammen med søsterskibet, ”brorskibet” - om man vil – 'Kronpris Frederik' siden 2001 udgjort grundstammen i Scandlines' succesfulde Gedser-Rostock-rute. Forud var begge blevet ombygget fra deres oprindelige operation som IC-jernbanefærger på Storebæltsoverfarten, der blev nedlagt i 1997 efter åbningen af bro- og tunnelforbindelsen.

Det har gennem lang tid været Scandlines' plan at afhænde 'Prins Joachim', når de to nye hybridfærger til ruten, 'Copenhagen' og 'Berlin', er endelig klargjorte hos Fayard i Munkebo. Derimod beholdes 'Kronprins Frederik', som skal have en fremtidig rolle som reservefærge både mellem Gedser og Rostock samt på Scandlines' anden rute mellem Rødby Havn og Puttgarden.

Fart mellem Italien og Albanien

European Seaways opererer primært over Adriaterhavet mellem Italien og Albanien. Rederiet har en lang tradition for at anvende nordeuropæisk færgetonnage, typisk i dets sidste driftsfase før en endelig udfasning.

Det var eksempelvis European Seaways, som i 1990 købte den tidligere bilfærge 'Halsskov' fra DSB-Rederis bilfærgeoverfart mellem Halsskov og Knudshoved. På dette tidspunkt havde færgen dog været ejet af et andet græsk rederi som 'Melody' i et par år.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03