23948sdkhjf

DFDS løfter sløret for to store nybygninger til Nordsøen fra Flensborg

SHORTSEA/NYBYGNING: Fra andet og tredje kvartal næste år kan DFDS udvide Nordsøkapaciteten med to charternybygninger fra norske Siem Groups værft i Flensborg.
DFDS melder nu åbent ud om de to ro/ro-nybygninger fra det tyske værft FSG (Flensburger Schiffbau-Gesellschaft), som rederiet i den senere tid har været sat i forbindelse med. I en netop udsendt selskabsmeddelelse oplyser DFDS således, at der er indgået fem års bareboat-charteraftale på skibene fra leveringen i henholdsvis maj og september 2017.

Det er den norske ejer af FSG, rederigruppen Siem Group, som har foretaget en in-house-kontrahering af de to 210 meter lange og 4.076 lanemeter store ro/ro-skibe samt angiveligt yderligere to i serien. Ud over DFDS er det ifølge Søfarts oplysninger det tyrkiske rederi Ekol, som er aftager til serien af nybygninger fra Siem Group.

DFDS oplyser i selskabsmeddelelsen, at de to nybygninger skal indsættes i rutenetværket i Nordsøen, hvor de hver repræsenterer en 20 procents kapacitetsudvidelse i forhold til den tonnage, de kommer til at afløse. Der meddeles ydermere, at DFDS har købsoptioner på de to skibe.

Brug for mere kapacitet

“Vi har oplevet markant stigende volumener i alle dele af vores netværk, og vi udnytter næsten hele kapaciteten i vores nuværende flåde. Det vil derfor være en stor forbedring, når vi fra næste år kan tilbyde vores kunder kapacitet på to nye, store skibe,” siger Peder Gellert, EVP Shipping Division, i DFDS’ interne nyhedsbrev, og fortsætter:

“Jeg ser meget frem til at præsentere de nye skibe for vores kunder, da vi alle har rigtig god erfaring med de tidligere seks skibe – de såkaldte blomsterskibe – som blev leveret fra samme værft fra 2004 til 2007. Desuden er det et nyt, meget effektivt design, som lever op til de nyeste miljøkrav og derfor vil være mere brændstoføkonomiske og kræve mindre håndtering i forbindelse med losning og lastning under havneophold.”

De to nybygninger kommer formentlig til at indgå i et større nybygningsprogram hos DFDS i de kommende år indbefattende både ren ro/ro- og ro/pax-tonnage. Samtidigt genoptager DFDS til sommer forlængelsesprogrammet af Blomsterklassen, de seks skibe, som Peder Gellert refererer til. Tre af dem blev for nogle år siden forlænget og dermed kapacitetudvidet med 25 procent. Nu forlænges foreløbig også et fjerde skib i klassen, 'Primula Seaways'.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094