Velkommen til soefart.dk

En del af sidens indhold er forbeholdt abonnenter. Indtast din mail samt adgangskode, hvis du allerede er oprettet. Er du ny bruger - opret ny bruger.

Har du spørgsmål eller problemer med dit login, ring til Søfart på tlf.:

86 25 55 00

 

Opret dig som ny bruger her.

Glemt din adgangskode?

 

Husk mig...

Velkommen til soefart.dk

Du er nu logget ind og har følgende muligheder:

Annoncering | Abonnement | Temaplan | Udbringning | Om Søfart | Maritim Kalender | Shop/books | Kontakt
Login

 
 
Tegn abonnement på Søfart
og få avisen
 i postkassen hver uge

NyhedsbrevTilmeld dig Søfarts nyhedsbrev og få nyheder fra "Det Blå Danmark" direkte i din mailbox!

Grib muligheden

Willy B. Hansen,
havnedirektør, Skagen Havn

Psykologi i maskinrummet

Ditte Mundbjerg Jørgensen, AAMS

Betydelige rateløft

Jacob Pedersen,
Sydbank

Tirsdag d. 19. juni 2012 14:35. Af Søren L. Hviid

Ny tidsplan fastholder prækvalifikation til Femern

Selv om projekteringen af den faste forbindelse over Femern Bælt kommer til at tage et års tid mere end ventet, går processen med prækvalifikation stadig i gang i år.

 

Ny tidsplan fastholder prækvalifikation til Femern

Tirsdag d. 19. juni 2012 14:35

 

I efteråret 2012 begynder Femern A/S processen med at udvælge og prækvalificere de entreprenørkonsortier, der omkring sommeren 2013 inviteres til at give tilbud på de store anlægskontrakter. På samme tid, dvs. i sommeren 2013, indleder de danske myndigheder VVM-høring af kyst-kyst projektet, fremgår det af Femern A/S’ reviderede tidsplan for projektet fra april 2012.

I Tyskland modtager de tyske myndigheder det endelige ansøgningsmateriale fra Femern A/S senest i august 2013, hvorefter en godkendelse ventes omkring årsskiftet 2014/2015. Endelig ventes Folketinget at vedtage en anlægslov for projektet i slutningen af 2014, når priserne for kyst-kyst projektets fire store anlægskontrakter er kendt. Kontrakterne ventes indgået i sommeren 2015, hvorefter anlægsarbejdet så småt kan sættes i gang, meddeler Femern A/S endvidere i et netop udsendt nyhedsbrev.

I forhold til tidligere er byggestarten altså skubbet et år frem, fordi der skal bruges mere tid på myndighedsgodkendelse i den igangværende projekteringsfase. Byggetiden for en sænketunnel er uændret på seks et halvt år, og det betyder, at den planlagte åbning af forbindelsen rykker fra slutningen af 2020 til slutningen af 2021.

Årsagen til forsinkelsen på et år er, at processen med at få et så stort grænseoverskridende projekt godkendt i både Danmark og Tyskland har vist sig at være mere kompleks end forventet.
”Der er stor forskel på, hvordan danske og tyske myndigheder tilrettelægger deres godkendelsesproces– både når det gælder indhold og med hensyn til varighed. Kravene til detaljeringsgraden ved udformning af projektet er meget større i Tyskland end i Danmark,” forklarer administrerende direktør i Femern A/S, Leo Larsen.

”Det betyder, at selv mindre justeringer af projektet kan føre til krav om nye miljøvurderinger, der så skal indarbejdes i et stort antal baggrundsdokumenter. I Danmark stiller myndighederne ikke krav om så mange detaljer, men går mere op i, at projektet overordnet set opfylder funktionskravene og at de væsentlige miljømæssige effekter af anlægget er belyst. Men selvfølgelig skal gældende lovgivning også her være opfyldt,” siger Leo Larsen.

Forsinkelsen i projekteringsfasen påvirker hverken budgettet for projekteringen eller anlægsoverslaget for selve byggeriet. Det skyldes, at Femern A/S dels har foretaget besparelser og udskyder ansættelser, dels at der bruges af reserven. Det samlede anlægsoverslag for sænketunnelen lyder stadig på 40,7 mia. kr. (2008-priser) og tilbagebetalingstiden for hele Femern Bælt projektet inklusive de danske landanlæg er fortsat 39 år.

Kilde: Femern A/S

Læs også:
 

Søfart er et maritimt brancheblad, der henvender sig bredt til læsere med interesse for alle sider af det danske søfartserhverv - også kaldet Det Blå Danmark.

Hasselager Centervej 7, st.

DK - 8260 Viby J

Tlf. +45 86 25 89 00