Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

| Medlemsnyhed | Indrykket af Marineshaft A/S

Reparation af rorarrangement og mobil maskinering on-site I forbindelse med et on-site job på et tysk værft, besluttede vi at få optaget nyt video og foto materiale, og som marketingansat sprang jeg fluks på den anderledes opgave.

Og virkeligheden er ikke altid, som man forestiller sig, eller måske har vi en forestilling om hvordan ting foregår uden reelt præcis at forstå hvordan ens kollegaers hverdag er. Hvor er det sundt at få andre briller på synes jeg!

Det har været en spændende og meget anderledes opgave for mig – lidt nervepirrende vil være et retmæssigt tillægsord at tilføje. Jeg tager ofte fotos og video i vores værksted og har også været ombord på mindre skibe ved kaj, hvor jeg har kravlet ned at trapper til maskinrum o.lign, men på dette job,  hvor et 32 ton tung ror var rejst lodret og et stort stillads var bygget omkring, var klatringen klart en udfordring, må jeg erkende.

Jeg er virkelig imponeret over mine kollegaers hurtighed og hvor sikkert de bevæger sig omkring og for længst har lært at arbejde på stillads højt oppe, hvor vinden rusker i presenninger men til tider også stillads.

Jobbet vi udførte var for et containerskib, der grundstødte og fik beskadiget ror og rorstamme. Roret var så beskadiget at flere pladedele skulle udskiftes og hele roret blev konstrueret på ny.

Rorstammen med dimensionen Ø542 x 8465 mm blev sendt til vores værksted i Hirtshals for opretning og reparation. MarineShaft er specialiseret i klassegodkendt koldopretning af aksler af alle typer.

Efter opretning af rorstammen, blev beskadiget områder på bla. konus opsvejset og de svejsede områder på rorstammen blev udglødet.  Hæltap og kvadrant var også blevet repareret og inden afsendelse fra vores værksted i Hirtshals blev tilpasning nøje kontrolleret.

Vi fremstillede 2 stk. rustfri foringer som blev monteret på rorstammen. Endvidere fremstillede vi 2 stk. komposit bøsninger, og fordi vi har et stort lager af materiale kan vi på nyfremstillinger også tilbyde vores kunder gunstig leveringstid.

On-site skulle rorhorn maskineres.
Øvre og nedre rorkonus skulle bearbejdes efter laseropmåling af rorlinjen og sluttelig skulle rorstammen
genmonteres. En langt større operation end beskrevet i få linjer og en opgave der kræver teamwork og fleksibilitet fordi af og til bliver rækkefølgen ændret og opgaverne skal løses anderledes end først planlagt.


Jeg er siden rejst hjem. Blev kun til knap 2 dage on-site for mig, men jobbet fortsatte og er netop afsluttet til alles tilfredshed.

Udendørs arbejde uanset vejr og i mange timer i træk – i dage, ugevis af og til. At være rejsemontør må være en livsstil som at være fisker, tænker jeg, mens jeg skriver. Og alt imens jeg sætter stor pris og ære i mit marketingarbejde var det en god oplevelse onsite at mærke deres arbejdsglæde og faglige stolthed for netop det de laver.

Da reder ikke har ønsket kommerciel omtale af reparationen, har vi undladt at nævne navn på skib og værft i artiklen.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Marineshaft A/S

Pier II 8
9850 Hirtshals
Danmark
Marineshaft A/S

Billeder & videoer

IMG_1130IMG_1149IMG_1162IMG_1210IMG_2340IMG_8067IMG_8091

Send til en kollega

0.137