Velkommen til soefart.dk

En del af sidens indhold er forbeholdt abonnenter. Indtast din mail samt adgangskode, hvis du allerede er oprettet. Er du ny bruger - opret ny bruger.

Har du spørgsmål eller problemer med dit login, ring til Søfart på tlf.:

86 25 55 00

 

Opret dig som ny bruger her.

Glemt din adgangskode?

 

Husk mig...

Velkommen til soefart.dk

Du er nu logget ind og har følgende muligheder:

Annoncering | Abonnement | Temaplan | Udbringning | Om Søfart | Maritim Kalender | Shop/books | Kontakt
Login

 
 
Tegn abonnement på Søfart
og få avisen
 i postkassen hver uge

NyhedsbrevTilmeld dig Søfarts nyhedsbrev og få nyheder fra "Det Blå Danmark" direkte i din mailbox!

DMD set fra Nordjylland

Christine Lunde, Marcod

Skuffende global vækst

Peter Sand, Bimco

Fra skibsfart til vedligehold

Eva Mosegaard, DDV

Onsdag d. 27. juni 2012 14:47. Af Erik Brandt-Jensen

Dannebrog Rederi håber på Stena Weco

Dannebrog Rederi fik minus sidste år, men tror på at vinden vender via nyt rederisamarbejde.

 

Dannebrog Rederi håber på Stena Weco

Foto: Marcel Coster

Onsdag d. 27. juni 2012 14:47

 

Dannebrog Rederi fik som så mange andre rederier heller ikke fyldt pengetankene i 2011. Men da rederiet beskæftiger sig med tankfart, er det forventeligt – selv om selskabet faktisk forventede et positivt resultat af 2011, da man skrev regnskabsmeddelelsen for 2010.
Til gengæld agerede Dannebrog Rederi positivt på udfordringerne og mulighederne, da rederiet over året indledte samarbejde med svenske Stena Bulk AB om at etablere et fælles driftsrederi, der nu opererer under navnet Stena Weco A/S. Det samarbejde forventer man sig kun positive tendenser af.
Omlægningen af driftsrutinerne m.v. kan tydeligt aflæses i regnskabet, hvor omsætningen tilsyneladende faldt med ca. 150 mio. USD. Men det skyldes, at samme omsætning nu sker i regi af Stena Weco.

Solgte skibe
Totalt landede Dannebrog Rederi på et minus på 9,4 mio. USD, hvilket i øvrigt er en kende bedre end i både 2009 og 2010. Men rederiet har også afhændet to af sine fem ejede enheder over året, hvilket reducerer balancesummen betydeligt  i selskabet.
Aktuelt gjaldt det salg af skibene Lilleborg og Charlottenborg. Det skal tilføjes, at man i Stena Weco-regi er på udkig efter ny tonnage.
 
Luftpudeskibe
Rederiet påpeger i sin regnskabsmeddelelse, at man er meget opmærksom på bl.a. de internationale bestemmelser omkring skibsuheld og de mulige konsekvenser heraf. Ikke mindst de økonomiske.
Derfor har man besluttet at etablere den bredest mulige forsikringsdækning, hvilket umiddelbart belaster regnskabet.
Der gøres i regnskabsmeddelelsen meget ud af at understrege rederiets dedikation (og omkostninger) til kvalitet, sikkerhed, miljøbeskyttelse, videreuddannelse af officerer etc. Både hvad angår egen og indchartret tonnage.
Dannebrog Rederi har desuden indgået samarbejde med innovationsselskabet DK Group A/S om at stille et af tankskibene Amalienborg eller Kronborg til rådighed for en betatest af DK Groups såkaldte ”Air Lubrication System”. Det går ud på at etablere en luftpude af bobler under skroget, når skibet er i fart. Derved skulle gnidningsmodstanden reduceres væsentligt og en reduktion af brændstofforbruget på op til 10 procent være opnåelig.
 

Søfart er et maritimt brancheblad, der henvender sig bredt til læsere med interesse for alle sider af det danske søfartserhverv - også kaldet Det Blå Danmark.

Hasselager Centervej 7, st.

DK - 8260 Viby J

Tlf. +45 86 25 89 00